Traditiegetrouw kijken we vooruit naar wat ons te wachten staat voor het volgende jaar. Welke recruitment trends mag je niet missen bij het maken van je plannen voor 2024? Wij spraken met experts in het vak, voerden desk research uit en kregen input van onze klanten over de belangrijkste ontwikkelingen voor hen. De conclusie is duidelijk: automatisering, AI en kandidaatbeleving voeren de boventoon. Lees direct wat de 5 belangrijkste trends in recruitment en recruitment marketing zijn en hoe je ze kunt toepassen in jouw wervingsstrategie.

Recruitment trend 1: AI recruitment

De term Artificial Intelligence (AI) gonsde al een tijdje rond, maar in 2023 nam dit echt een vlucht. Dankzij de komst van ChatGPT is kunstmatige intelligentie ineens beschikbaar voor iedereen en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt. Ook in de AI recruitment wereld. Niet gek, want met AI kun je processen automatiseren en daardoor versnellen. Tegelijkertijd kun je met behulp van kunstmatige intelligentie personaliseren en je kunt de confirmation bias in je recruitment proces verminderen, want AI heeft in principe geen vooroordelen.

De toepassingen van AI recruitment en recruitment marketing zijn nu al enorm. Met kunstmatige intelligentie kun je bijvoorbeeld:

  • Geautomatiseerd en onbevooroordeeld sourcen, screenen en evalueren van kandidaten;
  • Content op je werken-bij site per persoon variëren op basis van het browse- en social media gedrag van de websitebezoeker;
  • Video’s laten analyseren door AI-gedreven tools. Daarmee heb je gelijk een manier om online sollicitatiegesprekken objectief te beoordelen.

Ook in recruitment marketing software zie je steeds meer functionaliteiten op basis van kunstmatige intelligentie. Zo kun je automatisch nieuwe content laten creëren door AI. Je uploadt je huisstijl, tone-of-voice en eerder gebruikt beeldmateriaal en krijgt vervolgens vanzelf nieuwe content voorgeschoteld die je direct kunt gebruiken in je recruitment marketing campagnes. Ook kan AI ingezet worden om automatisch slimme verbetervoorstellen te doen op basis van je campagne resultaten.

AI gaat veel veranderen binnen recruitment en recruitment marketing. We kunnen er nog veel langer over vertellen! Dat deden we in ons webinar. Bekijk het on-demand webinar hier terug.

Recruitment trend 2: Vacatureloos werven en skill-based hiring

We zien niet alleen technologische trends in de recruitment wereld. Steeds vaker wordt de traditionele manier van werven met vacatures, cv’s en motivatiebrieven overboord gegooid en nemen werkgevers nieuw personeel aan op basis van hun vaardigheden. Skill-based hiring is het werven van de toekomst, volgens onderzoeksorganisatie TNO. Ook zagen we één van onze eigen klanten, ‘s Heeren Loo, enkele maanden geleden deze ommezwaai in hun recruitmentaanpak maken en de eerste resultaten daarvan zijn erg positief.

Veel bekende werkgevers zijn bezig met deze transformatie in hun wervingsmethode. Er zitten namelijk veel voordelen aan. Zo word je selectieproces objectiever. Doordat je vooraf vaststelt welke skills iemand nodig heeft om de functie goed uit te kunnen voeren, ga je op basis van deze duidelijke criteria in gesprek met kandidaten en kun je kandidaten beter vergelijken. Het resultaat van skill-based hiring is een breder scala aan talent in je organisatie. Kandidaten met ervaring of kennis vanuit een hele andere branche komen nu namelijk ook in aanmerking voor de vacatures in jouw organisatie en dat brengt meer diversiteit in je teams. En daardoor vaak meer succes!

Een ander voordeel van skill-based hiring is het lagere verloop. Doordat je een betere match maakt, blijven mensen langer bij je organisatie. Dat scheelt een hoop geld, want een snel vertrekkende medewerker is onwijs kostbaar.

Recruitment trend 3: Data centralisatie

De tijd waarin je als recruiter of recruitment marketeer beslissingen nam op basis van je onderbuikgevoel is voorbij. Tegenwoordig is er een enorme hoeveelheid aan data beschikbaar. Alleen zijn deze data vaak wel verspreid over allerlei bronnen, zoals je ATS, de advertentieaccounts op social media, Google Analytics en jobboards.

Om echt goed inzicht te krijgen in onder andere de ideale media- en effort mix, ga je deze data samenbrengen. We zien steeds meer werkgevers die met behulp van API’s de data automatisch exporteren naar een PowerBI of Looker dashboard. Daarmee creëer je overzicht in de prestaties van de verschillende kanalen die je inzet en ontdek je wat er gebeurt als je aan één van de knoppen in de mediamix draait. Hetzelfde geldt voor effort mix modeling. Door één centraal dashboard te hebben waar je kunt zien wat de effectiviteit is van sourcing, social media campagnes, jobboards en het werven via bureaus, weet je direct waar je meer van moet doen en welke inspanningen je best wat naar beneden kunt bijstellen.

Kortom, met data centralisatie krijg je meer inzicht in de effectiviteit van je recruitment inspanningen. Je kunt daardoor uiteindelijk je cost-per-hire verlagen, want je weet precies wat werkt. En daar ga je vol voor!

Recruitment trend 4: Robotic Process Automation (RPA)

Bij RPA worden bots gebruikt om menselijke handelingen na te bootsen voor administratieve taken. Waarschijnlijk heb je hier zelf al eens mee te maken gehad. Denk bijvoorbeeld aan de chatbots die de eerstelijns klantenservice oppakken bij vliegmaatschappijen, verzekeraars en webshops.

Ook in recruitment wordt RPA software ingezet om processen efficiënter in te richten en de candidate experience te verbeteren. Zo zie je steeds vaker een chat(bot) op een werken-bij site die automatisch eenvoudige vragen kan beantwoorden of je doorverwijst naar de juiste recruiter. Daarnaast worden bots ingezet om kandidaatgegevens te verzamelen en te verwerken en om kandidaten te vinden en te screenen. Met dit soort toepassingen kun je een flinke efficiëntieslag maken, want deze taken hoeven de recruiters niet meer handmatig uit te voeren.

Het gaat niet alleen om het besparen van tijd bij de inzet van bots. Je kunt er juist ook de candidate journey mee mee versterken. Zo zijn er bots die kandidaten stap voor stap begeleiden door het gehele sollicitatieproces door hen, bijvoorbeeld via Whatsapp, op de hoogte te houden van elke volgende stap. Je sollicitatieproces wordt daarmee transparanter en effectiever.

In recruitment marketing automation software zie je al toepassingen van RPA software. Zo kun je met leadgeneratie tooling nieuwe leads kwalificeren door hen geautomatiseerd screeningvragen te stellen en je kunt eenvoudig in contact blijven door regelmatig berichtjes te sturen met interessante informatie of ontwikkelingen in de organisatie. Het automatisch inplannen van sollicitatiegesprekken is ook goed mogelijk met bots. Dat bespaart je een hoop heen en weer mailen of appen!

Recruitment trend 5: Optimalisatie van de candidate experience

De kandidaat zit in de huidige arbeidsmarkt nog altijd in de driver’s seat en een positieve candidate experience is daarom cruciaal. Hoe beter je de candidate experience neerzet, hoe sterker je employer brand wordt. Daarnaast hebben kandidaten behoefte aan een snelle opvolging en een vlot sollicitatieproces. En dat wil jij ook, want anders kaapt de concurrent de kandidaat voor je neus weg!

Daarnaast moet je simpelweg het vertrouwen van de kandidaat winnen voordat hij/zij überhaupt solliciteert en dat kun je doen door transparant te zijn. Door het groeiende wantrouwen van mensen richting instanties, de overheid en bedrijven is het belangrijk om hier als werkgever aandacht voor te hebben. Met een open en gelijkwaardig sollicitatieproces lukt het heel goed om het vertrouwen te winnen van talent.

Eén van de trends die we daaruit volgend veel zien is het bieden van chatmogelijkheden, zodat een kandidaat op een laagdrempelige manier in contact kan komen met een werkgever. Het voelt heel anders om even een chat te starten dan gelijk beoordeeld te worden op papier, zoals met een cv en motivatiebrief gebeurt. Met laagdrempelige contactopties verbeter je niet alleen de candidate experience, maar je kunt er ook de conversie op je werken-bij site mee verhogen. Die zagen veel werkgevers de laatste jaren namelijk flink afnemen. Door de grote concurrentie op de arbeidsmarkt zijn mensen steeds minder geneigd om op de traditionele manier te solliciteren. Met het bieden van laagdrempelige contactmogelijkheden vang je dus eigenlijk twee vliegen in één klap. Je verbetert de candidate experience en je verhoogt de conversie.

Daarnaast zien we ook op andere manieren een hogere mate van transparantie. Zo is het vermelden van een salarisrange in vacatureteksten steeds gebruikelijker en worden ook de uitdagingen waar een werkgever mee worstelt vaker eerlijk benoemd in het sollicitatieproces. Een echt beeld schetsen en niet voor verrassingen komen te staan tijdens het sollicitatieproces of de onboarding, daarmee bied je een fijne candidate experience.

De rode draad: efficiëntie en kandidaatbeleving

Als je terugkijkt naar deze 5 recruitment trends, dan zie je twee aandachtspunten als een rode draad steeds terugkomen.

Focus op efficiëntie: Door de komst van robotisering en automatisering liggen er kansen om efficiënter te werven en die willen werkgevers benutten. Daar komt bij dat budgetten steeds vaker onder druk staan en daarom zijn geoptimaliseerde processen steeds belangrijker.

Verbeterde kandidaatbeleving, o.a. door personalisatie: 
De ervaring van de kandidaat komt nog meer centraal te staan. Werkgevers bewegen mee met de behoeften van kandidaten, hebben meer aandacht voor hun beleving van het gehele sollicitatieproces en werken toe naar een echt unieke candidate journey voor elke kandidaat.

Blijf vooroplopen

Innovatie is onwijs belangrijk voor een succesvolle recruitment (marketing) strategie, nu en de toekomst. Welke trends ga jij meenemen in jouw recruitment strategie voor volgend jaar?

Ook interessant

Plan een belletje

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief