Zo zorg je voor een succesvolle recruitment marketing strategie in 2021

We kunnen er nauwelijks omheen. De lijstjes, de terugblikken... aan het einde van het jaar kijken we massaal terug op wat 2020 ons gebracht heeft. Een bijzonder jaar in vele opzichten. Toch wil ik nu niet met jullie terugkijken, maar juist vooruitkijken. Naar het nieuwe jaar, naar nieuwe ontwikkelingen en vooral naar nieuwe kansen. Want 2021 wordt een mooi jaar voor jouw recruitment marketing. Hoe je daarvoor zorgt? Dat vertel ik je in deze blog aan de hand van drie voorspellingen.


Foto van de schrijver

Jessy Kraan
16 December 2020

share


Online zichtbaarheid? Superbelangrijk!

Ondanks dat we leven in een onzekere tijd staat één ding als een paal boven water: de online zichtbaarheid van jouw organisatie wordt in 2021 belangrijker dan ooit tevoren. Juist nu er veel mensen thuiswerken, brengt jouw doelgroep nóg meer tijd online door. En de verwachting is dat dit na deze pandemie ook zo zal blijven. Dat is misschien nieuw en spannend, maar het brengt ook veel kansen met zich mee. Zeker wanneer we kijken naar de verandering die thuiswerken met zich meebrengt. Werkgevers krijgen door het op afstand werken de kans om niet langer locatiegebonden te werven. Als iedereen thuiswerkt, maakt het weinig verschil wat de woonplaats van een potentiële kandidaat is. Dat betekent grotere doelgroepen, maar het zorgt ook voor een nieuwe benadering van je employer brand.

Genoeg kansen dus, maar daar moet je natuurlijk wel op inspelen. Zorg er daarom voor dat je weet waar jouw doelgroep zich online begeeft. En zorg dat je weet wanneer jouw doelgroep online actief is. Dat doe je heel eenvoudig door op de juiste manier gebruik te maken van data die je zelf kunt genereren. Daar gaan we zo dieper op in, maar op deze manier kan je eenvoudig en op het juiste moment jouw merk laden, inspelen op hun behoeften en hen voorbereiden op een eventuele sollicitatie.

Omarm data driven recruitment

We hadden het er net al even over: data. Op dit moment is er zoveel data beschikbaar dat het soms lastig is door de bomen het bos nog te zien. Want de redenen om data in te zetten kunnen ontzettend uiteenlopen. De een wilt het gebruiken om de time-to-hire of cost-per-hire inzichtelijk te maken. De ander gebruikt het om het gedrag of de betrokkenheid van zijn/haar kandidaten in kaart te brengen. Voor 2021 wordt het onverminderd belangrijk om je data behoeften te bepalen en KPI’s op te stellen. Alleen zo bepaal je of jouw recruitment strategie succesvol is.

Met de juiste tooling koppel je eenvoudig jouw ATS/CRM, website en advertenties en maak je resultaten en/of optimalisaties direct inzichtelijk. Dat scheelt tijd en geld, maar je verhoogt vooral de kwaliteit van je sollicitaties. Want met deze inzichten is het makkelijker om de optimale candidate journey uit te stippelen. Obstakels weet je vakkundig te tackelen, te hoge drempels worden simpel verlaagd en je leert je doelgroep nóg beter kennen. Handig, wanneer je jouw recruitment strategie wilt blijven verbeteren.

Let’s chat!

De derde voorspelling voor 2021 is het groeiende belang van chat. Langzaam maar zeker is iedereen gewend geraakt aan het converseren met een chatbot. Doordat het steeds ‘normaler’ is geworden, liggen de kansen voor jouw recruitment strategie in het nieuwe jaar voor het oprapen. Met een chatfunctie zorg je automatisch voor een betere bereikbaarheid, maar je bent ook veel beter in staat om vragen van je potentiële kandidaten te beantwoorden. Op een persoonlijke manier. En juist die personalisatie is waar de doorslaggevende winst valt te behalen. Voor verschillende doelgroepen neemt de sollicitatie bereidheid namelijk af. Dat betekent dat het nog lastiger is om de juiste kandidaat te vinden. Maar door al heel vroeg in de candidate journey contact te leggen én vragen op een laagdrempelige manier te beantwoorden heb je een hele grote troef in handen om toch die ene kandidaat voor je te winnen. En betekent dit dat je 24/7 moet klaarstaan voor je doelgroep? Geen zorgen, de workload is zeer goed te beheersen door de juiste verwachtingen te scheppen voordat een kandidaat een gesprek begint: minimale inspanningen voor een maximaal resultaat.

Wil je weten wat mijn glazen bol nog meer kan vertellen over jouw recruitment strategie? Stuur een appje naar Jessy op +31 6 25 29 30 09 om samen te kijken wat 2021 voor jouw organisatie in het verschiet heeft liggen.

share


Wil jij dit soort artikelen nooit meer missen?

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork en ontvang je portie inspiratie maandelijks in je mailbox! Een handige en vooral leuke manier om op de hoogte te blijven van belangrijke zaken rondom social recruitment.

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork