Record! Actie! En deel! We worden omringd door stories. Snapchat, Instagram, Facebook, Whatsapp… Op elk platform duiken korte filmpjes op. Video’s waarmee iedereen snel een creatieve, grappige of informatieve boodschap kan delen. En niet voor niets. Want het succes van stories is enorm. Ook voor social recruitment.

Nu stories razendpopulair zijn, komen de advertenties steeds vaker om de hoek kijken. Instagram heeft ze al langer omarmd en nu heeft Whatsapp onlangs bekendgemaakt dat er ook in hun stories reclames zullen opduiken. De mogelijkheden nemen toe en het gebruik blijft groeien. Een belangrijkere vraag is natuurlijk wat stories voor je social recruitment strategie kunnen betekenen?

Kijkje in de keuken

In onze blog over videocontent bespraken we al eerder de laatste trend: content moet kort, korter kortst. Want de spanningsboog van de doelgroep wordt ook steeds kort, korter, kortst. Stories zijn dus een logische ontwikkeling. Niet alleen is het snel, maar een story wekt ook de suggestie dat het écht is, juist doordat het in een handomdraai gemaakt is. Natuurlijk maken grote merken en bedrijven hun stories niet in een handomdraai en is het onderdeel van een hele strategie, toch kleeft er iets (semi-)authentieks aan. En wanneer we kijken naar employer branding is dat gelijk de grote winst die te behalen valt met stories. Niets werkt binnen employer branding beter dan een kijkje in de keuken van je organisatie geven. Zo laat je jouw doelgroep pas écht kennismaken met de identiteit van hun toekomstige werkgever.

Meer verkeer!

Als we kijken naar onze meest recente campagnes, is er een duidelijk verschil te zien in hoe een kandidaat reageert op een post in een timeline en op een story. Video’s in een story worden minder lang bekeken dan een timeline-variant. Dat klinkt niet best. Maar is dat echt zo erg? Nee, het vraagt alleen om de juiste aanpak. Want richt je een story goed in (lees: een heldere boodschap als begin en een pakkende call to action) dan is het resultaat verbluffend: bij meerdere klanten zien wij terug dat de website 2x vaker wordt bezocht vanuit een story dan vanuit een timeline post. Duidelijk de moeite waard dus.

Bring on the tools

We begeven ons nog in de beginfase van stories. Nu al zien we dat met enkel Instagram stories maar liefst 30% van de doelgroep bereikt wordt. Onze verwachting is dat dit aandeel alleen maar zal groeien. Want het concept ‘story’ is nog flink in ontwikkeling. Vanuit de social netwerken worden er steeds meer tools beschikbaar gemaakt om een story beter in te richten, te optimaliseren en te monitoren. Vanzelfsprekend zal ook het gebruik meegroeien. En met de uitrol van advertenties nemen de mogelijkheden verder toe. Het is duidelijk: stories gaan een nóg belangrijkere rol spelen binnen social recruitment. Met het versterken van het employer brand, het opbouwen van je recruitment pipeline én het differentiëren van de candidate journey is dit medium nu al onmisbaar.

Wil je weten hoe jij stories kunt inzetten voor jouw social recruitmentstrategie? Laat hieronder je contactgegevens achter en wij vertellen je er graag meer over!

Ook interessant