Om al die vacatures te vervullen ondersteunt de softwareoplossing van MrWork in iedere fase van de recruitment journey. Van het neerzetten van een consistent werkgeversmerk tot het aantrekken van de beste kandidaten. Dura Vermeer en MrWork hebben een samenwerking van het eerste uur; al meer dan 8 jaar zorgt dit partnership voor schaalbare groei.
Een positieve en laagdrempelige positionering van Dura Vermeer op de arbeidsmarkt is enorm belangrijk. Robine de Graaf, Manager Online Media bij Dura Vermeer vertelt: “Binnen onze organisatie staat recruitment marketing en employer branding hoog op de prioriteitenlijst. Uiteindelijk zijn we succesvol omdat we al 168 jaar goede mensen aan ons weten te binden. Mensen die bewust kiezen voor Dura Vermeer en die het familiebedrijf een generatie verder willen brengen. Door nieuw talent aan te trekken, borgen we de continuïteit van ons werk en maken we Dura Vermeer sterker voor de toekomst. ”
De war-for-talent is ook binnen de bouwsector enorm aanwezig. De krappe arbeidsmarkt heeft ervoor gezorgd dat organisaties hun wervingsstrategieën opnieuw moeten kalibreren om talent aan te trekken. Dura Vermeer heeft het net als vele andere organisaties moeilijk om kandidaten binnen te halen en te behouden om duurzame groei te realiseren. Daarom zetten zij sterk in op innovatieve recruitment tooling zoals de recruitment marketing automation software van MrWork om onder de aandacht te komen en te blijven bij kandidaten.
Het aantal openstaande vacatures binnen de organisatie kan fluctueren op basis van de opdrachten. Soms moeten er op korte termijn 50 nieuwe collega’s worden geworven vanwege een nieuw project, en dan kun je natuurlijk niet plotseling de kraan opendraaien. Dan moet er een continue engagementstrategie aanwezig zijn om top of mind te blijven bij de doelgroep. “Over het algemeen hebben wij doorlopend 230 vacatures openstaan. Het is voor ons cruciaal om die binnen afzienbare termijn in te vullen, anders staat het de groei van de organisatie in de weg. Daarom is een goede wervingsstrategie voor ons een topprioriteit en die richten we het liefst ook zo efficiënt mogelijk in. Wij proberen echt een koploper te zijn als het gaat om innovatieve recruitmentmarketingtools en -technologie. Daardoor werken we continu aan vernieuwingen en optimalisaties van onze recruitmentprocessen."
Dura Vermeer en MrWork hebben al lang een duurzame samenwerkingsrelatie. Aan het begin van het partnership draaide het met name om een gedegen recruitment marketingstrategie via social, maar inmiddels neemt Dura Vermeer het volledige softwarepakket van MrWork af. Hiermee spelen zij in op iedere fase van de candidate journey: awareness, consideration en conversion met verschillende pre-apply talentpools in diverse doelgroepen. Hierdoor is Dura Vermeer in staat om de betrokkenheid van kandidaten bij het merk te vergroten en kunnen zij laagdrempelig contact opnemen alvorens ze besluiten te solliciteren.
Naast dat de krapte op de markt een uitdaging is voor Dura Vermeer, zien zij namelijk ook dat het oriëntatieproces van kandidaten steeds langer is geworden. In sommige gevallen duurt het wel drie maanden voordat een kandidaat besluit om te solliciteren. De vraag is hoe je in de tussenliggende periode zorgt dat de kandidaat aan jou als merk verbonden blijft. Dankzij de software van MrWork slagen we daar goed in. “Tijdens het oriëntatieproces willen we dat Dura Vermeer top of mind blijft voor de doelgroep, op het juiste moment, via de juiste kanalen. MrWork helpt ons om zowel een dichtgetimmerde strategie op te zetten als de uitvoering soepel en schaalbaar te laten verlopen. Als je naar onze cijfers kijkt, zie je dat de geautomatiseerde campagnes van MrWork in 85% van de gevallen een bijdrage leveren aan de uiteindelijke sollicitatie.”
Het bovenstaande percentage zegt veel over het effect van de campagnes die via de oplossingen van MrWork lopen. MrWork Brands zorgt ervoor dat kandidaten betrokken blijven bij het werkgeversmerk (awareness), met MrWork Jobs worden specifieke vacatures voorgeschoteld die passen bij de doelgroep (consideration) en dankzij de nieuwe Leads oplossing kunnen kandidaten laagdrempelig in contact komen en blijven (conversion). Al deze stappen zijn belangrijk in de oriëntatiefase van de kandidaat. Dura Vermeer begeleidt op die manier de weg naar een uiteindelijke sollicitatie en die strategie is er eentje van de lange adem. Het levert namelijk niet direct sollicitanten op. Het gaat om het duurzaam bouwen aan talentpools. Want dát is uiteindelijk de goudmijn die kandidaten oplevert.
