Een goede recruitment marketing campagne is een uitstekende manier om lastige vacatures in te vullen. Maar wat bepaalt nu eigenlijk het succes van jouw campagne? Is dat enkel het aantal sollicitaties? Of valt de winst ook juist te behalen in de weg ernaartoe? In deze blog nemen we je mee in een afweging: Conversie vs. Totaalplaatje.
Winnende doelpunt
Maar eerst even naar het voetbalveld. We kijken naar een spannende wedstrijd waar de spits in de allerlaatste minuut de winnende treffer scoort. Hij is de held van de avond. Maar is hij ook de belangrijkste speler? Je bent na dat winnende doelpunt misschien geneigd te zeggen “ja, tuurlijk!”. Maar was dat doelpunt ook gescoord wanneer de rechtsback enkele tellen hiervoor de bal niet had veroverd? Of wanneer de rechtsbuiten niet die puntgave voorzet had gegeven? Lang verhaal kort: zonder het juiste voorwerk is het bijzonder lastig om succes te behalen. In een recruitment marketing strategie werkt het niet anders. Een sollicitatie haal je niet binnen zonder de juiste voorbereidende stappen.
Appels met peren
Een logische vraag van veel bedrijven is: ‘Wat levert een recruitment marketing campagne nou eigenlijk op?’ Die vraag is pas te beantwoorden wanneer het doel duidelijk is. Investeren in het plaatsen van een vacature op een vacaturewebsite kan zo 50 sollicitaties opleveren. Investeren in een recruitment campagne misschien ‘slechts’ 10. Is de vacaturewebsite dan de succesvollere keuze? Op het eerste oog wellicht wel. Maar het is appels met peren vergelijken. Want als we dieper inzoomen op de effecten van bijvoorbeeld social media in een recruitment marketing campagne is het antwoord toch anders.
Door jouw potentiële kandidaten op verschillende momenten kennis te laten maken met jouw employer brand en vacatures verhoog je namelijk de kwaliteit van de sollicitatie. Met een social recruitment campagne neem je jouw doelgroep bij de hand op het moment dat het jouw potentiële kandidaat uitkomt. Van het leren kennen van jouw organisatie, naar nadenken over werken bij jouw organisatie, tot het zien van een vacature die precies aansluit bij zijn of haar wensen. Dat maakt de match tussen jouw organisatie en de kandidaat veel aannemelijker en natuurlijker. En dat is bij de 50 algemene sollicitaties via de vacaturewebsite nog maar de vraag… kwaliteit of kwantiteit.
Volg het pad
De waarde van een goede recruitment marketing campagne wordt dus pas zichtbaar wanneer je inzichtelijk hebt welke stappen jouw potentiële kandidaat heeft afgelegd. Dat houdt in dat de focus niet ligt op de laatste bron van verkeer. De weg ernaartoe is minstens zo belangrijk als het eindpunt, de plek waar jouw kandidaat besluit te solliciteren. Zo niet belangrijker. In de ideale situatie heb je inzicht in de laatste 5 stappen (ook wel conversiepaden genoemd) van jouw sollicitant.
Zo weet je bijvoorbeeld dat je kandidaat eerst je video heeft gezien op Instagram, vervolgens een banner op een andere website zag langskomen, gevolgd door content op Facebook waar een toekomstige collega vertelt over het werken bij jouw organisatie, daarna naar de vacature heeft gezocht via Google en uiteindelijk de daadwerkelijke sollicitatie afrondt via een vacaturewebsite. Heb je dit proces niet ingericht? Dan zie je alle eerdere stappen niet, maar alleen dat de sollicitatie afkomstig is van een vacaturewebsite. En zo lijkt die vacaturewebsite ineens de heilige graal, terwijl de echte winst te behalen valt in het voorwerk.
Ideaal voor optimalisatie
Een bijkomend voordeel van het goed inrichten van je conversiepaden is dat je nu de juiste tools in handen hebt om jouw recruitment marketing strategie te optimaliseren. Zie je in jouw analyses dat er veel kandidaten afhaken na het zien van een video op Facebook? Wellicht kan je de video wat tweaken of zelfs een andere vorm van content inzetten. Besluit een groot deel van de bezoekers op je werken-bij website toch om niet te solliciteren? Het zou zomaar kunnen dat je online sollicitatieformulier net wat gebruiksvriendelijker gemaakt kan worden om die drempel te verlagen. Deze inzichten zijn essentieel voor het finetunen van je campagne en dus ook om uiteindelijk die gekoesterde conversie te verhogen!
Ben jij nou ook op zoek naar dat winnende doelpunt mét de juiste voorzet? Neem contact op!