What’s new(s)

2 september 2016 - Kevin Juffermans

Dat het social media landschap continu aan het bewegen is, weten we ondertussen wel. Denk bijvoorbeeld alleen al aan de groeispurt van Snapchat of de vergrijzing van Facebook. Afgelopen week is er wel erg veel gebeurd. WhatsApp, YouTube en Snapchat zijn alle drie van plan om grote veranderingen door te voeren die invloed hebben op hoe de kanalen gebruikt worden. Wij zetten het voor je op een rijtje.

WhatsApp

Van de week was het uitgebreid in het nieuws, en je hebt het misschien ook zelf al in de app gezien: WhatsApp gaat accountgegevens delen met moederbedrijf Facebook. Dat betekent dat er een optie ontstaan die er tot op heden nog niet was: adverteren op WhatsApp.

Toen Facebook in 2014 de berichtenapp had over genomen, drukten ze iedereen op het hart dat ze de waarden van WhatsApp zouden respecteren. Maar nu heeft WhatsApp toch haar privacy beleid aangepast om gegevens te kunnen uitwisselen met het Facebook platform. Hierin staat ook onder andere dat bedrijven een account mogen aanmaken op WhatsApp.

Naast het Facebook platform, wordt de informatie ook gedeeld met andere dochterbedrijven, zoals Instagram. Hierdoor kan de data van al deze netwerken aan elkaar gekoppeld worden en ontstaat er een nog beter beeld van de gebruiker. Daarmee kan er specifieker gesegmenteerd worden op een bepaalde doelgroep.

De gegevens die WhatsApp bijhoudt, zijn nuttig om advertenties op Facebook en Instagram te verbeteren. WhatsApp sluit niet uit dat bedrijven binnenkort ook in de chat app zelf hun doelgroep kunnen bereiken. Wel zal de vorm van adverteren daar anders zijn, namelijk via een persoonlijk bericht in plaats van een banner.

YouTube

YouTube is hét platform voor het delen van video content. Qua interactie vindt YouTube zelf dat er te weinig gebeurt. De enige manier waarop interactie plaats vindt, is via reacties en de welbekende duimpjes omhoog. YouTube vindt dat ze daar iets aan moeten doen door middel van Backstage.

Met ‘Backstage’ wil YouTube de interactie tussen vloggers en volgers stimuleren. Het nieuws is gelekt door een insider, en nog niet officieel bevestigd. Mogelijke functies die toegevoegd zullen worden zijn:

  • Gepubliceerde video’s die alleen abonnees van het kanaal kunnen zien
  • Reacties plaatsen waar emoji’s, foto’s en video’s in kunnen worden toegevoegd
  • Polls die gehouden worden onder de fans

Ook moet de nieuwe content gedeeld kunnen worden met andere platformen, zoals Facebook en Twitter.

Een uitroldatum is nog niet bekend, maar de verwachting is dat het dit jaar, mogelijk in de herfst, nog gebeurt. ‘Backstage’ wordt voor zowel desktop als mobiel uitgerold.

Snapchat

Snapchat is het ideale platform voor vertical video’s. Momenteel heeft Snapchat naast video’s ook andere mogelijkheden voor adverteren, namelijk met custom filters of zogeheten "lenses". Het enige probleem van adverteren via Snapchat is dat de doelgroep lastig te segmenteren is. Daar gaat echter nu verandering in komen…

Snapchat heeft vorige week aangekondigd dat ze een grote aanpassing gaan doorvoeren in hun advertentie mogelijkheden. Ze voegen een functie toe waarmee men kan targeten op het gedrag van de gebruikers. De verwachting is dat deze functie in het derde kwartaal van dit jaar wordt uitgerold.

Snapchat geeft aan dat er momenteel geen data gebruikt wordt van het gebruikergedrag buiten de app. De mogelijkheid bestaat echter dat dit later nog wordt toegevoegd. Zo kan je al via Snapchat inloggen bij Bitmoji, een app die het bedrijf eerder dit jaar heeft overgenomen. Op die manier kan het gedrag van die app ook gemonitord worden en kunnen ze dit koppelen aan jouw Snapchat account.

De CEO van het bedrijf heeft aangegeven dat ze relevante advertenties willen aanbieden, maar niet de privacy van hun gebruikers willen schaden. De kans is klein dat er op korte termijn retargeting opties komen. Daarnaast lijkt het erop dat er enkel op brede interesses getarget kan worden. Zelfs dan is het een enorme verbetering ten opzichte van het systeem dat nu gehanteerd wordt.

Snapchat heeft ook zijn eerste interface uitgerold, waar bedrijven op één plek hun advertentiecampagnes kunnen opzetten, bijhouden en analyseren. Adverteren via Snapchat is echter alleen nog mogelijk voor bedrijven in de Verenigde Staten. Wanneer wij hier in Nederland met Snapchat advertenties aan de slag kunnen, is nog niet bekend.

Conclusie

Voor adverteerders wordt het binnenkort mogelijk om je doelgroep specifieker te bereiken via Snapchat. Daarnaast zal het niet lang meer duren voordat WhatsApp ads lanceert. Hierdoor wordt de "Facebook familie" steeds dominanter in online advertising. Door data van Instagram, Facebook en Whatsapp te combineren, hebben deze apps bovendien ontzettend veel data tot hun beschikking.