“De brands en jobs module van MrWork worden veelvuldig ingezet door onze recruiters. Zij weten inmiddels hun weg te vinden in de systemen en hoe ze ervoor moeten zorgen dat dit optimaal werkt. Recent is daar de leads module bij gekomen om eerder in contact te kunnen komen met kandidaten en die combinatie werkt gewoon heel krachtig.”
Dura Vermeer is voortdurend op zoek naar innovaties om de war-for-talent te winnen en begrijpt goed dat dit tegenwoordig meer voeten in de aarde heeft dan enkel een vacature online publiceren. Daarom zetten zij veelvuldig in op recruitment marketing automation met MrWork en dat sijpelt inmiddels door in de hele organisatie. Toch is dat niet vanaf het begin zo geweest. Ook Dura Vermeer herkent de uitdagingen die gepaard gaan met de adoptie van innovatieve technologie. Om het een succes te maken, zorgt Robine ervoor dat alle stakeholders continu betrokken zijn bij belangrijke beslissingen en de hele organisatie begrijpt waar ze mee bezig zijn.
Een goed voorbeeld van de snelle adoptie is het eerder genoemde nieuwe MrWork Leads dat eind 2022 gelanceerd werd en waarmee Dura Vermeer in april 2023 live ging. Teams moesten even wennen aan deze nieuwe manier van communiceren, maar zien ook de meerwaarde. Dankzij de WhatsApp integratie kunnen zij nu sneller in contact komen met kwalitatieve potentiële kandidaten.
“Wat ik mooi vind aan de samenwerking met MrWork is dat zij ook echt constant bezig zijn met het zoeken naar vernieuwingen en verbetersuggesties voor Dura Vermeer. Dat kan omdat ze de markt en onze organisatie echt goed kennen, weten hoe kandidaten zich bewegen en waar zij behoefte aan hebben. Wij zijn bijvoorbeeld als launching customer in de nieuwe leads module gestapt, omdat we er echt in geloven en het bijdraagt aan het succes van onze campagnes.
Dankzij de jarenlange nauwe samenwerking tussen MrWork en Dura Vermeer is er inmiddels een volwassen relatie ontstaan. Robine: “MrWork is in iedere stap van het recruitmentproces een strategisch partner voor ons. Het voelt bijna alsof de mensen aan de kant van MrWork directe collega’s van ons zijn, zo nauw werken we samen.”. Real-time kan Dura Vermeer de resultaten monitoren in verschillende dashboards. Op die manier hebben ze inzicht in welke recruitment campagnes via de software van MrWork lopen, wat het effect is en waar aan de knoppen gedraaid moet worden.
Uiteindelijk gaat het voor de organisatie vooral om het aantal sollicitaties, die 230 nieuwe collega’s komen natuurlijk niet zomaar aanwaaien. Maar alleen die doelstelling is niet genoeg. Het draait er ook om hoe goed de pre-apply talentpools gevuld zijn, hoe betrokken mensen zijn met de content en hoe gemakkelijk kandidaten in contact kunnen komen met Dura Vermeer. Dankzij de technologie van MrWork zien zij dat er een hoge betrokkenheid is binnen de doelgroep en er een groot aantal warme kandidaten zijn die een positieve associatie hebben met het bedrijf. En dat leidt uiteindelijk tot die sollicitaties.
“Ondanks dat het een krappe arbeidsmarkt is, zijn wij nog steeds goed in staat om vacatures binnen afzienbare tijd te vullen. Dat komt onder andere dankzij alle touch points die we inzetten via de technologie van MrWork in combinatie met een strategische benadering van ons employer brand die consistent in de markt wordt gepusht.”
Bij Dura Vermeer zitten ze niet stil na alle successen die al behaald zijn. De groeiambities van de organisatie zijn groot en de strategische thema’s blijven een belangrijke rol spelen de komende jaren. Robine voorziet dat de samenwerking met MrWork alleen maar intensiever zal worden en binnen de ontwikkelingen in de software er steeds mooie dingen gerealiseerd worden die de recruitment teams verder kunnen helpen. De verwachtingen van kandidaten veranderen en daar moet de organisatie klaar voor zijn. “Samen met MrWork willen we onze campagnes de komende tijd uitbouwen om zo goed mogelijk in te kunnen spelen op de vraag vanuit kandidaten. Daarnaast willen we optimaal gebruik maken van het systeem, zodat het volledig geadopteerd is binnen de organisatie. Dat vergt enige flexibiliteit vanuit ons, maar we kijken met een open blik naar die veranderingen.”
Zo zie je maar, de inzet van recruitment marketing automation software in combinatie met een ervaren team is enorm waardevol en kan voor mooie resultaten zorgen. Wil jij ook buiten de gebaande paden lopen om op nieuwe manieren kandidaten aan te trekken? Vraag dan een demo aan en ontdek wat MrWork voor jouw organisatie kan betekenen.