Wist je dat 89% van de HR-professionals gelooft dat AI het sollicitatieproces zal verbeteren? Laat dat feitje even op je inwerken. Het is dus niet de vraag of, maar wanneer je AI gaat inzetten. AI verandert de manier waarop bedrijven talent werven namelijk fundamenteel. Dankzij AI kan je als recruiter meer doen in minder tijd. Daardoor kun je je aandacht richten op de belangrijkste aspecten van jouw werk: het opbouwen van relaties en het beoordelen van de cultural fit van kandidaten. Technologie neemt het repetitieve en tijdrovende werk uit handen, zodat recruiters zich kunnen focussen op het menselijke aspect van recruitment.
AI-recruitment is bezig met een ware transformatie van het recruitmentvak en brengt veel voordelen met zich mee. Voor recruiters én kandidaten. Daar duiken we in dit artikel dieper in, zodat jij weet hoe je AI kan inzetten om jouw baan een stuk gemakkelijker te maken.
De 3 grootste uitdagingen van traditioneel recruitment: zo helpt AI je hierbij
1. Tijdrovend
Eén van de grootste problemen in traditioneel recruitment is de tijd die een proces in beslag neemt. Het kan weken, zo niet maanden duren om de juiste kandidaat te vinden en aan te nemen. De gemiddelde tijd om een nieuwe medewerker aan te nemen, oftewel de ‘time to hire’, bedraagt momenteel ongeveer 62 kalenderdagen. In een markt waar snel handelen essentieel is, kan dit ertoe leiden dat toptalent de benen neemt. Het werven en selecteren van kandidaten is een tijdrovend proces, zeker wanneer je het geluk hebt een grote hoeveelheid sollicitaties te ontvangen. In dát geval kan AI je helpen.
Oplossing met AI: Door gebruik te maken van machine learning-algoritmen kan AI grote hoeveelheden cv’s en sollicitaties in een fractie van de tijd analyseren. AI kan patronen herkennen en de beste kandidaten identificeren op basis van gegevens die een recruiter mogelijk over het hoofd ziet. Dit vergroot de kans dat het beste talent wordt geselecteerd.
2. Negatieve kandidaatervaring
Een ander groot probleem dat je als recruiter wilt voorkomen is een negatieve kandidaatervaring. Veel sollicitanten klagen over een gebrek aan communicatie en snelheid tijdens het proces, wat kan leiden tot frustratie en een negatief beeld van het bedrijf. Dit kan impact hebben op jouw employer brand, omdat een slechte ervaring wordt gedeeld met anderen, zowel online als offline.
Oplossing met AI: Via chatbots en automatische e-mailupdates kunnen sollicitanten continu op de hoogte worden gehouden van hun status binnen het proces. Dit voorkomt frustraties bij je sollicitanten. Ook automatisering helpt je hier een handje bij: kandidaten kunnen vragen stellen via de website en geautomatiseerde antwoorden ontvangen via WhatsApp. Dit haalt talent uit de anonimiteit en zorgt voor een betere ervaring voor zowel recruiters als kandidaten.
3. Latente kandidaten identificeren
Tot slot blijft het lastig om passieve kandidaten – mensen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan – te identificeren en te benaderen. Traditionele recruitmentmethoden richten zich vooral op kandidaten die klaar zijn voor een overstap, terwijl slechts een klein deel van de beroepsbevolking actief werkzoekend is. Het deel dat niet actief op zoek is, maar wel openstaat voor nieuwe kansen in hun carrière is veel groter, maar deze groep latent werkzoekenden wordt via traditionele recruitmentkanalen meestal maar weinig benut.
Mees versterkt dit: "Traditioneel adverteren richt zich op actief werkzoekenden. Met de technologie van MrWork kunnen recruiters nu latent werkzoekenden bereiken en het sollicitatieproces laagdrempelig maken, waardoor meer mensen zich kenbaar maken. Dit verandert de rol van recruiters, die nu meer tijd kunnen besteden aan het overtuigen van kandidaten in plaats van alleen cv’s te scannen.”
Oplossing met AI: Door data van sociale media en andere online platforms te analyseren, kan AI potentiële kandidaten opsporen die wellicht niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar wel openstaan voor een gesprek. Dit stelt recruiters in staat om deze talenten te benaderen voordat ze door de concurrentie worden weggekaapt.
De recruitment transformatie door AI
Verhoogde werkdruk, een negatieve kandidaatbeleving, inefficiëntie en het mislopen van toptalent zijn slechts enkele van de obstakels waar je als recruiter mee te maken hebt. Zoals Mees, CEO van MrWork, al aangaf: “Traditioneel solliciteren is vaak een traag proces met een lage conversie. Slechts 1% van de bezoekers van een 'werken bij'-pagina solliciteert daadwerkelijk.”
AI maakt het mogelijk om datagestuurde beslissingen te nemen, wat leidt tot betere hires en een efficiënter wervingsproces. Organisaties die AI-recruitment omarmen, merken dat ze sneller en effectiever het juiste talent kunnen aantrekken, wat hen een belangrijke voorsprong geeft in de war for talent.
AI en automatisering gaan hand in hand. Met de marketing automation tool van MrWork zorg jij ervoor dat je niet alleen de beste kandidaten aantrekt, maar ze ook nog eens converteert. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.