RMA add-on voor je ATS

Iedere werkgever werkt met een ATS om het recruitment proces te stroomlijnen, maar nog lang niet elke organisatie zet recruitment marketing automation in om het ATS te versterken. Een gemiste kans, want recruitment marketing automation is een waardevolle add-on voor je ATS. Met RMA realiseer je namelijk een hogere instroom van kandidaten, maak je automatische selectie van kandidaten mogelijk en haal je het maximale uit je kandidaten database. Het is je ATS-vuller, -selector en -heractivator in één!

Wat is recruitment marketing automation?

Heel simpel gezegd is recruitment marketing automation (RMA) een zo veel mogelijk geautomatiseerde manier van recruitment marketing. Je creëert een geoliede machine waarmee je de kandidaat van de oriëntatiefase geautomatiseerd begeleidt naar de actiefase, namelijk solliciteren.

Met RMA bespaar je veel tijd, omdat de software werk uit handen neemt. Een vacature campagne live zetten is met recruitment marketing automation software – gekoppeld aan je ATS – met een paar kliks gefixt. Meer weten over RMA? Check deze voorbeelden van recruitment marketing automation in de praktijk.

3 manieren waarop recruitment marketing automation als add-on voor je ATS fungeert

Wat is een ATS zonder (kwalitatieve) kandidaten? Hoe benut je de tijd van recruiters zo slim mogelijk en zorg je ervoor dat ze zich focussen op de beste kandidaten? Hoe houd je de mensen in je talentpool betrokken en bouw je een band met hen op, zodat je ook echt iets hebt aan de talenten in je database? Dit is waar recruitment marketing automation om de hoek komt kijken.

1. Meer instroom van kwalitatieve kandidaten in je ATS

Er is niets zo alarmerend voor een recruiter als een lege pijplijn van kandidaten bij vacatures. Die funnel moet worden gevuld en het liefst snel! In de huidige arbeidsmarkt – met een laag aantal actief werkzoekenden en weinig sollicitatiebereidheid – werken traditionele recruitment kanalen als sourcing en jobboards niet altijd even goed. Recruitment marketing is de oplossing. Hiermee laat je zien wie je bent, bereik je zelfs de meest niche doelgroepen en enthousiasmeer je kandidaten voor jouw vacatures.

Van het belang van recruitment marketing zijn veel werkgevers inmiddels doordrongen. Maar hoe pak je de uitvoering aan? Recruitment marketing uitbesteden aan een bureau heeft zo zijn nadelen, maar er is inhouse lang niet altijd voldoende capaciteit en kennis in huis om het zelf op te pakken. Tenzij je technologie het meeste werk laat doen. Dan verandert de zaak!

Met recruitment marketing automation kun je je employer branding campagnes tot wel 1 jaar vooruit plannen en heb je je vacature campagnes in no-time live staan. Dankzij de integratie met je ATS is het een kwestie van de vacature selecteren die je wilt promoten, het voorstel voor de campagne opzet (doelgroep, advertentiebudget, etc. – gebaseerd op data van duizenden andere campagnes uit het verleden) van de tool controleren, de content instellen en gaan! In een handomdraai bereik je jouw doelgroep en genereer je meer sollicitaties voor jouw vacatures.

Maar dat is niet de enige manier waarop RMA als een pre-apply recruitment tool fungeert. Wat denk je van leadgeneratie om de conversie op je werken-bij website fors te verhogen? Voor kandidaten is solliciteren namelijk een grote stap. Eentje die ze niet zomaar zetten. Veel werkgevers zien daardoor een conversie van slechts 1% op hun werken-bij website. Terwijl de andere 99% van jouw websitebezoekers wel interesse heeft in jouw organisatie. 

Door een toegankelijke en vrijblijvende optie te bieden voor contact – denk aan een Whatsapp pop-up op je site waarmee kandidaten vragen kunnen stellen – vang je al die kandidaten af die er nu nog niet aan toe zijn om te solliciteren. Met de inzet van leadgeneratie stijgt de kandidaat-conversie vaak wel naar 5% tot 10%. Dan raakt je recruitment funnel ineens een stuk beter gevuld!

Recruitment marketing automation software is dus eigenlijk een pre-apply recruitment add-on. Je komt in beeld bij kandidaten – zonder hier uren tijd aan kwijt te zijn – en laat hen simpel en relaxt contact leggen, zodat je meer instroom genereert. Je vult geautomatiseerd je ATS met het beste talent!

