Of wij Instagram Stories zouden inzetten voor het employer brand? Retorische vraag. Wij geloven in de kracht van de tijdelijke boodschap, en wel hierom.
Explosieve groei
Nederland telt momenteel ruim vier miljoen Instagramgebruikers en Instagram laat als één van de weinige netwerken nog steeds groei zien. Door de komst van Instagram Stories steeg het dagelijks gebruik van Instagram in 2017 zelfs met 160%.*
Daarnaast wordt de leeftijd van de gebruiker diverser. Het netwerk is – natuurlijk – populair bij jong maar ook bij oud. Het is dan ook begrijpelijk dat Instagram en Stories door merken steeds vaker wordt ingezet voor brand- en productmarketing. Maar juist dat niet alleen. Het is dé manier om net iets meer van je organisatie en merk te laten zien, en dat is belangrijk: Zoals digital marketing-expert Jay Baer het samenvat:
“If your stories are all about your products and services, that’s not storytelling. It’s a brochure. Give yourself permission to make the story bigger.”
Jay Baer, digital marketing-expert
Waarom Stories een waardevolle én zinvolle aanvulling zijn op je social media recruitment strategie? Wij leggen het uit.
Niet te gelikt, maar kwetsbaar
Wat is het succes achter stories? Ephemeral content (tijdelijke content die direct of binnen 24 uur verdwijnt) is een deel van het antwoord. Een enorme trend op het gebied van marketing, die handig inspeelt op FOMO (fear of missing out).
Stories worden bekeken omdat gebruikers iets leuks maar vooral iets échts van je willen zien. Niet te gelikt maar te leuk. Geinig, grappig en realistisch. Dat maakt jouw organisatie tastbaarder, persoonlijker en brengt je doelgroep dichter bij je employer brand. Stories bieden een unieke mogelijkheid om je doelgroep op Instagram mee te nemen in je verhaal.
Zichtbaarheid vergroten
Daarnaast kun je je online zichtbaarheid bij je doelgroep vergroten met Instagram Stories.. Ze spelen automatisch af en zijn maximaal 10 seconden full screen in beeld. Gebruikers komen op deze manier makkelijk in contact met jouw employer brand.
Wees kort en krachtig, dus.
Duur en frequentie
Een Instagramgebruiker kan een organische story 24 uur zien. Overigens kun je de levensduur en frequentie van advertenties in Stories zelf bepalen. Maar, zoals met alle advertising, is een goede balans tussen on top of mind en in iemands irritatie zitten van groot belang. De kracht en het succes van Instagram Stories zit juist in het feit dat Instagram precies inspeelt op de behoefte van de gebruiker. En die willen niet constant dezelfde content onder ogen krijgen.
Wees kort, krachtig en creatief, dus.
Supergericht
In je Story kun je je boodschap supergericht overbrengen en daarmee andere gesponsorde content over je werkgeversmerk versterken. Bepaalde items uit je werkgeversverhaal, zoals aankondigingen van evenementen, sneak-previews van een werknemers-vlog of vacatures, breng je extra onder de aandacht bij je doelgroep.
Instagram Stories bieden op veel vlakken veel mogelijkheden. Benieuwd hoe jij Stories kunt inzetten voor jouw employer brand? Wij gaan er graag met je over in gesprek.
*Bron: FrankWatching