Kennis

5 voordelen van recruitment leadgeneratie als wervingsstrategie

Blog
In de huidige tijd van werven, vissen we met z’n allen uit dezelfde vijver. Als werkgever moet je dus op zien te vallen tussen je concurrenten. Jij wil de meest aantrekkelijke optie zijn. En daar kan recruitment leadgeneratie je bij helpen!

De populariteit van recruitment leadgeneratie stijgt. Hieronder lees je waarom.

1. Je verlaagt de drempel om contact op te nemen

Kandidaten door hoepels laten springen kan je conversie kosten. Maak het bezoekers zo makkelijk mogelijk om contact met je op te nemen. Want voor je het weet zijn ze alweer afgeleid en door naar de volgende website.

Neem drempels weg: zoals het invullen van lange vragenlijsten, het cv laten sturen, in een vroeg stadium al een motivatie te verlangen of zelfs het aanmaken van een account voor je kunt solliciteren. Maak het eerste contactmoment zo laagdrempelig mogelijk, hiermee vergroot je de kans dat iemand daadwerkelijk stappen zet om met jou in contact te komen.

Bijvoorbeeld door vragen te beantwoorden via een WhatsApp pop-up, waardoor je de drempel om te bellen wegneemt. Of een formulier waarbij zij direct hun gegevens kunnen achterlaten. Dit vereist weinig inspanning van de bezoeker en voelt laagdrempelig. Daarnaast kun je een webinar of kijkdag organiseren, waardoor potentiële kandidaten op een laagdrempelige manier kunnen ervaren hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Hierdoor kom je eerder in contact met jouw potentiële kandidaat. Wat een uitgelezen kans biedt extra informatie te geven over jouw bedrijf of vacature.

Uit een studie van LinkedIn (2022) blijkt dat maar liefst 69% van de kandidaten eerder solliciteert, wanneer zij van tevoren al meer informatie hebben verkregen.

2. Je verhoogt de conversieratio op jouw website

Bezoekers op jouw website? Fantastisch! Ze tonen tenslotte interesse in jou als werkgever. Maar ondernemen ze verder geen actie en verdwijnen ze daardoor direct weer in de anonimiteit? Gemiste kans.

Dus wil je niet alleen oriënterende bezoekers, je wil dat ze actie ondernemen. Onderzoek laat zien dat bedrijven met een sterke leadgeneratie strategie een conversieratio van gemiddeld 25% hebben. Dat is onwijs hoog vergeleken met bedrijven die dit zonder doen. Zij zitten slechts op een ratio van 5%. (Forrester, 2021).

Wanneer bezoekers op jouw website komen, tonen ze interesse in jouw bedrijf en vacature. Maar wanneer ze vervolgens via lastige formulieren contact op moeten nemen, kan het zijn dat ze afhaken. Een laagdrempelig contactmoment vergroot hierbij de kans dat de bezoeker wél contact opneemt.

Met een sterke leadgeneratie strategie richt je je op potentiële kandidaten die al interesse in jouw bedrijf of vacature hebben getoond. Door juist aan die groep gerichte content te tonen, kun je jouw conversieratio zelfs verhogen met 72%! (Hubspot, 2021).

3. Je vergroot je talentpool

Door leadgeneratie haal je dus veel meer kandidaten uit de anonimiteit. Hierdoor kun je jouw talentpool uitbreiden met warme contacten. Waar bezoekers je website voorheen verlieten ‘never to be seen again’, kan je nu het gesprek met ze aan gaan.

Door conversatie boven conversie te stellen, leer je de kandidaten daadwerkelijk kennen en hou je het contact warm. Wanneer er een (andere) relevante vacature komt, kun jij direct putten uit jouw eigen talentpool. Met een warm contact vergroot je ook de kans nog eens dat de kandidaat interesse heeft. Uit studie van Deloitte blijkt dat het hebben van zo’n grote talentpool, zelfs tot 2,3 keer snellere wervingen kan leiden.

Bedrijven die actief bezig zijn met leadgeneratie, hebben een talentpool die wel 25% groter is dan bedrijven die daar niet mee bezig zijn. (Aberdeen Group, 2020). Een flinke voorsprong dus!

4. Je leert wat kandidaten belangrijk vinden

Conversatie boven conversie. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. In de huidige wervingsmarkt is het belangrijk je kandidaten te leren kennen. Warme contacten op te bouwen.

Als recruiter is het daarom belangrijk het gesprek met kandidaten aan te gaan. Te leren wat zij écht belangrijk vinden. Vragen stellen over hun interesses, doelen en wat zij essentieel vinden om terug te zien bij een werkgever.

Deze informatie over wat kandidaten belangrijk vinden, is onwijs waardevol om mee te nemen in jouw wervingsstrategie. Wanneer jij weet waar de behoeftes van jouw kandidaten liggen, kun je de candidate journey verder personaliseren en de kans dat iemand solliciteert vergroten. Én je versterkt jouw employer brand: door exact te weten wat jouw kandidaat zoekt en je hierbij aan te passen aan de behoeftes van jouw doelgroep.

Doordat je beter begrijpt wat jouw doelgroep belangrijk vindt, leidt dit tot hogere tevredenheid bij kandidaten en tot een lagere churn-rate. (Indeed, 2022).

5. Je bouwt aan een sterk employer brand

Zoals hierboven al kort aangestipt: het kennen van jouw doelgroep helpt om jouw employer brand te versterken. Door precies te weten wat jouw doelgroep zoekt, waar de behoeftes liggen en wat zij nou écht belangrijk vinden: kun jij jezelf positioneren als de meest aantrekkelijke werkgever voor hen.

Uiteraard is het hier wel belangrijk dat je nakomt wat je belooft, en jouw cultuur echt zo goed aansluit op de wensen van jouw kandidaten. Maar juist door dit scherp te hebben, kun je exact de kandidaten aantrekken die passen bij jouw bedrijfscultuur en vacature.

Wanneer je een sterk employer brand hebt en laat zien dat je proactief zoekt naar talent, kan dit leiden tot 50% lagere wervingskosten en 28% hogere retentie van medewerkers volgens een onderzoek van Glassdoor (2021).

Waarom je zo snel mogelijk wil starten met recruitment leadgeneratie

Het inzetten van recruitment leadgeneratie heeft dus veel voordelen in je wervingsproces. Doordat je de drempel verlaagt voor bezoekers om contact met je op te nemen én je de juiste bezoekers naar jouw website trekt, kom je eerder in contact met de juiste kandidaten. Hiermee breid je jouw talentpool uit met warme contacten, waarvan jij exact weet wat zij zoeken. En doordat je dit weet, kun je jouw vacatures en employer brand naadloos laten aansluiten bij de behoefte van je doelgroep. Zodat de kandidaten die in jouw talentpool zitten, onwijs goed bij je passen, sneller converteren  en langer bij je zullen blijven.

Plan een gratis demo in bij Mees
Plan een demo in