Klap na klap. Tik na tik. Facebook is inmiddels wel wat gewend als het gaat om kritiek. Toch herpakt het platform zich keer op keer. En niet zonder resultaat. Want ook voor een goede social recruitmentstrategie blijft Facebook een belangrijke pijler. Maar waarom? En kunnen we eigenlijk zonder dat grote blauwe logo met de iconische letter F?

Leren en sterker worden

Heel simpel. Nog altijd zien we in onze social recruitmentcampagnes dat de meeste doelgroepen actief zijn op Facebook. Niet onbelangrijk, ze zijn hier ook nog eens goed te bereiken. En bovendien: size does matter! Nog altijd. Met meer dan 10 miljoen gebruikers in Nederland is Facebook samen met Whatsapp een reus in social-land. Daarnaast speelt de doorontwikkeling van Zuckerbergs bedrijf ook een grote rol. Geen enkel social media platform is op dit moment zo ver ontwikkeld als Facebook. De innovaties en mogelijkheden die het platform biedt zijn ook weer essentieel voor het goed inrichten van onze social recruitmentcampagnes.

Waar is onze doelgroep?

Ook bij onze klanten merkten we de twijfel rond Facebook. Door de ophef rond de privacy van Facebook-gebruikers was de primaire reactie: verwijder je account! Een hele logische vraag van bedrijven die vol inzetten op social recruitment was dan ook ‘Begeeft onze doelgroep zich straks nog wel op Facebook?’. Gelukkig is het antwoord ‘ja’. Toen de storm wat was gaan liggen, bleek al snel dat mensen niet zo snel hun Facebook-account verwijderen. Want veel gebruikers realiseren dat ze zich, door Instagram en/of Whatsapp te gebruiken, nog steeds in de data-stroom van Facebook begeven.

Wat doet jouw potentiële kandidaat?

Maar welke rol speelt Facebook nu in de perfecte social recruitmentstrategie? Doordat Instagram onderdeel is van Facebook wordt bij elke Facebook-campagne Instagram direct meegenomen. Op basis van data ‘leert’ Facebook en kijkt het waar jouw doelgroep zich begeeft. Zo worden campagnes automatisch aangepast aan het gedrag van de potentiële kandidaat. Door Facebook uit te sluiten van een strategie loop je dus niet alleen een groot deel van je doelgroep mis, maar ontbreekt het ook aan de door Facebook geoptimaliseerde invulling van je campagne.

Een voorbeeld

Nu hebben we het hier meerdere keren over het mislopen van een groot deel van de doelgroep. Maar hoe ziet dat er uit in cijfers? Een concreet voorbeeld: in een van onze laatste campagnes targetten we een jaar lang op potentiële kandidaten tussen de 20 en 35 jaar. Dankzij het zelflerende vermogen van Facebook merken we dat deze specifieke campagne voor 70% wordt uitgeleverd op Facebook. Het platform ziet dus dat 7 van de 10 potentiële kandidaten zich op Facebook begeven en richt daar direct de focus op. Erg handig. Maar dat betekent voor deze specifieke campagne dan ook dat wanneer je niet op Facebook zou targetten, je 70% van je doelgroep niet weet te benaderen! Het toont direct nog maar eens het belang van dit platform aan.

Blik op de toekomst

Eerder dit jaar maakte Zuckerberg bekend dat de focus van het bedrijf meer dan ooit verschuift naar de privacy van de gebruiker. Maar hoe ziet de toekomst van Facebook t.o.v. social recruitment er uit? Naast de focus op privacy gaf Zuckerberg ook aan dat hij ziet dat chats, stories en kleine groepen momenteel de snelst groeiende onderdelen zijn. Ik verwacht dat Facebook zich daarom ook meer gaat focussen op de chatfuncties binnen Facebook, Instagram en Whatsapp. En dit heeft ook effect op recruitment. Kandidaten zullen direct met de recruiters gaan chatten binnen de social kanalen. Denk hierbij aan Click to Messenger ads. Hierbij krijgt iemand een advertentie op zijn/haar tijdlijn van Facebook en/of Instagram en zodra je erop klikt kan je met iemand chatten binnen Messenger. Heb je bijvoorbeeld twijfels over de functie en wil je dat snel even vragen? Dan kan je snel en makkelijk chatten met de recruiter op je mobiel. Deze directe lijn heeft wat ons betreft grote voordelen voor de ideale candidate journey. Facebook is een blijvertje.

Ook interessant

Plan een belletje

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief