Elke werkgever in de accountancy is zich ervan bewust: het aantrekken van nieuwe medewerkers is prioriteit nummer 1. Het groeien in klanten en omzet loopt vaak goed, maar het groeien in personeel om al die nieuwe klanten van deskundig advies te kunnen voorzien, dat is andere koek. Accountants en assistent accountants zijn namelijk enorm gewild. Hoe zorg je er als accountancy werkgever voor dat kandidaten voor jou kiezen? In dit artikel gaan we dieper in op ontwikkelingen in de markt en definiëren we de schaarse doelgroepen en hun behoeften. Plus: we laten zien hoe je hier slim op inspeelt.
De accountancy arbeidsmarkt: the competition is on!
Al jarenlang worstelen accountancy organisaties met de krapte op de arbeidsmarkt. Ook al neemt de instroom van junior kandidaten toe – doordat meer afstudeerders in de sector aan het werk gaan – het probleem blijft bestaan. De vraag naar accountancy talenten en professionals is simpelweg enorm hoog. De spanningsindicator ligt in het tweede kwartaal van 2024 nog altijd boven de 9, wat duidt op een zeer, zeer, zeer krappe markt.
De concurrentie tussen werkgevers is de grootste uitdaging. Iedereen wil die frisse, ambitieuze en tech savvy afstudeerders binnenhalen. En zonder mediors kan je organisatie ook niet, want iemand moet die junior collega’s begeleiden en coachen. In dit oerwoud van concurrentie is het lastig om onderscheidend te zijn. Veel accountants worden 1 tot 2 keer per maand benaderd en zijn behoorlijk ‘recruiter-moe’. Hoe zorg je ervoor dat ze bij jou wél aan tafel komen?
Om hun onderscheidend vermogen te laten zien aan de doelgroep, hebben veel accountantskantoren een recruitment marketing strategie geïmplementeerd. Zowel recruiters als hiring managers en directies/besturen zijn zich ervan bewust dat dit de way to go is. Uitdragen wie je bent, waar je voor staat, waarom kandidaten bij jouw kantoor zouden willen werken. Dat is wat je nodig hebt om vacatures te vervullen.
Inspelen op de behoeften van je doelgroep met RMA
Veelal is er gekozen voor het zelf uitvoeren van de recruitment marketing strategie met de eigen marketing/communicatie-afdeling of wordt dit uitbesteed aan een marketingbureau. Beide opties hebben voors en tegens. Maar wist je dat er ook een derde mogelijkheid is? Recruitment marketing automation!
Dankzij slimme software wordt het inhouse uitvoeren van je recruitment marketing strategie eenvoudig en efficiënt en bespaar je tijd en geld. Plus: je speelt goed in op wat jouw doelgroep wil. Op dat laatste gaan we in dit artikel verder in.
In onze andere blogs lees je meer over tijdbesparing en kostenbesparing met RMA.
Startende doelgroep
In de accountancy wordt er veel gewerkt met junior assistent accountants die tijdens hun baan doorstuderen en zich ontwikkelen tot professionals met een AA- of RA-titel. Alleen dan moet je die afstudeerders wel eerst binnen zien te halen! Jij bent niet de enige die dat wil en dus is het cruciaal dat je weet wat starters willen en hierop inspeelt.
Om junior accountancy talenten te bereiken en te benaderen op een manier die voor hen werkt, moet je rekening houden met hun gedrag en behoeften.
- Snelheid. De campus doelgroep schreeuwt om snelheid. Zij hebben meerdere opties om uit te kiezen voor stages, werkstudent vacatures en startersbanen. Laat bellen, mailen en sollicitatieformulieren daarom achterwege en kies voor communicatiekanalen die bekend staan om hun laagdrempeligheid en snelheid, zoals WhatsApp.
- Persoonlijke messaging. Je kunt online al veel vinden over de kandidaat die je wilt bereiken. Denk aan regio, fase van de studie en interesses. Gebruik die informatie om accountancy talent persoonlijk aan te spreken. De juiste boodschap op het juiste moment is essentieel om deze doelgroep in beweging te krijgen.
- Multichannel benadering. Deze doelgroep is actief op veel verschillende kanalen. Het werkt daarom het beste om een multichannel approach in te zetten waarbij je op diverse kanalen touchpoints creëert.
- Technologie en innovatie. Accountancy afstudeerders van nu zijn opgegroeid met technologie en ze verwachten van hun werkgever een hoge mate van innovatie en adoptie van technologische ontwikkelingen. Ouderwetse sollicitatieformulieren blijven gebruiken getuigt daar weinig van, terwijl een AI assistent die vragen van kandidaten beantwoordt juist wel goed in de smaak valt bij deze tech savvy groep.
Medior accountancy professionals
Een andere doelgroep waaraan flink getrokken wordt door accountantskantoren zijn de mediors. Zij hebben de nodige ervaring en kunnen anderen en de organisatie verder laten groeien. Deze doelgroep is echter lastig aan je te binden. Ze zijn kritisch, hebben duidelijk voor ogen wat ze willen en kennen de markt. Om hen toch te bereiken en contact te leggen, is het belangrijk om rekening te houden met de volgende kenmerken:
- Duidelijke behoeften. Medior accountancy professionals kennen de werkgevers in de markt en hun regio. In je employer branding moet het dus niet zozeer gaan om naamsbekendheid, maar om de vraag hoe jij kunt voorzien in hun behoeften, zoals moderne tooling, stabiliteit, carrièreontwikkeling en flexibiliteit. Focus daarop in je content om deze doelgroep te raken en in beweging te krijgen.
- Eerlijkheid en transparantie. Medior accountancy professionals zijn druk, kennen het werk en de markt en weten wat hun kansen zijn op de arbeidsmarkt. ‘Cut the bullshit’ communicatie waarin je eerlijk en duidelijk bent over wat je wel of niet voor ze kunt betekenen wordt door hen erg gewaardeerd. Zonder transparantie, snelheid en efficiëntie ben je hun aandacht snel kwijt.
- Competitie op voorwaarden. Bij de medior doelgroep is de kans aanwezig dat hun privésituatie verandert en daarmee hun wensen qua werk. Ze willen bijvoorbeeld dichter bij huis werken of flexibele werktijden. Speel daarop in door op dit soort voorwaarden te focussen in je communicatiestrategie.
- Doorgroeien: Welk carrièrepad kunnen mediors binnen jullie organisatie volgen? Wat zijn hun perspectieven en kansen op doorgroei? Dit is en blijft een belangrijk thema en dus een onderwerp waarover je duidelijk naar buiten wil treden richting mediors.
De gemene deler tussen beide doelgroepen
Hoewel er verschillen zijn in gedrag en wensen tussen beide doelgroepen, is er ook een gemene deler in te ontdekken.
- Personaliseren is belangrijk. Eén boodschap voor alle doelgroepen werkt niet. De messaging moet per doelgroep gedifferentieerd worden om je recruitment doelen te behalen.
- De candidate experience moet top notch zijn met die hevige concurrentie tussen werkgevers. Ben je niet snel, transparant en efficiënt in je proces, dan kun je het schudden als accountantskantoor.
Om dit mogelijk te maken heb je een data-driven recruitment strategie nodig waarbij je slim gebruik maakt van automatisering. Met recruitment marketing automation kun je namelijk eenvoudig allerlei campagnes draaien met ieder hun eigen doelgroep, messaging en doelstellingen. Zo kun je precies inspelen op dat wat je doelgroep wil weten, zonder dat het giga veel tijd vraagt om al die campagnelijnen in te richten op alle kanalen.
Maar recruitment marketing is meer dan campagnes draaien. Het gaat ook om de conversie naar sollicitatie, het optimaliseren van je proces en het in contact blijven met je talentpools. RMA helpt je niet alleen om makkelijker campagnes uit te voeren, maar is waardevol in het gehele proces. Met automations maak je het bijvoorbeeld mogelijk om laagdrempelig contact te leggen met jullie organisatie, bijvoorbeeld door kandidaten via WhatsApp vragen te laten stellen. Met geautomatiseerde gesprekken zorg je voor een vliegensvlugge opvolging van reacties, zijn recruiters geen tijd kwijt aan niet-relevante kandidaten en bouw je een band op met de kandidaten in je talentpools.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan! Recruitment marketing automation ondersteunt je in iedere fase van het recruitment proces. Van het bereiken van kandidaten tot het boosten van de conversie, het versnellen van je sollicitatieproces en het opbouwen van een relatie met talent voor de toekomst.
Twee RMA cases in de accountancy
Hoe dat er in de praktijk uit kan zien? Deze twee cases geven je ideeën van de mogelijkheden van RMA en hoe deze tooling helpt bij het aantrekken en binden van accountancy kandidaten.
Startende accountancy talenten
Situatie: Veel accountantskantoren zijn actief op het gebied van campus recruitment, onder andere door zich te presenteren als werkgever tijdens evenementen op hbo’s en wo’s. Er is daardoor al zichtbaarheid bij de doelgroep, maar bijna geen enkele student of afstudeerder solliciteert direct. Zij willen eerst meer weten over de verschillende werkgevers en ontdekken welke het beste bij hen past. Daarnaast moeten ze vaak eerst nog hun studie afronden en voelt solliciteren op dat moment als een stap te ver. Als accountantskantoor wil je uiteraard al wel contact leggen en onderhouden met deze kandidaten om hen straks binnen te kunnen halen als ze de arbeidsmarkt betreden.
Oplossing met RMA: Zet deelconversies in om het leggen van contact makkelijk en vrijblijvend te maken. Laat kandidaten bijvoorbeeld eenvoudig vragen stellen via een chatbot of WhatsApp. Zo voelen zij zich nog niet direct in een sollicitatieprocedure gezogen en kunnen ze de organisatie toch alvast leren kennen. Bij events kun je kandidaten een QR-code laten scannen om hun contactgegevens te achterhalen. Vervolgens kun je bij deze talenten in beeld blijven door geautomatiseerde campagnes via WhatsApp, e-mail en/of sms. Je stuurt hen eens in de zoveel tijd automatisch een bericht en blijft daarmee top-of-mind, terwijl ze je organisatie ook nog eens beter leren kennen. Twee vliegen in één klap!
Medior accountancy professionals
Situatie: De meeste accountantskantoren zetten al doorlopend campagnes in om medior profielen in kaart te krijgen en in contact te brengen met hun werkgeversmerk. Deze mediors hebben vaak hele gerichte behoeften en vragen en willen vooral weten of een andere werkgever daarin kan voorzien. Alleen kunnen ze deze vraag meestal niet makkelijk stellen. De enige opties om contact te leggen zijn per e-mail, door te bellen of een sollicitatieformulier in te vullen. Allemaal niet erg laagdrempelig en ook niet iets wat je even tussendoor doet als je al druk bent met andere dingen.
Oplossing met RMA: Door andere communicatiemogelijkheden aan te bieden, word je als werkgever benaderbaar, persoonlijker en voelt het gelijkwaardiger. Dat is precies waar mediors naar op zoek zijn. Zorg dus voor laagdrempelige contactmogelijkheden, zoals een appje sturen met je vraag. Vervolgens kun je het contact met deze kandidaten warm houden door regelmatig van je te laten horen. Ook dat kun je op een efficiënte manier regelen met nurturing campagnes in RMA software.
De war for accountancy talent winnen met RMA
Jezelf aanpassen aan de wensen en behoeften van je doelgroep is in een concurrerende arbeidsmarkt zoals die van de accountancy de enige sleutel tot succes. Maar handmatig allerlei campagnelijnen inrichten met diverse doelgroepen en content of periodiek contact onderhouden met gepersonaliseerde berichten, dat is niet werkbaar. Je hebt software nodig om je te helpen. Met recruitment marketing automation software zoals die van MrWork heb je alle tools in handen om accountancy kandidaten te bereiken, in beweging te krijgen, contact met hen te onderhouden en een snel en soepel proces te bieden dat leidt tot een aanname.
In de praktijk zien wat RMA software doet? Vraag een demo aan of unlock onze demo video’s!