2. Haal geautomatiseerd de krenten uit de pap

Een hoge instroom van kandidaten in je ATS is leuk, maar de afhandeling van elke reactie kost voor recruiters veel tijd. En dat terwijl recruiters het al druk genoeg hebben. Ook hier biedt RMA een uitkomst, want daarmee kun je geautomatiseerd kandidaten kwalificeren. Als iemand bijvoorbeeld reageert op de vacature van vrachtwagenchauffeur, kun je met vooraf ingestelde vragen direct checken of de kandidaat over de juiste rijbewijzen beschikt. Op basis van het antwoord kun je een vervolgstap zetten, zoals het inplannen van een gesprek, het afwijzen van de kandidaat of het aanbieden van een andere vacature. 

Aan deze voorselectie hoeft geen menselijke hand te pas te komen en dat scheelt recruiters bakken met tijd. Zij kunnen zich focussen op kandidaten met de juiste kwalificaties en hebben geen omkijken naar andere reacties.

Wees overigens niet bang dat kandidaten dit als onpersoonlijk ervaren. Je kunt geautomatiseerde welkomstberichten, kwalificatievragen en interesse-vragen heel goed personaliseren. Daarnaast vinden de meeste kandidaten het juist fijn als ze snel weten waar ze aan toe zijn. 

Op deze manier werkt recruitment marketing automation als een selectie add-on voor je ATS. Je kunt de automatische kwalificatievragen inbouwen in het sollicitatieproces, zodat de kandidaten die in je ATS komen al een voorselectie hebben ondergedaan. Een andere optie is het importeren van de kandidaten die je automatisch wil kwalificeren vanuit je ATS naar de Leads module en ze vervolgens de geautomatiseerde voorselectie laten doorlopen.

3. Snel invullen van vacatures dankzij een betrokken talentpool

Met bovenstaande 2 manieren heb je de instroom van kandidaten in je ATS vergroot en ze automatisch gekwalificeerd, maar niet elke kandidaat levert een hire op. Sommigen kiezen voor een andere werkgever en anderen beschikken nog niet over de juiste kennis of ervaring voor de vacature. Maar dat betekent niet dat deze kandidaten in de toekomst niet alsnog heel interessant kunnen zijn voor je organisatie. Je wil daarom contact onderhouden met dit talent, zodat je ze in de toekomst nog eens kunt benaderen voor een passende vacature. Dat fix je met geautomatiseerde nurturing campagnes. 

Met nurturing campagnes zorg je ervoor dat de kandidaat geregeld iets van je hoort. Je kunt bijvoorbeeld per e-mail of WhatsApp marktontwikkelingen of tips en tricks voor het optimaliseren van je Linkedin profiel sturen. Of de kandidaat uitnodigen voor een vakinhoudelijk webinar dat jullie organiseren. Zo bouw je een warme band op met de kandidaten in je talentpool en blijf je op de hoogte van hun beschikbaarheid, ambities en kwalificaties.

Met zo’n betrokken talentpool wordt het invullen van vacatures veel eenvoudiger. Als de kandidaat zover is om een overstap te gaan maken, dan is jouw organisatie top-of-mind en zullen ze als eerste contact met jouw recruitment team opnemen om hierover te praten. Zo kan het zomaar gebeuren dat je bij een nieuwe vacature niet eens een heel wervingsproces hoeft te starten, maar kunt putten uit je talentpool!

RMA en ATS: een dream team

Net zoals ATS onmisbaar is voor een vloeiend recruitment proces, is recruitment marketing automation net zo cruciaal voor recruitment succes. Met RMA vul je je ATS met het beste talent, haal je de krenten uit de pap en bouw je een talentpool met kandidaten die bij jou willen komen werken. Allemaal grotendeels geautomatiseerd! Je bespaart dus ook nog eens een hoop tijd en we weten allemaal dat tijd schaars is. Hoe efficiënter je team werkt, hoe beter.

Vanzelfsprekend integreert de MrWork recruitment marketing automation software naadloos met veel ATS systemen, zoals Recruitee, AFAS, HR Office, Bullhorn, Carerix en meer. Zo maak je van je ATS en RMA software een dream team! 

Ook interessant