Kennis

Zo zorgt naamsbekendheid voor meer en betere sollicitaties

Blog
"Had ik jou deze toffe vacature al doorgestuurd?" "Ja, ziet er leuk uit. Maar wat is dat voor organisatie? Ik ken ze helemaal niet!" Ai…In een notendop hoe belangrijk naamsbekendheid kan zijn voor jouw social recruitment strategie. Sterker nog, bekend zijn onder jouw doelgroep kan een sleutel zijn naar meer en betere sollicitaties. In ons nieuwe blog vertellen we je er meer over!

Een doelgroep overtuigen om voor jou te willen werken, kan een heel karwei zijn. Gelukkig zet je met een goede social recruitment strategie al snel stappen in de juiste richting. Toch vraagt het gewenste resultaat (meestal meer en/of betere sollicitaties) soms om een tijdsinvestering. Een goed voorbeeld is naamsbekendheid, essentieel in het proces om potentiële werknemers te verleiden. Want wie wil er werken voor een organisatie waarvan hij of zij geen idee heeft van wat deze organisatie doet, waar zij uniek in zijn of waar ze voor staan? Niemand. Maar hoe creëer je dan wél dit duidelijke beeld van jouw organisatie? Het is van belang dat hier continu aan gewerkt wordt. Laat zien wat je doet, waarom je dit doet en hoe je dit doet. En blijf dit doen. Want zo wek je de interesse van je doelgroep, houd je die vast en zorg je ervoor dat ze jouw organisatie na een tijdje herkennen. 

De basis voor naamsbekendheid

In een social recruitment strategie werken we met een journey vanuit het oogpunt van de kandidaat. Zo creëren we drie fases voor de doelgroep: awareness, consideration en conversie. In de awareness fase leg je de basis voor je naamsbekendheid. Met toffe videocontent bijvoorbeeld. Een effectieve manier om je doelgroep iets te laten zien en de spanningsboog van je potentiële kandidaat optimaal te benutten. Zo kan je in de ene video laten zien wat je doet en in een andere hoe je dit doet. Vaak zien we dat het ene deel van een doelgroep aanhaakt bij de wat-video en een ander deel bij de hoe-video. Met deze inzichten is het makkelijker om in de latere fases van de candidate journey in te spelen op de elementen die écht aanslaan bij jouw doelgroep. Zo ontstaat de herkenning én affiniteit met jouw merk. Het maakt de stap naar solliciteren weer een stuk comfortabeler en logischer. 

Presenteer de verdieping

Ook in de consideration en conversie fase speelt naamsbekendheid een belangrijke rol. Met de basis die is gelegd in de awareness periode, kan je nu makkelijker de verdieping toepassen in je content. Nu je inzichtelijk hebt wat jouw kandidaat interessant vindt, kan je hier op voortborduren. Daarnaast zal deze verdiepende content langer blijven hangen doordat de doelgroep al bekend is met je organisatie. Consistente content is dan ook belangrijk want het zou zonde zijn wanneer je doelgroep de content boeiend vindt, maar de link niet legt met de content die ze eerder heeft gezien. Dat geldt ook voor de conversie fase. Wanneer ze je naam kennen en begrijpen wat je doet en het hier ook nog eens mee eens zijn, zul je zien dat ze de beslissing om te solliciteren veel makkelijker zullen maken.

Zorgvuldig draagvlak creëren

Kwalitatieve sollicitaties komen vaak niet vanzelf aanwaaien. Het loont daarom om niet alleen te investeren in een goede social recruitment strategie, maar ook in tijd. Door zorgvuldig je naamsbekendheid op te bouwen in de verschillende fases creëer je een uitstekend en vooral sterk draagvlak onder je doelgroep. Tel daarbij op dat deze strategie je ook in staat stelt om talentpools op te bouwen met kandidaten die geïnteresseerd zijn in jou als werkgever. Door vervolgens de juiste content op het juiste moment aan te bieden, werf je de beste kandidaten voor jouw vacatures. 

Ben jij benieuwd hoe jij de naamsbekendheid van jouw organisatie kan vergroten? We vertellen je graag meer over de kracht van een goede social recruitmentstrategie. Vrijblijvend kletsen? Geen probleem!

Plan een gratis demo in bij Mees
Plan een demo in