De bureau recruiter van nu heeft een uitdagende job: urenlang searchen naar de beste kandidaat, veel tijd investeren om de kandidaat aan tafel te krijgen en tegelijkertijd de opdrachtgever op de hoogte en tevreden houden. Met de snelle opkomst van technologie, waaronder AI, verandert er nu al heel wat in recruitmentland en dat houdt voorlopig niet op. Hoe ziet het werk van een bureau recruiter er in de toekomst uit? Wij delen onze visie in dit artikel.
Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt
Er speelt van alles op de arbeidsmarkt dat impact heeft op de dienstverlening van recruitment bureaus en staffers. We hebben te maken met ongekende krapte, hoge verwachtingen van kandidaten en tegelijkertijd een hevige concurrentie tussen bureaus.
- Historische krapte: Werkgevers kampen nu al enkele jaren met een enorme krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt. Alhoewel een deel van de krapte cyclisch is, blijft het de komende jaren lastig om personeel te werven, onder andere vanwege de dubbele vergrijzing. Veel mensen gaan met pensioen, maar er is niet genoeg instroom in de arbeidsmarkt om al die banen op te vangen.
- Hevige concurrentie: Volgens de cijfers van Werf& tellen we in Nederland 10 miljoen werkenden, 20.000 bemiddelingsbureaus en ongeveer 130.000 bureau recruiters. Er is dus 1 bureau op elke 500 werkenden en zelfs 1 bureau recruiter op 75 werkenden. En dan hebben we het nog niet over de opkomst van flex platformen… The battle is on!
- Hoge verwachtingen: Bovenstaande factoren zorgen er niet voor dat kandidaten en opdrachtgevers minder eisen stellen aan recruitment bureaus. Integendeel, er wordt steeds meer verwacht. Uit het GRID onderzoek van Bullhorn blijkt dat 87% van de kandidaten verwacht binnen 20 dagen geplaatst te worden en 84% wil wekelijks contact met hun recruiter.
De bureau recruiter staat door deze trends flink onder druk. Je moet snel schaars talent werven in een competitieve markt. Een uitdaging! Maar er is een andere ontwikkeling die oplossingen biedt: technologische innovatie. Als je het ons vraagt, gaat dat de grootste verandering in het werk van recruitment consultants teweegbrengen.
Door tech meer focus op het menselijke aspect
Slimme software inzetten om het wervingsproces minder arbeidsintensief en dus rendabeler te maken. Dat is de way to go voor staffers en recruitment bureaus. Met recruitment tech sla je twee vliegen in één klap: je kunt in minder tijd meer kandidaten bereiken en contact met hen leggen en door processen te automatiseren, zoals de opvolging van appjes van kandidaten of de preselectie, realiseer je een vliegensvlug proces en dat is precies wat kandidaten willen.
Daarnaast kun je technologie inzetten om te bouwen aan sterke relaties met opdrachtgevers en kandidaten. In contact blijven is een stuk eenvoudiger met (deels) geautomatiseerde berichten die op basis van specifieke triggers of na een X periode verstuurd worden dan wanneer je dit allemaal handmatig moet doen.
Mensen blijven zaken doen met mensen en die human touch blijft enorm belangrijk. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar door de keuze voor software kun je juist meer focussen op het menselijke aspect van het vak. Je elimineert repetitieve, routinematige taken en laat software veel werk voor je doen. Denk aan het inrichten van een recruitment campagne met 1 klik op de knop, de beste kandidaten uit de sollicitaties filteren met geautomatiseerde kwalificatievragen of het updaten van kandidaatprofielen. Het kan allemaal zonder dat jij er als recruiter omkijken naar hebt.
Dat levert een enorme tijdbesparing op en die tijd kunnen zij steken in de relatie met kandidaten en opdrachtgevers. Zo wordt je werkwijze door tech dus persoonlijker!
Talentpools zijn goud
Veel bureau recruiters gebruiken jobboards, sourcing en social advertising om talent aan te trekken voor hun vacatures. Tegelijkertijd zie je dat kandidaten meer en meer afgestompt zijn door alle InMails en maar weinigen actief zoeken naar een nieuwe baan op vacaturesites. Daarnaast gaan oriënterende kandidaten niet over één nacht ijs en staan ze vaak niet te springen om direct een sollicitatieproces ingezogen te worden. Een succesvolle recruiter bouwt daarom over een langere periode aan een sterke band met talent.
Het opbouwen en verstevigen van talentpools is bij veel recruitment bureaus een ondergeschoven kindje, want hoe onderhoud je contact met honderden of duizenden kandidaten?
Ook hier biedt recruitment marketing automation software de oplossing: met geautomatiseerde campagnes bouw je aan de relatie met kandidaten. Met e-mail, sms of WhatsApp stuur je de kandidaten in jouw database handige content, zoals een infographic over markttrends, tips om hun LinkedIn-profiel te pimpen of een uitnodiging voor een vakinhoudelijk event. Zo blijf je als recruitment bureau top-of-mind bij kandidaten en laat je zien dat je hun behoeften en de markt waarin zij werken begrijpt. Op het moment dat zo’n kandidaat nadenkt over een overstap, ben jij de eerste die ze bellen of appen!
Lees meer over het opbouwen en onderhouden van talentpools als recruitment bureau.
De bureau recruiter van de toekomst…
- Maakt slim gebruik van technologische innovatie;
- Heeft minder tijd nodig voor routinematige taken en kan daardoor oprechte aandacht aan kandidaten en opdrachtgevers schenken;
- Heeft een mooie talentpool met betrokken kandidaten en weet daardoor – zelfs in tijden van krapte op de markt, hevige concurrentie en hoge verwachtingen – meer plaatsingen te realiseren in minder tijd.
Maarre, waarom zou je wachten? Je kunt nu al beginnen met het inzetten van software om je processen te optimaliseren, je effectiviteit te vergroten en je time to fill te laten dalen. Ontdek RMA software in onze demo video’s!
Bronnen: