Ontdek wat voor jou de beste keuze is
Veel werkgevers zijn het erover eens: recruitment marketing is een onmisbaar onderdeel van de recruitment strategie. Die sollicitanten komen niet meer vanzelf binnen! Alleen dan rijst de volgende vraag: hoe organiseer je de uitvoering van recruitment marketing? Zet je slimme recruitment marketing software in? Of kies je ervoor om een recruitment marketing bureau aan het werk te zetten? In dit blog vind je 7 redenen waarom tech de beste keuze is!
7 redenen om te kiezen voor recruitment software in plaats van een recruitment marketing bureau
1. De regie over je recruitment marketing
Digitalisering is overal. Ook in het werkveld van HR en recruitment zijn er steeds meer tools beschikbaar om werk uit handen te nemen of makkelijker te maken. Een voordeel van werk uitbesteden aan software is dat je zelf de regie houdt. Dat geldt ook voor recruitment marketing. Besteed je dit uit aan een recruitment marketing bureau, dan ben je de controle kwijt. Je weet niet exact wat er wanneer live gaat, bent afhankelijk van de beschikbare tijd van het bureau en het is nog maar de vraag of ze jou als klant prioriteit geven als je een spoedje hebt.
Dit voorkom je door zelf aan de knoppen te zitten. Daarnaast kun je makkelijker inspelen op de veranderende vraag vanuit de business. Denk aan de situatie dat er extra budget aan een campagne toegevoegd moet worden (als de nood hoog is) of als de campagne juist gepauzeerd mag worden, omdat er veel goede kandidaten in procedure zijn. Met recruitment marketing software heb jij de regie over je recruitment marketing. Zo weet je zeker dat je campagnes draait zoals jij dat wil, op de momenten die jij kiest.
2. Realtime inzicht in data
Met de keuze voor recruitment marketing software, kies je ook voor realtime inzicht in de prestaties van jouw campagnes. Je hoeft niet te wachten op de volgende rapportage die pas weer over een paar weken in je mailbox zit. Met recruitment marketing software zie je precies hoe je campagnes lopen, waar je doelgroep goed op reageert en waar bijsturing nodig is. Realtime. Daardoor haal je het maximale uit elke euro advertentiebudget.
Ook is het gewoon heel fijn als je in een overleg zit met een hiring manager om de realtime data van de vacature campagne erbij te kunnen pakken. Zo sla je samen spijkers met koppen!
“Ik wilde campagnes kunnen inrichten en laten draaien vanuit één centrale tool, want dat zou me een hoop tijd besparen. Tegelijkertijd wil ik wel zelf aan de knoppen draaien en realtime inzicht hebben in de prestaties van de campagnes. Als je het gehele proces compleet uit handen geeft aan een bureau, dan heb je die realtime inzichten meestal niet en voelt het toch een beetje als een black box waar je je geld in gooit. Met recruitment marketing software word ik ontzorgd en ben ik toch in control.” – Esmée Maton, Employer Brand en Recruitment Marketeer bij Royal HaskoningDHV
3. Campagnes in een mum van tijd live
Je kent het wel: bij de aanvraag van een recruitment campagne bij een bureau, kom je in een proces van voorbereiding terecht. In een meeting bespreek je jouw wensen, vervolgens gaan zij de strategie bepalen en content creëren en gaan er diverse feedbackrondes overheen totdat jullie allemaal op één lijn zitten. Voordat je campagne goed en wel live staat, ben je zo 2 weken verder.
Terwijl je je recruitment marketing uitingen – zeker bij vacature campagnes – vaak liever gisteren dan vandaag live hebt staan. Met de keuze voor recruitment marketing software verlies je geen kostbare tijd. In een paar klikken heb je je campagnes ingericht en draaien ze. Dezelfde dag nog!
“Recruitment marketing software in combinatie met de standaardisatie voor vacature campagnes zorgt ervoor dat we bij DSV heel snel vacature campagnes online hebben staan. Hiring managers kunnen samen met recruiters kiezen uit 3 pakketten voor job campagnes met diverse kanalen, budgetten en spreiding. Vervolgens zet ik zo’n vacature campagne dezelfde dag nog live.” – Erwin Peeters, Marketing & Communications Manager bij DSV
4. Weet waar je euro’s naartoe gaan
Met recruitment marketing tech zie je waar je euro’s naartoe gaan. Altijd én realtime. Dat is bij recruitment marketing bureaus vaak een ander verhaal. 9 van de 10 keer betaal je een all-in prijs voor een campagnes en wordt er geen uitsplitsing gemaakt tussen advertentiebudget en de kosten voor uren van het mediabureau. Je euro’s verdwijnen in een soort black box…
Het kan ook anders. Door zelf je recruitment marketing op te pakken met behulp van slimme tooling, bepaal je zelf waar je het advertentiebudget aan besteedt. Verhoog het budget op de belangrijkste doelgroepen of de vacatures met de hoogste prioriteit. Jij bepaalt! Je ziet vervolgens exact hoeveel er van je advertentiebudget al besteed is en je kunt op detailniveau in de data duiken. Zo kun je zelfs zien hoeveel geld er naar een specifieke advertentie gaat. Daar haal je niet alleen waardevolle inzichten uit, het geeft je ook alle kans om te optimaliseren en slim met je budgetten om te gaan.
