We hebben het vaak over een sterke social recruitmentstrategie. Hoe je jouw doelgroep kunt verleiden om te solliciteren op jouw vacatures. Maar voordat we aan verleiden kunnen denken, is het belangrijk om een cruciale eerste stap niet over te slaan: de doelgroep analyse. Op welke potentiële werknemers wil jij je pijlen nou echt richten?
Een doelgroep analyse zorgt ervoor dat je een goed beeld krijgt wie jouw doelgroep nu eigenlijk is. Of zou moeten zijn… Waar komen ze vandaan? Hoe oud zijn ze? Wat doen ze in hun vrije tijd? Welke karaktereigenschappen hebben ze? Stuk voor stuk relevante vragen om goed in kaart te krijgen wie jouw content straks gaat consumeren. En dat is belangrijk want zo krijg jij de kans je strategie nóg beter te finetunen en af te stemmen op je doelgroep.
Vraag het je huidige collega’s
Een eenvoudige maar effectieve manier om je doelgroep analyse te beginnen is je oor intern goed te luisteren leggen. Wie kan je immers beter vertellen wat belangrijk is in een functie dan degene die de functie al heeft? Precies, huidige collega’s beschikken over een schat aan relevante informatie. Ga dus om de tafel met de mensen die al binnen je bedrijf werken en vraag ze wat voor hen belangrijke redenen zijn om hier werkzaam te zijn. Wat zijn hun drijfveren? En met een beetje geluk tref je een collega die bij een concurrent heeft gewerkt. Dan weet je direct wat het onderscheidend vermogen van jouw organisatie kan zijn bij het werven van nieuwe krachten!
Gebruik beschikbare data
Een logische volgende stap is om te inventariseren wat je op dit moment al weet over je doelgroep. En dat is vaak meer dan je denkt… Zo is je werken-bij website vaak al ingericht met Google Analytics en weet je dus al hoeveel mensen je website bezoeken, waar ze vandaan komen, wat hun leeftijd is, etc. Deze data is een gezonde basis voor je doelgroep analyse. Een andere toegankelijke manier om je doelgroep in kaart te brengen is met behulp van Facebook Business Manager en LinkedIn Campaign Manager. Ook met deze platforms heb je de beschikking over data die je een beter beeld kunnen geven over jouw doelgroep. Maar kijk vooral ook verder dan alleen deze data. Want het kan heel effectief zijn om verbanden te zoeken tussen de cijfers van je advertentie en bijvoorbeeld de bezoekersaantallen van je werken-bij website. Zo zie je direct wat het effect van je advertenties is op de candidate journey van je sollicitant.
Stel een candidate persona op
Tot slot, de candidate persona. Oftewel een ijkfiguur. Het is een handige en eenvoudige manier om je doelgroep tot leven te laten komen. Want je doelgroep omschrijven kan soms wat abstract zijn. Dat verhelp je door er een herkenbaar persoon van te maken. Iemand waar je je mee kan identificeren. Een persoon met een naam, een leeftijd, een woonplaats, karaktereigenschappen, ambities en hobby’s. En toets regelmatig of je candidate persona (nog) wel klopt. Bijvoorbeeld tijdens een sollicitatiegesprek. Door te vragen wat de beweegredenen van deze kandidaat zijn om te solliciteren, haal je een berg aan informatie op die je weer verder op weg kan helpen bij het analyseren van je doelgroep.
Er ligt intern dus veel bruikbare informatie voor het oprapen. Maak daar vooral gebruik van. Maak een praatje met een leidinggevende van het team waar je versterking voor zoekt. Vaak weet hij/zij veel beter waar het team behoefte aan heeft en welke eigenschappen van een nieuwe collega erg welkom zouden zijn. Door al deze input te verzamelen en uit te werken hebben je binnen no time een goede doelgroep analyse. En weet je nog beter op wie jij je kan focussen voor die openstaande vacature