Vergrijzing, digitalisering, energietransitie, woningtekort, het zijn allemaal factoren die een rol spelen bij de overspannen arbeidsmarkt voor technisch personeel. De vraag naar technische mensen neemt alleen maar toe, terwijl de instroom in technische opleidingen beperkt is. Om technische vacatures in te kunnen vullen, heb je een strakke recruitment strategie nodig. Een software die je helpt om de werving efficiënt en effectief in te richten. In dit blog delen we de best practices voor het succesvol werven van technisch personeel, ondanks de ongekende krapte.

Schaarste is niet nieuw in de technische branche

De technische branche kampt al jaren met schaarste op de arbeidsmarkt. Er is veel personeel nodig om de vergaande digitalisering en toekomstgerichte energietransitie mogelijk te maken en tegelijkertijd gaan veel ervaren technici met pensioen door de vergrijzing van de samenleving. De instroom bij technische opleidingen is onvoldoende om deze toenemende vraag op te vangen, vooral voor uitvoerende technische rollen (mbo) wordt het tekort steeds zorgwekkender.

Werkgevers in de techniek zetten daarom al volop in op employer branding en job marketing. Maar met alleen het vertellen van je werkgeversverhaal en het promoten van vacatures ben je er niet. Er is meer nodig om technici los te weken bij de concurrent en die stap tot solliciteren te laten zetten. Daarom delen we in dit blog 5 praktische tips en bewezen methoden. Zodat jij op een efficiënte en effectieve manier technische vacatures kunt invullen!

Mobiel is de heilige graal

Uitvoerend technisch personeel werkt meestal niet vanaf een kantoor of achter een computer. De kans is heel groot dat ze vanaf hun mobiel jouw employer branding content tegenkomen en door jouw werken-bij site scrollen. Dat betekent dat alle touchpoints met jou als werkgever volgens de mobile-first gedachte ingericht moeten zijn. Anders ben je dat vluchtige mobiele verkeer al snel kwijt.

Met deze praktische tips maak je jouw recruitment marketing en werken-bij site mobielvriendelijk:

  1. Gebruik je video om je werkgeversverhaal te vertellen? Houd deze kort en krachtig (de aandachtsboog op mobiel is niet lang) en zorg voor ondertiteling, zodat je boodschap ook goed overkomt als je doelgroep hun geluid uit heeft staan.
  2. Lange lappen tekst worden niet gelezen. Wissel daarom korte, scanbare teksten af met beeldmateriaal om de aandacht vast te houden. Dat geldt ook voor je vacatureteksten. Maak deze scanbaar door – naast korte tekstblokken – andere visuele elementen toe te voegen, zoals iconen, afbeeldingen en quotes.
  3. Formulieren – zoals sollicitatie-, lead- en contactformulieren – maak je zo kort mogelijk. Elk invulveld is namelijk een potentieel afhaakmoment. Vraag dus alleen om de essentiële informatie. Dit geldt zeker ook voor het opvragen van een cv. Veel mensen hebben deze niet op hun mobiele telefoon staan, dus laat dit in eerste instantie achterwege. Je kunt dit altijd later vragen als je eenmaal in contact bent met de kandidaat.

Efficiënt inrichten van de vele touchpoints

Je hebt veel touchpoints en een lange adem nodig om technici te verleiden om bij je te komen werken. In reguliere sectoren zijn dit er vaak al zo’n 15 tot 20, maar bij technici hebben we het al gauw over nog meer contactmomenten die nodig zijn voordat zij in actie komen. Dura Vermeer zag bijvoorbeeld dat het oriëntatieproces van kandidaten wel 7 maanden duurt. Om maandenlang relevant en zichtbaar te blijven, is het erg belangrijk dat alle touchpoints goed met elkaar verbonden zijn en samen een logisch en aansprekend verhaal vertellen. Jouw verhaal is namelijk wat je onderscheidt als werkgever.

Als je alle full funnel campagnes, met eigen storylines en subdoelgroepen, over zo’n lange periode goed wil inrichten, dan zijn de recruitment marketeers daar erg veel tijd mee kwijt. Je creëert al die touchpoints immers niet op één platform, maar op meerdere kanalen. En op al die kanalen moet je technisch één en ander instellen (denk aan tracking pixels) en je wil natuurlijk de prestaties van de campagnes scherp monitoren, zodat je kunt bijsturen waar nodig.

Met slimme technologie houd je dit behapbaar en efficiënt. Je kunt dan jouw gepersonaliseerde employer branding campagnes, inclusief content wissels en retargeting, tot wel een jaar vooruit plannen. Zo heb je alles al ruim van tevoren klaar staan en hoef jij het alleen nog maar in de gaten te houden. Via één dashboard voor alle campagnes die je draait. Dat scheelt je een hele hoop tijd en toch ben je consistent zichtbaar bij jouw doelgroep!

Iets vragen was nog nooit zo makkelijk

De technische doelgroep switcht niet zomaar van werkgever. Op de meeste werken-bij sites is de conversie slechts 1%. Maar dat betekent niet dat die andere 99% geen interesse heeft in jou als werkgever. Door het zien van een werken-bij video, testimonial van een collega of een vacature met doorgroeimogelijkheden zijn ze misschien wel enthousiast geworden, maar hoogstwaarschijnlijk hebben ze nog vragen. Monteurs willen bijvoorbeeld graag weten met welk merk gereedschap ze werken of in wat voor soort werkbus ze rijden. Zorg ervoor dat je het stellen van vragen heel laagdrempelig en eenvoudig maakt.

Dit kun je doen met leadgeneratie tooling. Denk daarbij aan een Whatsapp pop-up op je werken-bij site die na 20 seconden automatisch opent met het berichtje ‘Leuk dat je er bent! Als je vragen hebt over onze organisatie of de vacature, stel ze hier gerust.’ Grote kans dat kandidaten hun vragen of twijfels met je delen. Jij kunt deze beantwoorden of zelfs twijfels wegnemen. Het mooie is dat je dan gelijk in contact bent met de kandidaat en het gesprek kunt voortzetten. Je conversie stijgt daarmee flink en uiteindelijk kun jij deze prille contacten omzetten in betrokken kandidaten. Dat zorgt voor een goed gevulde recruitment funnel!

Creëer out-of-the-box soft conversions

Soft conversions zijn laagdrempelige acties die een (potentiële) kandidaat onderneemt, bijvoorbeeld op jouw werken-bij site. Een chat pop-up is een voorbeeld van zo’n soft conversion. Andere voorbeelden zijn de aanmelding voor een job alert, het inplannen van een (digitaal) kopje koffie of het aanmelden voor een meeloopdag. Het grote voordeel van soft conversions is dat ze veel vaker een reactie opwekken. Kandidaten hoeven namelijk niet direct een grote beslissing te nemen (solliciteren), maar kunnen ook een kleine stap in de richting van jouw organisatie doen. Regelmatig leiden soft conversions alsnog tot een ‘harde conversie’, want door de kandidaat stapsgewijs kennis te laten maken met jouw organisatie, raakt diegene steeds enthousiaster over het werken bij jullie.

Binnen de technische branche wordt er al weleens gewerkt met soft conversions. Alleen blijft het vaak bij die bekende voorbeelden, terwijl als je out-of-the-box durft te denken en durft te experimenteren, je weleens positief verrast kunt worden door het resultaat. Zo organiseerde Royal HaskoningDHV laatst een inhoudelijk webinar voor een technische, niche doelgroep en konden ze uit de vele aanmeldingen een nieuwe collega aannemen. Zo zie je dat creatieve wervingsmethoden heel goed kunnen uitpakken. Je valt ermee op en spreekt kandidaten op een andere manier aan, waardoor ze wel reageren!

Verbind kandidaten aan je organisatie met lead nurturing campagnes

Als je weet dat technici enkele maanden tijd nodig hebben om zich te oriënteren op een nieuwe baan, dan wil je het liefst zo snel mogelijk met hen in contact komen en dit contact daarna uitbouwen. Dat kun je doen met lead nurturing campagnes. Je kunt bijvoorbeeld een ‘behind the scenes’ video sturen van de afdeling waar de kandidaat interesse in heeft getoond. Of je stuurt een video waarin één van jullie senior techneuten iets vertelt over een nieuwe techniek die jullie gebruiken. Of nodig de kandidaat uit voor een evenement waar jullie spreken. Er zijn allerlei invullingen te bedenken voor lead nurturing campagnes.

Lead nurturing tooling helpt hierbij. Het is immers onmogelijk om handmatig geregeld en persoonlijk contact te onderhouden met tientallen of zelfs honderden talenten. Met lead nurturing tooling kun je dit contact automatiseren en toch persoonlijk houden.

Uiteindelijk zorgen deze campagnes ervoor dat je top-of-mind bent en blijft bij je doelgroep. Dankzij lead nurturing heb je nu een talentpool met kandidaten die oprechte interesse hebben in jullie als werkgever en waarmee ze al een band voelen. Uit zo’n talentpool kun je putten bij vacatures en dat verkort je time-to-hire aanzienlijk!

Recruitment marketing automation werkt

Het werven van technisch talent is al uitdagend genoeg. Door recruitment marketing software in te zetten automatiseer je wat kan en laat je het recruitment team het echte mensenwerk doen. Daarmee houd je het proces efficiënt en de kosten in toom.

Bij Royal HaskoningDHV draaien ze tot wel 15 vacature campagnes tegelijkertijd en 5 full funnel campagnes per jaar, met een team van slechts 2 recruitment marketeers. Dura Vermeer krijgt dankzij de inzet van leadgeneratie gemiddeld 300 berichten van potentiële kandidaten binnen en heeft de afgelopen maanden contact weten te leggen met 600 kandidaten die nog in de oriëntatiefase zitten. Allemaal dankzij slimme recruitment marketing technologie!Benieuwd waar de kansen liggen voor het succesvoller werven voor jouw technische vacatures? Plan een demo en we nemen het samen met je door! Of ga zelf aan de slag en blijf op de hoogte van alle mogelijkheden en best practices via onze maandelijkse Recruitment Stories.

Ook interessant

Plan een belletje

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief