Even ‘Googelen’ is inmiddels een veelgebruikt begrip in de Nederlandse taal. En niet voor niets. De zoekmachine is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Naast social speelt ook Google Search een belangrijke rol bij het versterken van je werkgeversmerk en het werven van kandidaten. In deze blog meer over waarom Google Search een waardevolle toevoeging is aan je social recruitment strategie.
Conversie na Google Search
De waarde van Google Search voor je social recruitment strategie is groot. Het is een effectieve en snelle manier om de doelgroep de juiste content aan te bieden. De rol die Google Search binnen een strategie inneemt, verschilt per campagne. Een mooi voorbeeld is een campagne voor een van onze klanten in de IT branche. De kandidaten in de candidate journey zijn door de social campagnes al bekend met deze potentiële werkgever. Zij weten inmiddels veel over het bedrijf en tonen duidelijk interesse in de content op social media en op de website. Het mooie is dat je vervolgens via de Google Search campagne ziet dat de kandidaten in deze fase direct converteren na het zoeken op Google. Bijvoorbeeld wanneer ze zoeken naar een specifieke vacature die ze op social voorbij hebben zien komen. Een win voor de conversie dus.
Insights, insights, insights
Conversie is natuurlijk een dankbaar resultaat om te meten. Maar Google Search geeft nog meer waardevolle inzichten. Zo kun je bijvoorbeeld goed zien waar de doelgroep exact naar zoekt voordat ze interactie vertonen met jouw campagne. Waardevolle informatie die ervoor zorgt dat jij meer inzicht krijgt in het gedrag en de behoeftes van jouw doelgroep.
Een ander belangrijk inzicht is dat de breinpositie van je bedrijf onder jouw potentiële kandidaten vaak in positieve zin verandert en dat zie je goed terug in Google Search. Zoekopdrachten worden gedetailleerder en gerichter. Bij de start van een brede Google Search campagne komen sollicitaties vaak voort uit zoektermen als ‘Werken bij werkgever X’ of ‘Vacatures bij werkgever X’. Naarmate de campagne langer loopt en de breinpositie aan het veranderen is, zien we dat de doelgroep specifieker gaat zoeken met keywords als ‘IT vacatures bij werkgever X’ of zelfs ‘Werkgever X Cloud Engineer vacature’.
Breinpositie behouden
De social strategie en social campagnes blijven wat ons betreft altijd leidend. Dit is de plek waar jouw potentiële kandidaten, latent en actief, het vaakst te vinden en het beste te bereiken zijn. Maar Google Search is een trouwe compagnon. Zij het voor het servicen van aanvullende informatie, dan wel voor het vaker in contact laten komen met je werkgeversmerk. Google Search verstrekt de social recruitment strategie en biedt extra mogelijkheden voor je kandidaat om over te gaan tot die sollicitatie.
Ben je benieuwd hoe wij jou kunnen ondersteunen bij het inrichten van je social recruitment strategie en hoe Google Search hieraan kan bijdragen? Wij komen graag met je in contact. Laat hieronder je gegevens achter en je hoort snel van ons.