Dit maakt TBI uniek
TBI bestaat uit een groep van 20 ondernemingen in de techniek, bouw en infra. Je hebt ondernemingen van 2.700 medewerkers in de groep, maar ook van 20 medewerkers.
Dat een groep ondernemingen samenwerkt in de bouw-, infra- en technieksector zien we wel vaker. Maar dat de aandeelhouder van die groep een stichting is, dat is opvallend. Het ultieme doel van TBI is de continuïteit van de organisatie en het welzijn van de samenleving. Ze investeren daarom veel terug in de TBI-ondernemingen en hebben verschillende fondsen, zoals een studiefonds voor hun medewerkers. Ze worden niet gedreven door de ‘aandeelhouderswaan’ van de dag, maar richten zich op de lange termijn.
Er wordt decentraal gewerkt bij TBI: elke onderneming heeft zijn eigen naam, uitstraling en verantwoordelijkheid voor marketing & communicatie en recruitment. TBI ondersteunt de ondernemingen vanuit het hoofdkantoor, waar zo’n 40 mensen werken, en pakt overkoepelende projecten op, waarvan het TBI management traineeship er één is.
Kim de Ruijter, communicatieadviseur bij TBI, houdt zich bezig met interne communicatie en arbeidsmarktcommunicatie. De recruitment campagne voor de werving van trainees is aan haar toevertrouwd. Met deze campagne richten ze zich op recent wo-afgestudeerden. Een gewilde doelgroep die de traineeships voor het kiezen heeft. Hoe ze die stevige concurrentie het hoofd bieden? “We focussen ons in de content op de onderscheidende elementen van ons traineeship. Je kunt bij ons ervaring opdoen in de bouw, infra én techniek in één traineeship. Daarnaast heb je veel vrijheid en kun je je eigen opdracht vormgeven. Ons inhoudelijk programma met trainingen en begeleiding staat als een huis. Al deze elementen laten we terugkomen in onze recruitment marketing campagnes en dat levert ons sollicitanten op van hoge kwaliteit,” aldus Kim.
Los kunnen laten dankzij de expertise van een strategische partner
Kim heeft een brede functie bij TBI. Ze is onder andere verantwoordelijk voor het overkoepelend intranet, partnerschappen en sponsorships, interne communicatieprojecten en dus ook de communicatie rondom het werven van trainees. Ze was daarom op zoek naar een partner die haar ontzorgt en kennis toevoegt op het gebied van recruitment marketing. Die vond ze in MrWork.
“Ik kan geen specialist worden op het gebied van recruitment of arbeidsmarktcommunicatie. Daarvoor is mijn functie te breed. Het is dan extra fijn als je kunt vertrouwen op een partner zoals MrWork. De software helpt ons om eenvoudig jaarrond campagne te draaien. Daarnaast helpen en adviseren Jilian en Naomi (respectievelijk online marketeer en customer success manager bij MrWork) mij. Door de software die wordt aangevuld met hun expertise hoef ik het alleen hoog over te begrijpen, want zij kennen alle ins en outs. Dat geeft rust,” vertelt Kim.
Kims doelstelling is het invullen van 10 traineeships per jaar. Een uitdaging in deze tijd waarin een ware strijd gaande is om het beste talent, maar dankzij de recruitment marketing software en de intensieve samenwerking met MrWork loopt dit erg goed.
“Wij zorgen zelf voor goede content en vervolgens helpt MrWork met het opzetten en monitoren van de campagne. Eens per 6 weken bespreken we de tussentijdse campagneresultaten en sparren we samen over verbeteringen. In de recruitment marketing software van MrWork kun je goed analyseren wat er goed gaat en wat beter kan. Jilian en Naomi benchmarken de cijfers en komen pro-actief met ideeën om nog meer uit de campagne te halen. Door de combinatie van handige software en kundig advies hoef ik me geen zorgen te maken over de campagne. Ik weet dat het goed komt.”
Kim de Ruijter, communicatieadviseur bij TBI
Employer branding draagt bij
Twee jaar geleden zijn ze vanuit TBI aan de slag gegaan met employer branding campagnes via MrWork Brands. Ze zien dat dit ook zijn vruchten afwerpt in de trainee campagne. Kim vertelt: “In 2022 was de arbeidsmarkt nog lastiger, we hebben toen niet alle 10 traineeplekken kunnen vullen. Nu is de campagne nog persoonlijker. Tegelijkertijd merken we dat TBI een bekendere naam in de markt wordt. Afgelopen jaar kregen we zo’n 40 tot 50 sollicitaties binnen voor ons traineeship. Door de kwaliteit van de reacties waren die 10 traineeposities toen zo ingevuld. We hebben nu (november 2023) zelfs al reacties voor het traineeship dat in het najaar van 2024 start, terwijl de conversiefase van die campagne pas vanaf april/mei start. Een signaal dat we goed zichtbaar zijn en de interesse voor het traineeship groeit.”
Samen sta je sterker
Samen sta je sterker, dat is de achterliggende gedachte van het verenigen van 20 ondernemingen in één organisatie. “Je kunt samenwerken binnen complexe projecten waar meerdere disciplines nodig zijn. Ook op het gebied van software en tooling helpen we elkaar. Zo zijn wij zelf met de recruitment marketing software van MrWork gaan werken dankzij een tip van Croonwolter&dros, één van de TBI-ondernemingen. En nu tippen wij andere TBI-ondernemingen weer om met MrWork te gaan werken als zij een recruitment vraagstuk hebben,” aldus Kim.
Time-to-hire verder verkorten
TBI heeft mooie ambities voor de toekomst. Verduurzaming, diversiteit & inclusiviteit en innovatie, dat zijn onderwerpen die hoog op de agenda staan. Daarbij is het belangrijk dat TBI een omgeving blijft bieden waarin collega’s zich prettig voelen en fijn werken.
Als we Kim vragen naar de veranderingen dit jaar bij de werving van trainees, dan antwoordt ze: “We willen meer contactmomenten gaan organiseren met onze doelgroep om zo de time-to-hire te verkorten. We bieden nu de optie tot solliciteren of aanmelden voor de inhousedag, maar met de komst van onze campus recruiter gaan we hier nog andere conversiemethodes aan toevoegen. Dan komen we eerder in contact met onze doelgroep en als de sollicitatieperiode dan daadwerkelijk start, dan hebben we die 10 plekken misschien al wel een maand later ingevuld. Dat is waar we naartoe willen werken.”
Kim voorziet dat MrWork ook de komende jaren nog een belangrijke partner blijft voor TBI. Ze vertelt: “Uiteindelijk ben ik blij als we boven de benchmark scoren, de werving van trainees goed verloopt en we niet op het laatste moment nog openstaande posities hebben. MrWork is daarbij belangrijk, want dankzij hun tooling plus het meedenken kunnen we onze campagne steeds optimaliseren en behalen we deze nette resultaten.”