60 sollicitaties per maand voor uitdagende IT vacatures. 300 nieuwe medewerkers in één jaar bij een zorgorganisatie. Je werkgeversmerk meer dan een miljoen keer per maand laten zien aan mensen in je doelgroep. Klinkt te mooi om waar te zijn? Toch kan het! Met de inzet van recruitment marketing automation wisten respectievelijk Stedin en QuaRijn deze indrukwekkende resultaten te behalen. Maar wat is recruitment marketing automation eigenlijk? En wat levert het op voor je organisatie? In dit blog geven we je een introductie in recruitment marketing automation en laten we zien wat het kan betekenen voor jouw recruitment succes.

Jouw uitdagingen in de huidige arbeidsmarkt

Recruitment marketing automation is enorm in opkomst en dat is niet gek. Het is namelijk een goede oplossing voor de uitdagingen die de huidige arbeidsmarkt met zich meebrengt. Zo zijn er maar weinig mensen actief op zoek naar een baan en wil je je met je recruitment inspanningen dus ook richten op latent werkzoekenden. Maar hoe bereik je ze? En bovenal: Hoe kom je met ze in contact? Solliciteren doen ze niet zo snel…

Veel recruitment teams zetten daarom in op sourcing. Helaas blijkt dat lang niet altijd een effectieve wervingsmethode. Response ratio’s zijn vaak laag, hoe origineel en persoonlijk je bericht ook is. De redenen hiervoor zijn uiteenlopend. Van simpelweg niet het juiste moment tot een onbekend werkgeversmerk of het benoemen van factoren die voor die specifieke kandidaat niet interessant genoeg zijn. Het voelt een beetje als schieten met hagel op deze manier. Kan dat niet anders?

Waarschijnlijk zet je daarom al regelmatig job marketing campagnes in. Met de extra zichtbaarheid door inzet van jobboards en social media advertenties verwacht je sollicitaties te genereren. Toch vallen ook die resultaten je tegen. De advertenties worden goed bekeken, maar sollicitaties? Die blijven uit. Jammer, want uiteindelijk blijft je recruitment funnel – ondanks je inspanningen – leeg.

Goed nieuws: er is een oplossing voor deze uitdagingen. Een aanpak die je tijdwinst oplevert, je kandidaat ervaring verbetert en ervoor zorgt dat kandidaten zich bij jou melden in plaats van dat jij achter ze aan moet zitten. Dat zorgt er op zijn beurt voor dat je time-to-hire korter wordt en je cost-per-hire naar beneden gaat. Waar we op doelen? Recruitment marketing automation!

Het verschil tussen recruitment marketing en marketing automation

Heel simpel gezegd is recruitment marketing automation een zoveel mogelijk geautomatiseerde manier van recruitment marketing. Bij marketing automation zorg je ervoor dat alle facetten van je employer branding en recruitment marketing naadloos op elkaar aansluiten en grotendeels geautomatiseerd met elkaar samenwerken.

Voorbeelden van recruitment marketing zijn:

    •   Vacature video op Instagram
    •   Google advertenties met je vacatures
    •   Linkedin post over het werken bij jouw organisatie

Eigenlijk omvat recruitment marketing alle inspanningen waarmee je naar buiten treedt met je employer brand en vacatures. Bij recruitment marketing automation ga je een stap verder. Je creëert een geoliede machine waarin je werken bij site en recruitment marketing activiteiten perfect op elkaar aansluiten en de kandidaat van de oriëntatiefase geautomatiseerd wordt begeleid naar de actiefase, namelijk solliciteren.

Recruitment marketing automation in de praktijk

We horen je denken: “Klinkt leuk, maar wat kan ik me er concreet bij voorstellen?” Nou, dit bijvoorbeeld:
Vooruit plannen van je employer branding campagne. Met de MrWork technologie stel je vooraf in welke content je wanneer wilt laten zien en eigenlijk heb je er daarna geen omkijken meer naar. Zo weet je zeker dat je continu zichtbaar bent bij je doelgroep en daarmee word je top-of-mind.

