“Kandidaten weten veel beter wat we hier te bieden hebben”

Met de naamsbekendheid van de ANWB en haar iconische Wegenwacht zit het wel snor, zou je denken. Toch merkte het bekende gele bedrijf dat het op het gebied van recruitment soms lastig is de juiste automonteurs te vinden. Vaak werkzaam in een garage, terwijl de ANWB staat te springen om deze specialisten op de weg in te zetten. Reden genoeg om met MrWork een campagne te starten om deze monteurs de weg naar de gele bolide te wijzen.

ZO CREËREN WIJ DE ULTIEME CANDIDATE JOURNEY VOOR ANWB

UITDAGING

Zo’n twintig jaar geleden was de Wegenwacht zeer bekend bij automonteurs. Naar eigen zeggen is dat de afgelopen jaren steeds minder geworden.

Een gevolg is dat het vinden van nieuwe en geschikte monteurs moeilijker is voor de ANWB. “Wij merkten dat veel monteurs niet wisten wat je bij de ANWB in een soortgelijke functie doet.”

In samenwerking met MrWork is een zes maanden durende campagne gelanceerd. Met behulp van de juiste content creatie, geoptimaliseerde targeting en de geschikte tooling werden de ideale omstandigheden gecreëerd om latent werkzoekende automonteurs in het vizier te krijgen.

OPLOSSING

Tijdens de campagne werd in specifieke gebieden binnen Nederland gezocht naar geschikte automonteurs.

Er is gekozen voor een aanpak waarbij de doelgroep eerst de ANWB als werkgever leert kennen door op het juiste moment relevante content aan te bieden. Vervolgens werd een potentieel geïnteresseerde monteur voorzien van aanvullende content om de interesse verder op te wekken. En tot slot kreeg de automonteur beschikbare vacatures te zien die aansloten op zijn voorkeuren.

“We merkten vrijwel direct dat als mensen reageerden, en we ze konden blijven informeren met nieuwe content, ze vervolgens vaak de stap naar onze website maakten. Zo zagen we online een stijging qua bezoek in de secties van de Wegenwacht en de bijhorende vacatures.”

RESULTAAT

De primaire doelstelling van de campagne, het vergroten van de naamsbekendheid onder automonteurs, is geslaagd.

“We zijn heel tevreden over de campagne rond de Wegenwacht. We zien een duidelijke toename in bekendheid van de ANWB als werkgever onder automonteurs. Zelfs nu de campagne is afgerond, zien we nog altijd traffic op de site én niet onbelangrijk, het bezoek komt van mensen met een passend profiel. We zijn als ANWB weer in beeld.”

En de harde cijfers? In drie jaar tijd wist de ANWB 240 nieuwe monteurs aan zich te binden. Wanneer je daarbij optelt dat in deze periode ook de opleidingsklassen van de ANWB gevuld werden, kan men met recht spreken van een succesvolle campagne.

“Ook in sollicitatiegesprekken merken we dat kandidaten beter op de hoogte zijn van wat we bij de ANWB doen en waar we voor staan.”

heart
“Soms krijgen we het letterlijk te horen: ‘Ik zag op Facebook dat jullie op zoek zijn naar versterking’. Dat is natuurlijk goud!”

Mooi feitje: Tijdens de campagne van ANWB verscheen er een blokkade op de weg. Via de tooling op de website was te zien dat een deel van de bezoekers toch besloot om niet te solliciteren. Om dit op te vangen werd bij het online afhaken van een potentiële kandidaat een pop-up geactiveerd.

Via een simpele vraag kon de bezoeker aangeven wat de reden van afhaken was. Soms was dat het salaris, de functieomschrijving of bleek de drempel om te solliciteren te hoog. Na het uitvragen kon de bezoeker vermelden of hij of zij open stond voor een telefonisch gesprek.

Voor de ANWB een unieke kans om alsnog in contact te komen met een toekomstige aanwinst voor het bedrijf en deze eventueel tóch binnen te hengelen.

Een mooi voorbeeld van een campagne waarbij tussentijds wordt afgestemd op basis van cijfers en data!

Op zoek naar meer inspiratie?