Met stijgende lonen, een tekort aan geschoold personeel en een alsmaar toenemende vraag naar zorg is recruitment bij zorgorganisaties een serieuze breinbreker geworden. Want hoe ga je ervoor zorgen dat je je vacatures invult, terwijl je minder budget beschikbaar hebt? Recruitment marketing software kan je helpen! In dit blog laten we je zien hoe je recruitment marketing automation inzet om meer topkandidaten binnen te halen met hetzelfde – of zelfs minder – budget.

Cost-per-hire extra belangrijk voor zorgorganisaties

“Arbeidsmarkt zorg en welzijn bereikt alarmfase rood,” kopt FNV afgelopen voorjaar. “Steeds meer uitstroom in de zorg”, aldus een NOS-artikel aan het einde van de zomervakantie. De samenleving groeit en vergrijst en daardoor neemt de vraag naar zorg toe. Tegelijkertijd is de instroom van nieuwe zorgmedewerkers niet genoeg om die groeiende vraag op te kunnen vangen. Integendeel, de krapte op de arbeidsmarkt voor zorgprofessionals wordt nijpender.

Ondanks landelijke actieplannen vanuit de overheid om de zorg een aantrekkelijker vakgebied te maken, zul je ook als zorgwerkgever flink aan de bak moeten. Geen gemakkelijke opgave, zeker niet als je je bedenkt dat – onder andere door stijgende loonkosten en veelvuldige inhuur van zzp’ers – het beschikbare recruitment budget slinkt.

Je wervingsbudget wil je daarom zo slim mogelijk inzetten. Geen geld in een black box gooien, maar zelf aan de knoppen zitten en real-time inzicht hebben in de effectiviteit van elke euro die je inzet. Dat kan met recruitment marketing software. Zonder grote teams of grote budgetten toch snel je vacatures van helpende, verzorgende of verpleegkundige invullen.

Met de sterke combinatie van employer branding en leadgeneratie tooling realiseren zorgorganisaties zoals QuaRijn en ‘s Heeren Loo recruitment succes. Zelfs in deze markt. We laten je graag zien hoe je dit kunt aanpakken.

Employer branding: de enige manier om je te onderscheiden

Met de huidige war for talent die gaande is, is employer branding voor iedere werkgever van groot belang om nieuwe medewerkers aan te trekken. Je wil je immers onderscheiden van anderen. Laten zien wie je bent en waar je voor staat, zodat je daarmee iets losmaakt bij gelijkgestemden. In de zorg spelen er nog twee andere zaken die ervoor zorgen dat consistente employer branding onmisbaar is bij het succesvol werven van personeel:

  1. Door berichten over de hoge werkdruk en lage salarissen is de zorg niet de meest gewilde sector om in te werken op dit moment. Zonde, want het is zo’n mooi vak! Met employer branding content kun je laten zien wat werken in de zorg écht inhoudt. Hoe dankbaar het is. Dat er mensen vol passie werken. Je kunt bijdragen aan de verbetering van het imago van de zorg. Zo creëer je nieuwe enthousiastelingen voor functies aan het bed en zal de instroom van zorgpersoneel – of dit nou starters of zij-instromers zijn – toenemen, waardoor jij uit een grotere vijver kunt vissen om je vacatures in te vullen.
  2. In de zorg is het lastig om je te onderscheiden op vacature-niveau. Arbeidsvoorwaarden liggen immers vast in de cao en scholings- en doorgroeimogelijkheden en flexibele werktijden biedt vrijwel elke zorgorganisatie al. Hoe je dan wel opvalt tussen de meer dan 60.000 openstaande zorgvacatures? Met jouw werkgeversverhaal! Jullie zijn uniek in jullie missie, visie, manier van (samen)werken, ambities of sfeer, dus laat dat vooral zien. In tekst, beeld en geluid. Dan steek je je kop boven het maaiveld uit en word jij top of mind als werkgever in de zorg.

Je kunt dus eigenlijk niet zonder een employer branding strategie als werkgever in de zorg. Aan de andere kant is het logisch dat je niet alle kennis en/of tijd in huis hebt om dit zelf op te tuigen. Consistentie is key, je moet zichtbaar zijn én blijven. Recruitment marketing automation kan je hierin ondersteunen door dit proces grotendeels te automatiseren. Eén keer instellen en je hebt er geen omkijken meer naar!

Dat kan met software gericht op het onder de aandacht brengen van je werkgeversmerk. Daarmee plan je employer branding campagnes tot wel een jaar vooruit, inclusief content wissels. Set and forget! Op die manier ben je consistent zichtbaar met jouw werkgeversverhaal en plant je stap voor stap een zaadje in het hoofd van toekomstige kandidaten. Als zij dan op een bepaald moment een overstap overwegen, dan denken ze aan jou!

Kandidaten komen naar jou toe

Veel helpenden, verzorgenden en verpleegkundigen zijn niet erg actief op platformen als Linkedin, waardoor sourcing als wervingsmethode weinig oplevert. De focus ligt daarom op het enthousiasmeren van potentiële kandidaten, zodat zij zelf het eerste contact leggen. Dat wil je dus zo goed mogelijk faciliteren.

Een sollicitatie als enige optie bieden bij je vacatures is vaak niet succesvol. De stap om te solliciteren is voor veel mensen groot en ze doen dit dan ook niet zomaar. Je wil daarom zo min mogelijk drempels opwerpen en contact leggen zo simpel maken als maar kan. Leadgeneratie tooling is hier een perfecte oplossing voor!

Met leadgeneratie tooling bied je potentiële kandidaten een laagdrempelige mogelijkheid om contact met je op te nemen. Denk bijvoorbeeld aan een Whatsapp pop-up op je werken-bij site, zodat kandidaten heel eenvoudig vragen kunnen stellen. Of aan zogenaamde leadadvertenties op social media. Via zo’n social media advertentie kan iemand die interesse heeft met 1 klik gegevens achterlaten. Zo ben je in één klap heel benaderbaar en toegankelijk.

Het vervolgcontact met deze kandidaten kun je (deels) automatiseren als je wilt. Zo ben je er niet eens veel tijd mee kwijt en kom je toch met meer kandidaten in contact!

Meer uit je mediabudget halen

Bij veel organisaties is er grote winst te behalen bij het effectiever inzetten van hun advertentiebudget. De conversie op je werken-bij site (de mensen die jouw werken-bij site bezoeken en vervolgens solliciteren) ligt gemiddeld maar op 1%. Slechts 1 op de 100 mensen solliciteert dus, terwijl die andere 99 personen wel degelijk interesse in jou hebben als werkgever. Alleen hebben zij nog vragen of twijfels of ze willen de organisatie eerst beter leren kennen om te kijken of jullie echt bij elkaar passen.

Als je je conversiepercentage verhoogt, dan haal je pas echt het maximale uit je mediabudget. De beste methode om dit te doen, is het inzetten van leadgeneratie. Met soft conversions, zoals het aanmaken van een job alert, het starten van een chat of het aanmelden voor een (online) kopje koffie, verlaag je de drempel om contact op te nemen. Doordat je het zo makkelijk maakt om iets te vragen of een (kleine) actie te ondernemen, doen veel meer mensen dit. We zien regelmatig dat de conversie op een werken-bij site stijgt naar wel 5% tot 10% door de inzet van leadgeneratie tooling!

Een snelle rekensom leert dat dit je veel geld kan besparen, terwijl je meer kandidaten spreekt. Win-win!

Rekenvoorbeeld: je hebt nu een advertentiebudget van €1.000 per maand. Voor dit bedrag krijg je 1.000 bezoekers op je werken-bij site en 1% daarvan solliciteert. Dan heb je dus 10 sollicitanten per maand en ben je per sollicitant €100 kwijt aan advertentiekosten. Met de inzet van leadgeneratie kan je conversie makkelijk stijgen tot bijvoorbeeld 7%. Dat betekent dat je ineens 70 (potentiële) kandidaten per maand spreekt. Als je een sollicitant-aanname ratio van 1 op 7 hebt, dan kun je met die 70 reacties 10 vacatures invullen. In plaats van anderhalve vacature zonder leadgeneratie tooling. Al zou je je mediabudget nu verlagen naar €750 per maand, dan krijg je nog altijd 750 bezoekers op je werken-bij site en 52 reacties. Een stuk meer dan voorheen, terwijl je minder geld uitgeeft aan je campagnes!

Recruitment marketing automation als oplossing voor recruitment uitdagingen in de zorg

Met recruitment marketing automation kun je dus een sterk werkgeversmerk opbouwen en meer kandidaten spreken, zonder dat je hoeft uit te breiden in je teamcapaciteit of budget. Je laat de software namelijk het meeste werk doen en je haalt meer resultaat uit elke euro die je aan recruitment marketing besteedt.

Zo wist zorgorganisatie QuaRijn 300 nieuwe medewerkers aan te nemen in één jaar tijd, dankzij de inzet van recruitment marketing software. Groenoord Zorgt heeft met hun employer branding campagne in 4 maanden meer dan 100.000 mensen in hun doelgroep bereikt en 68 nieuwe collega’s aangenomen. Dankzij slimme technologie!Benieuwd waar de kansen liggen voor het budgetvriendelijk invullen van jouw zorgvacatures? Plan een demo en we nemen het samen met je door! Of ga zelf aan de slag en blijf op de hoogte van alle mogelijkheden en best practices via onze maandelijkse Recruitment Stories. Meld je aan via onderstaand formulier.

Ook interessant