Kennis

De juiste snaar raken bij de juiste mensen - DSV is zichtbaarder dan ooit dankzij sterk employer brand

Blog

De wereld verbinden, dat is wat multinational DSV al jarenlang doet als logistiek dienstverlener. Maar hoe verbind je personeel aan DSV? In samenwerking met MrWork vond DSV het antwoord: zichtbaar zijn bij je belangrijkste doelgroepen met doorlopende full funnel campagnes die mensen raken. Dankzij sterke partnerships en de inzet van recruitment marketing software lukt het DSV om met drie recruiters en slechts één verantwoordelijke voor marketing en communicatie 25 Nederlandse vestigingen te voorzien in hun recruitment behoefte.

Move forward

DSV is een logistieke dienstverlener van wereldformaat. Ze zijn actief in 84 landen, hebben 76.000 collega’s wereldwijd en 25 vestigingen in Nederland. Erwin Peeters, Marketing & Communications Manager bij DSV, vertelt over de grootte en continue groei van de organisatie: “DSV is voor consumenten misschien geen hele bekende naam, maar we zijn wereldwijd de nummer 2 in de transport en logistiek. Ik weet zeker dat ik in elk huis wel 10 dingen kan aanwijzen die door DSV vervoerd zijn. Nederland is vanwege de sterke infrastructuur en goede ligging een belangrijk land voor DSV. We werken hier met ongeveer 3.500 collega’s en hebben een paar honderd vacatures per jaar te vervullen.”

“Toen ik in 2019 in dienst kwam bij DSV, was er niets ingericht op het gebied van employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Ik ben toen begonnen bij de basis, zoals het optimaliseren van de website. Door de groei die we voorzagen, zijn Walter de Wilde, HR Director bij DSV, en ik aan de slag gegaan met employer branding. In september 2022 ging onze eerste campagne live en sindsdien draaien we doorlopend full funnel campagnes gericht op onze 4 belangrijkste doelgroepen,” aldus Erwin.


Software als oplossing voor het recruitment marketing vraagstuk

Voor de uitvoering van de employer branding en vacature campagnes zocht DSV het in de hoek van software. Erwin legt hun keuze uit: “Het is onmogelijk om in zo’n grote organisatie de gehele uitvoering van marketing en communicatie in je eentje te doen. Voor recruitment marketing vonden we een goede oplossing in MrWork. Om in logistieke termen te spreken: zij regelen het fulfilment van onze recruitment campagnes.”

De keuze voor software werd niet alleen ingegeven door efficiëntie redenen, maar ook door de advisering die je erbij krijgt. “Onderdelen binnen de online marketing, zoals SEO en social advertising, zijn niet voor niets beroepen op zich. Dat is serieus werk dat je aan specialisten moet overlaten. Dat doe je er zelf niet even bij. In MrWork vonden wij een softwareoplossing en veel recruitment marketing expertise en begeleiding in één,” vertelt Erwin. 


Mensen werken met mensen

Naast het gericht verspreiden van hun werkgeversverhaal onder de doelgroep, zijn er nog twee belangrijke elementen die de rode draad vormen voor de recruitment strategie van DSV, namelijk persoonlijkheid en omnichannel. 

“Mensen werken met mensen. Kandidaten willen gezichten zien en een echte indruk krijgen van hun toekomstige collega’s. Daarom maken wij onze recruitment marketing heel persoonlijk. We hebben tientallen video’s gemaakt waarin onze eigen mensen in beeld en aan het woord zijn. Allemaal op onze eigen locaties. Als we kijken naar de campagne resultaten en de toename in het aantal kandidaten dat we spreken, dan kunnen we zeggen dat deze methode aanslaat,” aldus Erwin.

Erwin vertelt verder: “Vervolgens is het belangrijk om die herkenbaarheid door te trekken in alle uitingen. Een omnichannel recruitment marketing strategie dus. Wij zorgen er bijvoorbeeld voor dat onze employer branding content naadloos aansluit bij onze werken-bij site en de vacaturepagina’s. Tijdens de Carrièrebeurs bemanden collega’s die in de video’s zitten de DSV-stand. Ze hadden exact dezelfde kleding aan als in de video en werden volop herkend. Dat helpt bij het creëren van rumour around the brand.”


