Zo maak je het solliciteren via mobiel makkelijker en effectiever

15 november 2018 - Loes Verblaauw

In een tijd waarin we waarschuwingen krijgen als we te lang op onze telefoon zitten, en in de wetenschap dat we met de minuten die we ons hele leven op internet doorbrengen ook 32 keer naar de maan hadden kunnen reizen of 10.000 marathons* hadden kunnen lopen, kunnen we er maar beter voor zorgen dat die online tijd goed besteed is. Zéker als het gaat om vacatures en sollicitatieprocedures. Daar valt, zo zien we in de markt en merken we in de praktijk, nog veel te winnen. Mobielvriendelijkheid speelt hierin een belangrijke rol.
Als je even tijd hebt, leggen we je graag uit waarom.

Gebruiksvriendelijk

Het meeste verkeer naar je werken-bij website komt binnen via social media. Een grote rol, zo niet de gróótste, is dus weggelegd voor je website. Als die niet gebruiksvriendelijk is, dat wil zeggen; hij schaalt niet mee, is traag of onhandig in gebruik, heb je een probleem. Potentiele kandidaten die mogelijk heel goed bij je organisatie zouden passen, haken massaal af bij ingewikkelde sites of procedures. En da’s zonde, want 59 procent van de Nederlandse werkzoekenden zoekt via een mobiele telefoon of tablet naar interessante functies, blijkt uit een onderzoek van vacaturesite Indeed. 

Social media met chatfuncties, zoals WhatsApp en Facebook Messenger, gaan daarin een nog grotere rol spelen.

Werken aan je werken-bij

Opmerkelijk eigenlijk, dat die websites zo achterblijven, terwijl de content die is ontwikkeld voor de employer brand van je bedrijf negen van de tien keer wél mobielvriendelijk is. Zo deel je op social media zeer waarschijnlijk eerder korte video’s omdat deze sneller worden afgekeken dan lange video’s. De werken-bij website wordt nog (te) vaak vergeten en zijn sollicitatieprocedures vaak nodeloos ingewikkeld.

Tips & tricks uit de praktijk

Zo wordt er bijvoorbeeld aan geïnteresseerde kandidaten gevraagd om een CV en/of motivatiebrief te uploaden. Maar die staan vaak niet op hun mobiel en hierdoor haken ze af. Zo mis je wellicht zomaar de perfécte kandidaat.

Oplossing

Een simpele oplossing is: vraag de (potentiële) kandidaat om een e-mailadres achter te laten. Dit maakt het mogelijk later een reminder te sturen om het sollicitatieproces later, op een door hen gekozen moment, af te ronden. Wat je ook kunt doen, is het sollicitatieproces koppelen aan je socialmediakanalen. Zo blijft solliciteren binnen de social media omgeving en maak je het voor een kandidaat nog makkelijker en laagdrempeliger.

Werken-bij site

Het optimaliseren van een mobiele werken-bij website hoeft niet veel tijd te kosten, maar moet wel spot-on zijn: overzichtelijk en duidelijk. De bezoeker moet in één oogopslag vinden wat hij zoekt. Veel bedrijven worstelen hiermee; wij helpen graag. Wil je weten hoe, of voor welke klanten wij de mobielvriendelijkheid en het sollicitatieproces succesvol hebben geoptimaliseerd, neem dan contact op met Loes via Loes@mrwork.nl.

Bron: https://www.marketingfacts.nl/berichten/mens-online-cijfers-over-ons-digitale-bestaan-2018