In veel branches is de arbeidsmarkt enorm krap, maar de financiële sector is al jarenlang een uitschieter. De doelgroep kenmerkt zich namelijk door een uitgebreid oriëntatie- en beslissingsproces en is daarmee moeilijk in beweging te krijgen. In dit blog delen we 3 tips voor je recruitment marketing strategie waarmee je vaker en makkelijker in contact komt met finance kandidaten.

De uitdaging: gigantische vraag plus een risicomijdende doelgroep

De recruitment uitdaging in de finance wereld komt gedeeltelijk voort uit de enorme vraag vanuit werkgevers. Het aantal vacatures in de accountancy neemt elke maand weer toe, aldus Accountancy Vanmorgen. Ook uit het onderzoek van Indeed naar de ‘Beste banen voor 2023’ blijkt dat je het beste in de finance of IT kunt werken. De top 5 wordt met maar liefst 3 noteringen gedomineerd door financiële functies.

Maar dat is niet de enige factor die een rol speelt bij de war for talent in de financiële sector. De doelgroep is moeilijk in beweging te krijgen en dat maakt de uitdaging nog een tandje ingewikkelder. Veel mensen met een financiële functie hebben een zogenaamd blauw profiel (volgens het DISC-model). Niet gek, want door hun analytisch inzicht, gestructureerde manier van werken, nauwkeurigheid en focus op feiten en details zijn zij geknipt voor financiële rollen. Tegelijkertijd zijn ze meestal risicomijdend, geen snelle beslissers en hebben ze een sterke behoefte aan zekerheid en vastigheid. Dat komt niet alleen terug in de financiële adviezen die ze geven, maar ook bij hun eigen carrièrekeuzes. Solliciteren is een spannend proces en switchen van baan kan een risico zijn. Je weet immers nooit of het gras aan de overkant echt groener is.

Je kunt deze doelgroep dus niet zomaar overhalen tot een sollicitatie met een vacature campagne of via een InMail op Linkedin. Je hebt een andere aanpak nodig om kandidaten binnen te halen voor je finance vacatures. We delen 3 tips waarmee je vaker in contact komt met financieel talent.

1. Begeleid ze rustig en stap voor stap door hun oriëntatieproces

Gemiddeld hebben kandidaten tot wel 20 touchpoints met jouw organisatie nodig voordat ze overgaan tot een sollicitatie. Voor financiële profielen ligt dat aantal waarschijnlijk nog een stuk hoger. Hun besluitvormingsproces duurt langer en dus moet je over een langere periode in beeld blijven als mogelijke werkgever. Dat doe je met employer branding campagnes. Het is daarbij belangrijk dat je regelmatig nieuwe content aanbiedt, want als iemand de hele tijd dezelfde berichten of video’s van jullie organisatie voorbij ziet komen, dan verlies je de aandacht snel.

Een touchpoint is een moment waarop iemand met jouw organisatie in aanraking komt, bijvoorbeeld door het zien van een vacature op een jobboard, het bekijken van een video op social media, het ontvangen van een InMail of het bezoeken van je werken-bij site.


Om kandidaten echt aan de hand te nemen en te helpen in hun oriëntatieproces, kun je werken met full funnel campagnes. Full funnel campagnes hebben een awareness, consideration en conversion fase. In de awareness fase laat je kandidaten kennismaken met je organisatie, bijvoorbeeld met een employer branding video. Als ze eenmaal weten wie je bent, dan ga je een stap verder en probeer je hen te enthousiasmeren. Bijvoorbeeld met een verdiepend medewerkersblog of een klantcase waarin je jullie manier van werken uitlicht. Tot slot geef je kandidaten het laatste zetje: je motiveert hen om contact met je op te nemen. Met retargeting zorg je ervoor dat je steeds opnieuw in beeld komt bij de kandidaten die interesse tonen in je content en zo ontdekken ze stap voor stap meer van jouw organisatie.

Minder tijd kwijt met technologie

Om je uiteindelijke doel te behalen – reacties van financiële kandidaten ontvangen – heb je een lange adem nodig. Je employer branding campagnes moeten rustig opgebouwd worden en erop gericht zijn om verspreid over een lange periode veel touchpoints te genereren. Het kost je veel tijd als je die campagnes met de verschillende content handmatig moet inrichten en op elk platform in de gaten moet houden. Met recruitment marketing software kun je dit automatiseren. Je plant je full funnel campagnes maandenlang vooruit, inclusief content wissels. Met de ingebouwde dashboards zie je in één oogopslag welke content goed gaat en waar je moet bijsturen. Het resultaat: Je bent consistent zichtbaar met je werkgeversverhaal en je bouwt op een rustig tempo een band op met je doelgroep, totdat zij klaar zijn om de volgende stap te zetten. Zonder dat dit veel handmatig werk vraagt.

2. Stem je content af op de behoeften van je doelgroep

Om het meeste succes te behalen, is het belangrijk om je werken-bij content af te stemmen op de behoefte van jouw doelgroep. Enkele tips om de juiste snaar te raken bij mensen met een overwegend blauw profiel:

  1. Gebruik schema’s en lijstjes in je content. Het overzicht en de structuur die je hiermee creëert vindt je doelgroep prettig.
  2. Toon je deskundigheid als organisatie, bijvoorbeeld met klantverhalen, certificeringen of aanwezigheid bij congressen.
  3. Focus op feiten en leg uit waarom jullie iets belangrijk vinden, een bepaalde werkwijze hanteren of een vacature is ontstaan. Jouw potentiële kandidaat wil onderbouwingen zien.

Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met de jaarlijkse piekperiodes voor finance professionals. Financiële mensen zijn toegewijd en houden er niet van om zaken niet af te maken. Ze zullen dus niet zomaar overstappen naar een andere werkgever in de drukste periode van het jaar, bijvoorbeeld tijdens de jaarafsluiting. Je kunt je conversiegerichte campagnes daarom het beste in een periode van relatieve luwte plannen.

3. Bouw een relatie op met behulp van leadgeneratie tooling

Ook al besteed je nog zoveel tijd en geld aan recruitment marketing en sourcing, het aantal sollicitaties op financiële vacatures is bij veel organisaties op één hand te tellen. Finance professionals hebben de banen voor het uitkiezen en solliciteren niet vaak op de traditionele manier. Het werkt beter om hen aan te sporen een andere, laagdrempelige actie te laten ondernemen, zoals het starten van een chatgesprek. Om dit te realiseren, kun je leadgeneratie tooling inzetten.

Door bijvoorbeeld een Whatsapp pop-up te integreren op je werken-bij site, maak je het makkelijk voor de kandidaat om een vraag te stellen. Je kunt eventuele twijfels wegnemen, het gesprek aangaan en nog meer vertellen over jullie organisatie en de vacature. Je bent daarmee heel benaderbaar en toegankelijk en je komt de kandidaat tegemoet in zijn behoefte: veel informatie vergaren. Je zult zien dat dit leidt tot veel meer contacten met financiële kandidaten, want het is toch veel minder spannend om een appje te sturen met een vraag dan om direct te solliciteren.

Zet in op leadnurturing

Zo leg je dus vaker het eerste contact met financieel talent. Dat is al heel mooi, maar daarmee ben je er nog niet. Lead nurturing is bij deze doelgroep minstens zo belangrijk. Met lead nurturing campagnes bouw je de prille relatie met jouw potentiële kandidaten steeds verder uit. Je kunt hen bijvoorbeeld eens in de paar weken een appje of mail sturen met een uitnodiging voor een inhoudelijk webinar wat je organiseert of een ‘behind the scenes’ video van de afdeling waar deze kandidaat interesse in heeft. Met een leadgeneratie – nurturing tool automatiseer je deze campagnes, zodat het je niet veel tijd kost, en kun je het tegelijkertijd heel persoonlijk houden.

Uiteindelijk creëer je op die manier een talentpool die gevuld is met financiële kandidaten. Kandidaten die jullie organisatie kennen, al langere tijd contact met jullie hebben en zich daardoor betrokken voelen bij je organisatie. En dan zijn deze financiële professionals wél bereid om eens te komen praten over een vacature!

Recruitment marketing automation helpt

Uiteindelijk draait het dus om employer branding campagnes met verschillende fases en veel touchpoints die worden uitgesmeerd over een langere periode, het aanbieden van de juiste content op het juiste moment, het leggen van het eerste contact en het uitbouwen van de onderlinge relatie met kandidaten. Klinkt als veel werk? Dat hoeft het niet te zijn. Recruitment marketing automation software kan een heel groot deel hiervan uit handen nemen. Met slimme recruitment marketing technologie hoef je employer branding campagnes maar één keer in te richten, kun je realtime monitoren en bijsturen en zorg je ervoor dat je verbinding maakt met kandidaten door laagdrempelig en persoonlijk contact.

Benieuwd waar de kansen liggen voor het sneller invullen van jouw finance vacatures? Plan een demo en we nemen het samen met je door! Of ga zelf aan de slag en blijf op de hoogte van alle mogelijkheden en best practices via onze maandelijkse Recruitment Stories. Meld je aan via onderstaand formulier.

Ook interessant

Plan een belletje

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief