In recruitment gaan strategie en creativiteit hand in hand. En dat is precies de bedoeling wanneer we kijken naar slim uitgewerkte campagne strategie in combinatie met de recruitment funnel. Deze funnel helpt je namelijk om de juiste kandidaten aan te trekken én ze vervolgens succesvol te plaatsen. Maar dat betekent wel dat je je campagne strategie creatief moet aanpassen op deze funnel om een kans van slagen te hebben. In dit artikel leggen wij je hier alles over uit en laten we je zien welke campagne metrics je helpen om de effectiviteit van de recruitment funnel te bepalen, per fase.
De recruitment funnel
We beginnen meteen met het belangrijkste element: de recruitment funnel zelf. Zoals elke funnel, bestaat ook deze uit een gestructureerd proces waar kandidaten door verschillende fasen lopen. Deze gaan van het allereerste contact, tot de uiteindelijke (hopelijke) hire. Dit zijn de fases:
- Awareness: Het creëren van bewustzijn bij potentiële kandidaten.
- Interest: Het wekken van interesse in jouw organisatie en vacatures.
- Interview: Het stimuleren van kandidaten om te solliciteren en een interview te plannen.
- Offer: Het selecteren en beoordelen van sollicitanten, waarna een offer wordt gestuurd naar de juiste match.
- Hire: De uiteindelijke aanname en onboarding.
Wanneer je kijkt naar het opzetten van een recruitment campagne strategie, begin je natuurlijk met een grondige voorbereiding. Begrijp allereerst wie je doelgroep is en wat hen drijft. Gebruik gedetailleerd marktonderzoek en data-analyse om inzicht te krijgen in de behoeften en voorkeuren van je potentiële kandidaten, zodat je écht in hun hoofd kunt kruipen om te weten wat ze willen. Dat stelt je perfect in staat om gerichte en effectieve campagnes op te zetten.
1. Awareness
Hierboven zie je kort de fases van de hele funnel staan, maar daar gaan we nu dieper op in, beginnend bij de awareness fase. Stel je voor: als kandidaat ben je nog helemaal niet bekend met jouw bedrijf en wil je een soort ‘soft landing’ maken. Dat betekent dat je niet meteen getarget wil worden met productspecifieke ads waar je toch nog niks van begrijpt.
Wat zou je dan wel moeten doen? Brand awareness is het antwoord. Alles draait in deze fase om het zichtbaar maken van je merk en sterke employer branding vertelt het echte verhaal van jouw organisatie. Speel vooral in op de pijnpunten die jouw doelgroep ervaart en schrijf daar een blog over, of laat medewerkers ervaringen delen in een filmpje zodat de benadering soepel en niet te direct is. Hoe kun je daadwerkelijk evalueren of je marketing inspanningen zin hebben? Dat kan aan de hand van onderstaande campagne metrics:
- Aantal bezoeken op je werken-bij pagina
- Nieuwe volgers op je social media kanalen
- Effectiviteit van kanalen waar je via werft
2. Interest
Wanneer je de aandacht hebt getrokken, is het tijd om ook daadwerkelijk interesse te wekken. Dit doe je door potentiële kandidaten nieuwsgierig te maken. Welke middelen zet je daarvoor in? Denk aan interviews met experts, informatieve webinars en verhalen van de gezichten achter jouw organisatie. Zo krijgen kandidaten een goed beeld van de werkomgeving en de cultuur, iets wat vaak achterblijft in het simpelweg produceren van vacatures. Wanneer kandidaten geïnteresseerd zijn, kijken ze bijvoorbeeld eerder op de Instagram pagina van je bedrijf, omdat dat kanaal beter aansluit bij het weerspiegelen van de werksfeer. Dit zijn belangrijke campagne metrics in deze fase:
- Aantal sollicitanten per positie
- Interne vs. externe sollicitanten
- Aantal referrals van medewerkers
- Percentage afgebroken sollicitaties
3. Interview
Analytics zijn key in deze stap, en recruitment automation kan je daar ontzettend bij helpen. Naast het feit dat je jouw shortlist van kandidaten gaat interviewen is het belangrijk om deze kandidaten te koesteren en ervoor te zorgen dat ze hun interesse in jouw bedrijf behouden. Geef de kandidaten genoeg aanvullende details die ze interessant vinden, zoals specifieke info over de functie, de werkomgeving en de bedrijfscultuur.
Zodra je alle nuttige info over je kandidaat verzameld hebt, kun je een interview afnemen dat echt laat zien dat je de tijd neemt om hun behoeften en ambities te begrijpen. Volg dit op met een bericht (bijvoorbeeld via een e-mail campagne) dat meer informatie bevat over de volgende stappen. Deze KPI’s kun je testen:
- Aantal sollicitanten dat voldoet aan de functie-eisen
- Aantal kandidaten die gekwalificeerd zijn en geschikt zijn voor de functie
4. Offer
De kandidaat moet niet alleen goed onderzoek hebben gedaan naar jouw organisatie, maar ook naar wat concurrenten bieden op het gebied van beloning, werk/privé-balans en secundaire arbeidsvoorwaarden voor vergelijkbare functies. In dit geval kun je korte werken-bij video’s van je medewerkers verzamelen om te laten zien waarom jouw organisatie de beste keuze is. Je kunt ze via een campagne targetten met deze video’s, ze zijn inmiddels erg bekend met jouw organisatie en zullen openstaan voor wat je te zeggen hebt. Belangrijke metrics in deze fase zijn de volgende:
- De verhouding tussen gedane aanbiedingen en geaccepteerde aanbiedingen
- Acceptatiepercentage
- De verhouding tussen kandidaten en onderhandelingen
5. Hire
Nieuwe medewerkers zijn de beste ambassadeurs van jouw merk die je je maar kunt wensen. Ze zien alle voordelen en hebben met een reden voor jouw bedrijf gekozen. Maak daarom flink gebruik van deze nieuwkomers. Maak filmpjes, verzamel quotes, zorg dat ze gehoord worden – en doe dit via social media. Zo blijf je de bekendheid van je merk vergroten en vul je je talentenpool constant aan. De analytics zijn extreem belangrijk in deze stap, zorg dat je de volgende metrics scherp hebt:
- Uitvalpercentage
- Prestatiestatistieken van nieuwe medewerkers
- Tijd om een vacature te vervullen
- Tijd om aan te nemen
- Bron van de hire (via welk kanaal?)
- Kwaliteit van hire
- Kosten per hire
Handvatten voor je recruitment funnel
Het opzetten van een effectieve campagne strategie met de recruitment funnel vereist een doordachte aanpak en continue optimalisatie. Door elke fase van de funnel te begrijpen en te benutten, kun je de juiste kandidaten aantrekken en succesvol plaatsen. Authenticiteit en consistentie zijn hierbij cruciaal. Daarbij komt ook technologie om de hoek kijken om je campagnes te ondersteunen en te optimaliseren. Recruitment marketing software kan je helpen om je employer brand te versterken en resultaten meetbaar te maken.
We hebben ook praktische tips om zoveel mogelijk uit je recruitment campagne te halen in een overzichtelijke gids gezet. Ben je klaar om je campagne strategie te verbeteren met de recruitment funnel? Neem contact met ons op, wij kunnen je verder helpen.