Zo vind en verleid je die moeilijk bereikbare IT-specialisten

18 oktober 2018 - Jaap Konter

Het werven van de juiste (en gewildste!) IT-profielen zoals als .NET- en JAVA-developers, analisten en data engineers, is  - kort gezegd - een uitdaging. Negen van de tien keer heeft die IT-specialist namelijk geen flauw benul van de mooie functies en uitdagende projecten die er binnen jouw organisatie bestaan. Zeer waarschijnlijk heeft deze professional niet eens in de gaten dat hij of zij überhaupt op zoek is naar een nieuwe baan.
Daarom is een goede werving, met een goed doordachte candidate journey op social media, nodig én essentieel.

Precies.
Welkom bij MrWork.

Verleiden

Uit onze campagnes blijkt dat het planten van het employer branding-zaadje van groot belang is tijdens de candidate journey van de IT-professional. Door die in te richten op basis van hun gedrag en behoeftes, optimaliseer je je campagnestrategie en ‘werken-bij’ website.

Daarbij moet je de kandidaten, naast vinden, ook verleiden.

Klantcase

We nemen je graag mee in één van onze succesvolste klantcases van een grote organisatie in de verzekeringssector in Nederland. Als gevolg van een verandering in hun dienstverlening eind 2016 had onze klant behoefte aan een ander type IT-professional. Daarnaast was de wens minder externe professionals in te huren en de IT-professional voor langere tijd aan zich te binden.

Een flinke uitdaging dus - maar die zijn we gewend.

Aan de slag

Op basis van aannames over de doelgroep zijn we gestart met de campagnes op social media. Middels deze campagnes leerde de verzekeraar de IT-professionals steeds beter kennen. Vervolgens kon, aan de hand van de verkregen inzichten, de reis naar behoefte van de potentiële kandidaat scherper worden ingericht en geoptimaliseerd. De socialmediastrategie zorgde ervoor dat de kandidaat de zogeheten candidate journey volledig customized kon bewandelen.

Leren (en) optimaliseren

Door gedurende de campagne te leren van de data en op basis hiervan de campagnes en werken-bij website te optimaliseren, werd de candidate journey steeds beter naar de behoefte van de doelgroep gevormd. Dit heeft uiteindelijk tot mooie resultaten geleid. De sessieduur op de werken-bij website was met 25 procent toegenomen en het websiteverkeer met 30 procent. De campagnes hebben uiteindelijk bijgedragen aan een toename van kwalitatieve sollicitaties. Een resultaat waar we terecht bijzonder trots op zijn.

Betrokkenheid

Maar er was meer moois. Naast de topresultaten bij de doelgroep, hebben de campagnes ook een toename van de interne betrokkenheid opgeleverd. Doordat medewerkers zichzelf of collega’s terug zagen in de campagnes, ontstond er enthousiasme en trots. Trots op de organisatie waarvoor zij werken, de eigen functie en de projecten waar ze dagelijks hard aan werken. Geen doel op zich, maar wel een prachtige bijkomstigheid.

Kom kletsen

Wil je weten hoe jij een optimale journey kunt inrichten? Neem dan contact met ons op, we gaan er graag met je over in gesprek.