RMA voor recruitment bureaus: de business case cover

In de competitieve markt waarin recruitment bureaus en staffers opereren, staat groei onder druk. Niet alleen door de hevige concurrentie, maar ook doordat het aantrekken en selecteren van talent steeds arbeidsintensiever wordt. Recruiters moeten steeds meer doen in minder tijd om hetzelfde aantal plaatsingen te realiseren. Wil je groeien in omzet en rentabiliteit, dan is een aanpassing van je strategie onvermijdelijk. In dit blog laten we met rekenvoorbeelden zien op welke manieren recruitment marketing automation software groei van recruitment bureaus en staffing bedrijven faciliteert, zelfs in de war for talent.

De uitgangssituatie

In dit artikel gaan we uit van een recruitment bureau met 8 recruitment consultants in dienst. Ze besteden veel tijd aan sourcing om contact te leggen met kandidaten en deze contacten te onderhouden. Daarnaast zetten ze een mediabureau in voor de uitvoering van recruitment campagnes.

Houd deze gemiddelden in gedachten bij onderstaande voorbeelden:

  • Recruitment consultants besteden gemiddeld 47 uur aan een vacature.
  • Eén recruiter realiseert gemiddeld 4,5 plaatsingen in een kwartaal.
  • De gemiddelde W&S fee die het bureau in rekening brengt is 25% van het bruto jaarsalaris van de geplaatste kandidaat. Met een modaal inkomen van €44.000 (CPB cijfers 2024) komt de gemiddelde bemiddelingsfee op €11.000.
  • Voor één vacature campagne via het marketingbureau zijn de gemiddelde kosten €1.500, inclusief €1.000 mediabudget.

Tijd besparen met RMA software

De eerste reden om RMA software in te zetten is tijd. Door de krapte op de arbeidsmarkt, de ‘recruiter moeheid’ bij kandidaten en lage sollicitatiebereidheid is recruitment een arbeidsintensief proces geworden. Met RMA software richt je processen efficiënter in en bespaar je tijd. Veel tijd! Bijvoorbeeld door:

  • Een pre-selectie te doen van kandidaten door middel van geautomatiseerde kwalificatievragen;
  • Diverse cijfers verzamelen en samenbrengen vanuit diverse systemen en kanalen hoeft niet meer, omdat je alle data inzichtelijk hebt in één realtime dashboard.
  • Minder tijd investeren in het benaderen van kandidaten, omdat je met leadgeneratie de conversie verhoogt en kandidaten jou nu weten te vinden.

Er zijn allerlei manieren om tijd te besparen met RMA software. Je laat de software een deel van het werk doen, waardoor één recruiter meer vacatures kan behandelen. Zo kun je uiteindelijk meer plaatsingen realiseren met een kleiner team.

Wat levert het op?

De praktijk laat zien dat recruiters die RMA inzetten 20% tot 40% minder tijd kwijt zijn aan administratieve en routinematige taken. Wetende dat een steeds groter deel van de recruitment taken uit dit soort werkzaamheden bestaat, betekent dit dat je met RMA een drastische tijdbesparing kunt realiseren.

En tijd is geld! Volgens Glassdoor verdient een recruitment consultant gemiddeld €3.575 bruto per maand, inclusief variabele beloning. De loonkosten voor de werkgever bedragen daarmee zo’n €4.700 per maand. Uitgaande van 173 werkuren in een maand, kunnen we stellen dat de loonkosten €27,17 per uur bedragen. We hebben net gezien dat er heel wat uren bespaard kunnen worden door RMA inzet, dus dat kan flink aantikken!

Effectiever werven met RMA software

Dankzij RMA software werf je niet alleen efficiënter, maar ook effectiever. Met leadgeneratie tooling verhoog je de conversie van 1% tot 3% naar wel 5% tot 10%. Daarnaast is het eenvoudig om talentpools op te bouwen en te onderhouden met RMA. Doordat je de beste kandidaten in de markt al kent en een band met hen hebt, is het veel makkelijker om vacatures in te vullen. Op deze twee manieren realiseert RMA software een hogere fill ratio en dat leidt tot meer plaatsingen en dus meer omzet.

Wat levert het op?

Met het advertentiebudget van €1.000 per vacature campagne, realiseer je 1.000 bezoeken naar je vacaturepagina. Zonder leadgeneratie tooling solliciteert hier 2% van en krijg je dus 20 sollicitanten binnen. Als je je strategie aanpast en RMA en leadgeneratie gaat inzetten, dan stijgt je conversie makkelijk naar 7%. Voor hetzelfde advertentiebudget kom je dan in contact met 70 kandidaten in je beoogde doelgroep. Stel dat je een sollicitant-aanname ratio van 1 op 7 hebt, dan kun je in de uitgangssituatie bijna 3 vacatures invullen met een campagne, terwijl je met RMA 10 vacatures kunt invullen vanuit diezelfde campagne. Kortom, de ROI van je campagnes is veel hoger.

Uitgaande van de gemiddelde W&S fee van €11.000 betekent dit tienduizenden euro’s extra omzet in het laatje!

Besparen op bureaukosten

Er zitten veel voordelen aan het zelf uitvoeren van je recruitment marketing campagnes in plaats van het uitbesteden aan een mediabureau. Je wint niet alleen in snelheid, zit zelf aan de knoppen en weet precies waar je euro’s naartoe gaan, je bespaart ook een hoop geld met RMA. Bij het uitbesteden van recruitment campagnes aan een bureau, betaal je namelijk voor het inkopen van de advertenties op de kanalen (mediabudget) en de uren die het marketingbureau nodig heeft voor de werkzaamheden.

Als je recruitment campagnes zelf uitvoert met behulp van software, dan vraagt het weinig tijd (dankzij alle automations en de koppeling met je ATS) én hoef je niet te betalen voor de uren van een mediabureau. Je bent enkel een vast bedrag kwijt voor het gebruik van de software, maar dat groeit niet per se mee als je meer campagnes in wilt zetten. Het is dus een goedkopere en toekomstbestendige keuze om recruitment marketing automation software in te zetten.

Wat levert het op?

Dit recruitment bureau is per campagne €500 kwijt aan bureaukosten. Een MrWork Leads en Jobs licentie heb je al vanaf €1.099 per maand. Vanaf twee campagnes per maand speel je dus al quitte én heb je alle andere voordelen van het zelf uitvoeren van je recruitment marketing. Als je meer dan 2 campagnes per maand inzet, dan loopt je voordeel snel op!

Doorplaatsingspercentage vergroten

Het recruitmentvak is uitdagend en regelmatig ad hoc, waardoor het ondernemen van actie voor aflopende opdrachten soms – in de waan van de dag – verdwijnt tussen andere prio’s en to do’s. Zonde, want de kandidaten op opdrachten ken je al, hebben al een relatie met jouw bureau en zijn met weinig inspanning opnieuw te plaatsen.

Je moet dan alleen wel periodiek contact houden met deze kandidaten en ze voor het einde van hun huidige opdracht een nieuwe kans bieden, zo blijkt uit onderzoek van Bullhorn. Als je dat goed doet, dan kunnen herplaatsingspercentages enorm stijgen. Tot wel 53%! Alleen handmatig contact onderhouden met al die personen, dat gaat niet. Je hebt automations en geautomatiseerde campagnes nodig om te voldoen aan de kandidaatbehoefte van regelmatige communicatie en het tijdig aanbieden van nieuwe opdrachten. That’s where RMA comes in!

Wat levert het op?

In de uitgangssituatie herplaatst dit recruitment bureau gemiddeld 1 kandidaat per maand. Door intensiever in contact te blijven met de kandidaten op een opdracht met behulp van RMA software, weten ze beter wat er speelt bij kandidaten, wat hun behoeften en ambities zijn en blijven ze top-of-mind als bemiddelaar in werk voor deze kandidaten. Dat zorgt ervoor dat hun herplaatsingsratio met 50% stijgt en ze 2 kandidaten per maand doorplaatsen dankzij nurturing campagnes via het RMA platform.

Die nieuwe plaatsing levert duizenden euro’s aan extra omzet op, terwijl recruiters er weinig tijd in hebben gestoken. Rendabeler wordt het niet!

Groeien met RMA software

Kortom, de investering in RMA software levert direct geld op. Je hebt namelijk al RMA software vanaf €1.099 per maand (precieze prijs afhankelijk van configuratie, aantal gebruikers, etc.) en daarmee realiseer je:

  • Een productiviteitsverbetering in het recruitment team en dus een significante besparing op loonkosten.
  • Extra omzet doordat je je werving effectiever inricht en slim gebruik maakt van talentpools. Doordat je hier al snel één extra plaatsing per maand uithaalt, heb je het over een duidelijke boost voor je omzet en groei.
  • Besparing van bureaukosten. Vooral als je regelmatig recruitment campagnes inzet, loont het financieel gezien om te kiezen voor RMA software in plaats van een mediabureau.
  • Meer doorplaatsingen realiseren die extra omzet opleveren voor relatief weinig moeite.

Recruitment bureaus en staffing organisaties kunnen hun groei op deze manier aan twee kanten tegelijkertijd versnellen. Namelijk door te besparen op kosten en door meer omzet te genereren. Benieuwd hoeveel RMA software voor jullie recruitment bureau in het laatje brengt? Bereken de ROI van RMA software voor jouw situatie of vraag onze specialisten om hulp.

Ook interessant