Groeien als recruitment bureau met recruitment marketing automation cover

In een competitieve arbeidsmarkt, waar talent schaarser is dan ooit, worstelen recruitment bureaus met uitdagingen zoals lage responspercentages, uitval van kandidaten gedurende het proces en een onbenut potentieel in talentpools. Recruitment marketing automation (RMA) biedt een oplossing die niet alleen tijd bespaart, maar ook kandidaten aantrekt en bindt. Ontdek hoe drie recruitment organisaties dit succesvol toepassen.

Op verzoek van de klanten laten we in deze case de organisatie- en persoonlijke namen weg.

1. 90% minder tijd nodig voor kwalificatie

Over de klant

Deze specialistische partij bemiddelt in tijdelijke en vaste banen in de logistiek. Hum ambitie: de grootste van Nederland worden in deze sector. Daarvoor hebben ze alleen wel een constante stroom aan kandidaten nodig.

De uitdaging

Voorheen realiseerden ze deze instroom via social media campagnes die door een mediabureau handmatig werden ingericht en gemonitord. Ze gebruikten in deze campagnes regelmatig leadformulieren om zo de drempel tot reageren te verlagen en kregen daardoor veel reacties binnen, maar de opvolging was een issue. Recruiters konden niet alle berichten snel beantwoorden en waren veel tijd kwijt aan irrelevante kandidaten.

De inzet van MrWork software

Door te gaan werken met recruitment marketing automation software van MrWork, heeft dit recruitment bureau de tussenschakel van het mediabureau kunnen wegnemen. Met geautomatiseerde social media campagnes en slimme soft conversions bereiken en converteren ze nu moeiteloos meer kandidaten.

Of kandidaten nou reageren via in-ad formulieren of de Whatsapp pop-up op de site, alle reacties stromen nu binnen in één multichannel inbox. Automatiseringen voeren direct een pre-selectie uit bij elke kandidaat. Op basis van de antwoorden op selectievragen krijgen kandidaten een ranking van 1 tot 5 sterren, zodat de recruiter direct ziet wat de toppers zijn.

De resultaten van RMA voor dit recruitment bureau

  • Meer inzicht in besteed advertentiebudget en campagneresultaten. Welke campagnes werken het beste? Wanneer draaien welke advertenties? Hoeveel van het bedrag is nu besteed? Op al deze en veel andere vragen kunnen recruiters nu zelf eenvoudig het antwoord vinden.
  • 90% tijdsbesparing in de eerste kwalificatie van kandidaten en de kwaliteit van instroom is verbeterd dankzij de automatische kwalificatievragen.
  • Gestroomlijnde communicatie met kandidaten via één overzichtelijk dashboard in plaats van versnipperd in e-mail, WhatsApp en meer.
  • Ze besparen op de inhuur van mediabureaus en investeren dat budget direct in het bereiken en activeren van hun doelgroep.

Meer inzicht en overzicht, lagere kosten en een efficiënter proces dankzij RMA dus!

2. 50 extra kandidaten per maand

Over de klant

Dit recruitment bureau is al 10 jaar lokaal een bekend gezicht als bemiddelaar in vast en tijdelijk technisch personeel. Ze werken met 10+ recruiters en hebben de ambitie om verder te groeien. Daarnaast willen ze hun imago als betrouwbare partij die snel kan leveren in stand houden.

De uitdaging

De grootste uitdaging? Meer instroom genereren. Want meer kandidaten betekent meer business. Voorheen gebruikten ze een mediabureau voor hun losse vacature advertenties, maar er zat geen strategie achter, er was geen cohesie tussen de advertenties en de data was versplinterd. Ze wilden de volgende stap zetten op het gebied van recruitment marketing.

De inzet van MrWork software

Dit recruitment bureau zet nu de RMA software van MrWork in om hun groeiambities waar te maken. Ze draaien gerichte campagnes en maken onderscheid tussen branding campagnes om hun bekendheid te vergroten en conversiegerichte campagnes die erop focussen om met kandidaten in contact te komen.

Daarnaast gebruiken ze soft conversions / leadgeneratie tactieken om de instroom van kandidaten te vergroten. Zo zetten ze lead advertenties in, is er een WhatsApp pop-up op de website en linken de recruiters vanuit hun Linkedin profiel door naar leadformulieren en WhatsApp. Alles om het voor kandidaten zo makkelijk mogelijk te maken om in contact te treden.

De resultaten van RMA voor dit recruitment bureau

  • Dankzij de volledige pre-apply oplossing van MrWork leren ze talent kennen voordat ze gaan solliciteren.
  • De kandidaat conversie is fors verhoogd.
  • Er is een duidelijke opt-in / opt-out structuur, waardoor ze voldoen aan de AVG wetgeving.

Met RMA software groeide dit recruitment bureau sneller dan ooit. Ze spreken nu 50 extra kandidaten per maand en hebben daaruit in 6 maanden al 5 extra plaatsingen gerealiseerd.

3. Van outbound naar inbound recruitment

Over de klant

Ruim 100 jaar ervaring en duizenden medewerkers. Ook staffing organisaties van dit formaat zijn continu bezig met optimalisatie en innovatie van hun recruitment strategie. Voor deze staffer is recruitment marketing en automatiseren van cruciaal belang gebleken voor hun sterke groei.

De uitdaging

Deze klant maakt inmiddels al 5 jaar gebruik van de MrWork software. In eerste instantie lag de uitdaging in het starten met recruitment marketing. Er was enkel een website met wat vacatures, maar dat was niet genoeg om hun schaarse doelgroep te bereiken en te converteren. Daarom ontstond er een behoefte aan branding en campaigning.

Later groeide deze staffer zodanig dat de wervingsbehoefte enorm toenam. Het recruitment team stak veel tijd in sourcing, maar door de lage response rate was dit niet erg effectief en gingen ze op zoek naar andere manieren om talent aan te trekken.

De inzet van MrWork software

Toen deze staffing organisatie begon met de RMA software van MrWork, lag de focus op employer branding campagnes. In de afgelopen 5 jaar is de inzet steeds verder uitgebreid. Nu wordt het platform niet alleen ingezet voor campagnes, maar ook voor leadgeneratie en -nurturing. Zo wordt het contact met talentpools onderhouden via geautomatiseerde berichten en worden binnenkomende berichten van kandidaten sneller behandeld.

Binnenkort gaan ze aan de slag met automations om het doorplaatsingspercentage te verhogen. Ze richten hiervoor automatiseringen in die kandidaten waarvan een opdracht bijna afloopt heractiveren en automatisch nieuwe opdrachten aanbieden.

De resultaten van RMA voor deze staffing organisatie

  • Door consistente employer branding campagnes werd de instroom van kandidaten zodanig groot dat ze in eerste instantie in lastige branches meer gekwalificeerde kandidaten dan opdrachten hadden.
  • De conversie op de werken-bij site steeg van 2% naar 5%, waardoor sourcers zich nu focussen op het opvolgen van inbound leads in plaats van het ondernemen van outbound activiteiten.
  • De recruiter experience is sterk verbeterd, doordat recruiters zich kunnen bezighouden met de beste kandidaten. Door automatische kwalificatievragen zijn nieuwe berichten namelijk al gefilterd op basis van hun match met de organisatie en opdrachten.

RMA als katalysator voor groei

Deze cases laten zien dat RMA niet alleen tijd en kosten bespaart, maar ook de effectiviteit en recruiter experience transformeert. Het mes snijdt daarmee aan twee kanten: met RMA behaal je meer omzet en verlaag je de kosten.

Of je nou net begint of al een grote speler bent: RMA opent talloze wegen naar groei voor recruitment bureaus en staffing organisaties. Benieuwd waar voor jou de meeste winst te behalen met RMA software? Neem contact met ons op. Onze specialisten kijken met plezier met je mee.

Auch interessant

class="wp-image-109

width="1340"