5. Makkelijke leadgeneratie en -opvolging
Recruitment leadgeneratie wordt steeds belangrijker in recruitment marketing strategieën. Door een laagdrempelige optie te bieden aan kandidaten om contact op te nemen, schiet de conversie in je campagnes flink omhoog. Een goede zaak! Alleen als je met leadoplossingen gaat werken via een recruitment marketing bureau, dan komen de leads meestal versplinterd binnen. Op die manier kost de opvolging veel tijd en dan laat de kwaliteit van leads vaak ook nog eens te wensen over.
Werk je met recruitment marketing software, dan zit leadgeneratie tooling erbij en wordt het leven van recruiters een stuk makkelijker. Alle leads komen namelijk centraal op één plek binnen, kunnen met behulp van automations snel en zonder tussenkomst van recruiters worden gekwalificeerd en vervolgens met één druk op de knop worden doorgeschoten naar je ATS. Dat scheelt enorm veel tijd én recruiters hoeven alleen aandacht te besteden aan kwalitatieve kandidaten. Dubbele winst!
Meer weten over hoe tech je kan helpen bij het snel en makkelijk opvolgen van leads? Lees dit blog.
6. Recruitment marketing software is de budgetvriendelijke keuze
Een heel groot voordeel van recruitment marketing software: het is schaalbaar, ook als je naar de kosten kijkt. Je betaalt namelijk vaste licentiekosten voor het gebruik van tech, ongeacht hoeveel campagnes je draait.
Kies je voor het uitbesteden van je recruitment marketing aan een bureau, dan ziet het kostenplaatje er helemaal anders uit. Hoe meer campagnes je draait, hoe hoger je kosten worden. De campagnekosten stijgen naar rato mee, want je hebt altijd te maken met bureaukosten voor het voorbereiden, inrichten en monitoren van je campagnes. Software koop je 1 keer in en kun je vervolgens zoveel inzetten als je wil.
Een simpele rekensom laat zien dat je met recruitment marketing software enorm veel geld kunt besparen. Je hebt bijvoorbeeld al MrWork Leads en Jobs vanaf €1.099 per maand. Voor dit bedrag kun je misschien net 10 uur bij een recruitment marketing bureau inkopen. En voor 10 uur per maand draai je hooguit 1 recruitment campagne. Terwijl je met de aanschaf van een softwarelicentie zoveel campagnes kunt draaien als je wil. Als je gaat opschalen in je recruitment marketing, dan stijgen je advertentiekosten mee, maar niet je licentiekosten. Dat rekent zichzelf snel rond!
7. Automations maken je recruitment marketing efficiënt
Een veelgehoord argument om te kiezen voor het uitbesteden van recruitment marketing aan een bureau: we hebben geen tijd om het zelf te doen. Dat argument gaat met de komst van recruitment marketing automation niet meer op. Je hoeft het namelijk lang niet allemaal zelf en handmatig te doen. Tools – en dan vooral automations – nemen veel werk van je over.
In de MrWork recruitment marketing software richt je je campagne in één tool in (voor meerdere platformen) en hoef je maar op één plek te monitoren. Er zijn tal van automatiseringen die ervoor zorgen dat je recruitment marketing zelf doen zo gepiept is. Benieuwd naar voorbeelden van automations? Lees ons blog ‘Wat is recruitment marketing automation?’.
“De keuze voor verschillende kanalen en het inrichten en managen van recruitment campagnes is veel eenvoudiger dankzij recruitment marketing automation.” – Friso Visser, Lead Recruitment Marketeer bij Wortell
Recruitment marketing software vs. een recruitment marketing bureau
Pak de regie over je recruitment marketing, heb altijd inzicht in de data, zet campagnes razendsnel live, weet waar je euro’s naartoe gaan, houd de leadopvolging zo efficiënt mogelijk, benut de mogelijkheden van automations én bespaar op recruitment budgetten. Er is een duidelijke winnaar tussen recruitment marketing software en een marketing bureau wat ons betreft!