Automatiseren van campagnes. De tijd van handmatig social media advertenties instellen en je vacatures doorplaatsen op jobboards is voorbij. Je kunt dit proces automatiseren, waardoor je jouw vacatures op het juiste moment bij de juiste kandidaat onder de aandacht brengt via het juiste kanaal. Zonder dat dit je veel tijd kost.

Aanbieden van een laagdrempelige manier om in gesprek te gaan, bijvoorbeeld met een Whatsapp pop-up op je website. Solliciteren is voor kandidaten die jouw werkgeversmerk net leren kennen vaak nog een stap te ver, maar een vraag stellen willen ze meestal wel. Op die manier kun jij een band opbouwen met jouw toekomstige sollicitanten en verdwijnen ze niet uit beeld als ze niet direct solliciteren.

Uitfilteren van irrelevante sollicitaties door selectievragen op te nemen in je sollicitatieproces. Bij sommige vacatures, zoals bij een vacature voor chauffeur, vind je het cv misschien minder van belang, maar is het hebben van een rijbewijs en het aantal jaren rij-ervaring cruciaal. Je kunt je kandidaten geautomatiseerd vragen stellen via bijvoorbeeld Whatsapp om zo direct een selectie te kunnen maken van de meest interessante reacties.

Onderhouden van contact met je talentpool (personen waarmee je in contact bent gekomen en waar je op korte of lange termijn mogelijkheden voor ziet binnen jouw organisatie) door het automatisch versturen van bijvoorbeeld een ‘behind the scenes’ video van de afdeling waar ze interesse in hebben getoond.

En dat is nog lang niet alles. Er zijn tal van recruitment marketing automation oplossingen en de ontwikkelingen gaan in rap tempo door. Samen met jou kijken we naar jullie uitdagingen, bottlenecks en doelstellingen en op basis daarvan richten we automatiseringen in die passen bij je recruitment marketing strategie.

Wat levert het op?

We zien 3 grote voordelen van recruitment marketing automation.

  1. Efficiëntere recruitment marketing
    Gemiddeld zijn er 30 tot 50 momenten nodig waarin een kandidaat jullie als organisatie voorbij ziet komen of contact heeft met jullie, voordat hij/zij overgaat tot solliciteren. Als je al die touchpoints handmatig moet inrichten, dan gaat daar heel veel tijd in zitten. Met automatiseringen houd je het uitvoeren van je recruitment marketing strategie behapbaar.
  2. Verbeterde kandidaatervaring
    Kandidaten willen snel antwoord op hun vragen en willen weten waar ze aan toe zijn. Door automatische antwoorden in te stellen, krijgt je kandidaat altijd snel een reactie. Ook als je er even niet bent. Of wat denk je van automatische selectie door middel van enkele vragen? Na het goed beantwoorden van de vragen kan de kandidaat zelf een datum prikken voor een eerste gesprek. Zo maak je het eerste deel van het sollicitatieproces razendsnel!
  3. Opbouw van een kwalitatieve talentpool
    Handmatig contact onderhouden met honderden kandidaten in een talentpool is niet te doen. Maar je wil wel in beeld blijven bij deze groep mensen die al interesse heeft getoond in jou als werkgever. Met geautomatiseerde mailings of appjes regel je dat, zonder dat het jou als recruiter bakken met tijd kost.

Recruitment marketing automation zorgt dus voor een efficiëntieslag, een betere kandidaatervaring en een sterkere talentpool. Dat leidt op zijn beurt tot een kortere time-to-hire en verminderde cost-per-hire. Vacatures kunnen vlot ingevuld worden met goede kandidaten tegen lagere kosten. Precies wat je wilt!

Recruitment marketing automation werkt

De recruiters van Lidl zetten in 30 seconden een vacature advertentie online. CZ haalt gemiddeld 10 kwalitatieve leads binnen per IT vacature.

Recruitment marketing automation kan het verschil maken tussen snel ingevulde vacatures en plekken die te lang leeg blijven. En daarmee tussen groei of achteruitgang van de organisatie.

Hulp nodig?

Benieuwd welke resultaten jij kunt behalen met het inzetten van recruitment marketing automation in jouw organisatie? Plan een Speeddate met 1 van onze experts en we vertellen je in een half uurtje waar jouw kansen liggen!

Ook interessant

Plan een belletje

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief