Employer branding staat bij veel HR-afdelingen hoog op de agenda. Niet voor niets. Want het werken aan de reputatie van je bedrijf en het laden van je werkgeversmerk is waardevol. Het is namelijk een effectieve manier om talenten te bereiken en aan te trekken. Maar hoe zet je nou een succesvolle employer branding in de markt? Wij leggen het je graag uit.

Het mes van employer branding snijdt aan twee kanten. Aan de ene kant biedt het bedrijven de kans om hun cultuur, visie, waarden en normen uit te dragen. Aan de andere kant zijn veel potentiële werknemers op zoek naar een bedrijf dat past bij hun wensen. Cultuur, flexibiliteit, maar ook doorgroeimogelijkheden. Juist zaken als duurzaamheid en omgang met collega’s worden voor young professionals steeds belangrijker in hun keuze voor een nieuwe job.

Daar kan je als organisatie natuurlijk feilloos op inspelen. Zolang je maar zichtbaar bent, je verhaal consistent uitdraagt en laat zien waar jouw organisatie voor staat. Dan wordt de kans op een duurzame match automatisch veel groter. Maar dan is het wel van belang dat je eerst een doordachte employer branding strategie opzet. En dat kan eenvoudig aan de hand van enkele basisprincipes:

Maak verschil met je Werken-bij website

De basis van een employer branding basis is een goed functionerende werken-bij website. Daarom is het vrij verrassend dat 30% van de organisaties in Nederland nog geen aparte werken-bij website hebben. Hierdoor zijn vacatures vaak verstopt en is relevante informatie voor een toekomstig medewerker nauwelijks vindbaar. Daarentegen gaat ruim 10% gaat uitstekend om met de werken-bij website: er is relevante informatie per doelgroep beschikbaar, het aanbod is overzichtelijk en vindbaar, visie en cultuur worden duidelijk uitgedragen en er is een mogelijkheid om op laagdrempelige wijze contact te leggen met een recruiter of lijnmanager.

Klopt de achterkant?

De achterkant van een werken-bij website is voor een potentiële kandidaat natuurlijk niet zichtbaar. Maar is het hiermee minder relevant? Zeker niet. Een ATS (Applicant Tracking System) helpt werkgevers bij het structureren van sollicitatieprocessen. En met een CRM (Customer Relationship Management systeem) haal je meer rendement uit bijvoorbeeld je websitebezoek en kan je kandidaten opvolgen. Ook hier snijdt het mes aan twee kanten. Want een goede employer branding strategie gaat niet alleen om zichtbaarheid, maar ook om de beleving van de kandidaat. Hoe snel word ik opgevolgd? Kan ik informatie vinden die ik zoek? Kan ik op een laagdrempelige manier in contact komen? Met een goed ingerichte achterkant van je werken-bij website en bijbehorende systemen speel je hier moeiteloos op in.

De stroom van content

Natuurlijk is het ook van belang om je employer brand goed (extern) te vermarkten zodat zoveel mogelijk talenten er mee in aanraking komen. Daar komt een gedegen advertentie-strategie bij om de hoek kijken. Zonder deze strategie voelt de moeite die je steekt in je employer brand toch een beetje als een 5-sterren hotel op een onbewoond eiland. Geweldig dat ie er is, maar niemand weet van het bestaan. Daarom is zichtbaarheid essentieel voor je strategie. Wees aanwezig op de kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Gebruik de data die je verzamelt en optimaliseer voortdurend je content om je doelgroep zo effectief mogelijk te benaderen. En te overtuigen!

Vergeet je ambassadeurs niet!

Niet alleen je betaalde advertenties zijn waardevol, ook je organisch bereik is van vitaal belang voor jouw employer brand. Op de eerste plaats zijn je volgers op de socials je belangrijkste bron, maar vergeet je huidige medewerkers vooral niet. Wanneer je hen inzet als ambassadeur van jouw organisatie en zij content met hun volgers delen, is dit dubbele winst. De kracht van ‘compound’ referrals is gigantisch en zal bijdragen aan je zichtbaarheid, engagement en uiteindelijk de breinpositie die jij als werkgever verkrijgt bij je doelgroepen. En krijg jij de beschikking over een uitgebreide talentpool om duurzame matches uit te halen!

Ben je benieuwd hoe je moet beginnen met employer branding en hoe technologie je hierbij in het zadel kan helpen? Schroom niet om contact op te nemen met MrWork via info@mrwork.nl

Ook interessant