De recruitment succesformule van DSV

Het doel van DSV was om meer zichtbaarheid en enthousiasme voor het werkgeversmerk te creëren en onderaan de streep natuurlijk meer kandidaten aan te trekken. Dankzij hun succesformule, bestaande uit persoonlijke content, de omnichannel aanpak en een slimme verspreiding van content onder de juiste doelgroep met behulp van een softwarepartner, weten ze hun ambities waar te maken.

“In de eerste 6 maanden van de campagne zagen we al hoopvolle resultaten. 1 op de 5 websitebezoekers bezocht een vacaturepagina. Dat is erg netjes, zeker in de war for talent die gaande is. Ook zagen we de traffic op werkenbijdsv.nl maand na maand met 20% tot 30% groeien. Deze resultaten zijn te danken aan de creatieve uitingen en de goede verspreiding van de content onder de doelgroep. Daar is de MrWork software essentieel bij gebleken,” vertelt Erwin.

Erwin wordt niet alleen blij van de harde cijfers, maar ook van wat hij ziet gebeuren rondom het merk DSV. “We raken de juiste snaar bij onze doelgroepen, want we weten zelfs mensen die niet uit de logistiek komen te verleiden om bij ons te solliciteren. Laatst was er bijvoorbeeld een dame die in haar motivatie schreef dat ze nooit had gedacht dat ze zou reageren op een baan in de transport en logistiek sector. Door onze video was ze toch overtuigd geraakt. Door dit soort situaties weet je dat je mensen raakt en dat de campagne klopt,” geeft Erwin aan.

Dat DSV goed zichtbaar is met sterke content die blijft hangen, blijkt ook wel uit het feit dat DSV’ers worden aangesproken door vreemden die hen gezien hebben in de video’s. Erwin vertelt: “Laatst was een collega in een voetbalstadion en werd hij aangesproken door iemand die hem herkende vanuit de employer branding campagne. Sowieso hoor ik van veel collega’s dat hun omgeving aangeeft dat DSV zo goed zichtbaar is. Dan weet je dat je campagne het goed doet.”


Meer dan software

Erwin is enthousiast over de recruitment marketing software van MrWork: “De applicatie is heel gebruiksvriendelijk. Het is ook fijn om de statistieken achter je campagne goed inzichtelijk te hebben. Daarnaast krijgen we maatwerk advies en begeleiding van MrWork. Zij leggen geen werkwijze aan ons op, maar kijken naar wie wij zijn als klant en hoe zij ons kunnen helpen. Ze nemen ons bij de hand, adviseren bij de opzet van campagnes en komen continu met ideeën ter verbetering. Niet alleen voor de campagnes, maar bijvoorbeeld ook voor ons recruitment proces. MrWork verrast mij met grote regelmaat met nieuwe adviezen en voorstellen. Ze willen onze recruitment marketing echt beter maken.”

“Een goed voorbeeld van de manieren waarop MrWork met ons meedenkt is in de standaardisatie van vacature campagnes. Jaap (Team Lead Account Executive bij MrWork) heeft voor ons 3 pakketten voor job campagnes ingericht met diverse kanalen, budgetten en spreiding. Daardoor kunnen recruiters heel eenvoudig de opties voor een vacature campagne laten zien aan een hiring manager en is de keuze voor één van de drie pakketten snel gemaakt. Vervolgens zet ik zo’n vacature campagne dezelfde dag nog live,” vertelt Erwin.


De toekomst voor DSV

Je weet nooit wat de toekomst in petto heeft, maar Erwin denkt in ieder geval dat het menselijke aspect in recruitment en arbeidsmarktcommunicatie een hoofdrol blijft spelen. “Mensen willen uiteindelijk vooral leuk werken met elkaar. Dat was altijd al zo en zal altijd zo blijven. De focus op onze persoonlijke arbeidsmarktcommunicatie blijft en daarbij is MrWork een belangrijke partner. We laten met deze case graag zien wat we samen hebben bereikt!”

Plan een gratis demo in bij Mees
Plan een demo in