Werven in de zomer

5 juli 2017 - Sander Hoogendoorn

De zomer is begonnen en heel Nederland grijpt dus de kans aan om de zon op te zoeken. Mensen willen ontsnappen aan het dagelijkse leven en genieten van een welverdiende rust. Betekent deze pauze dat je als werkgever in de zomer ook moet stoppen met het werven van nieuwe werknemers? Of is dit juist het moment om aan je employer brand te werken?

De zoektocht naar de zon resulteert vaak in wachtrijen op het vliegveld of een eindeloze file op de Route de Soleil. Bij het lange wachten is er gelukkig nog je smartphone. Nu ook het dataverkeer in Europa voor iedereen toegankelijk is, zijn de sociale media ook gedurende de vakantie eenvoudig te gebruiken. Dit is dus de kans om je toekomstige collega in de zomer met social media recruitment te bereiken!

Vakantie is social media

Social media wordt meer gebruikt dan ooit en tijdens de zomervakantie zijn mensen zelfs nog meer online. Veel vrije tijd, lekker weer en nieuwe indrukken leiden ertoe dat social media nog intensiever worden gebruikt. Vakantie-stories worden gedeeld op Instagram en foto’s geplaatst op Facebook. Vakantie staat praktisch gelijk aan social media.

Relativeren en reflecteren

Het hoge aantal gebruikers tijdens de vakantiemaanden maakt het goed mogelijk om potentiële werknemers te bereiken voor een nieuwe uitdaging. Maar werkt dit ook echt bij deze doelgroep?

Onderzoek toont aan dat veel werknemers tijdens hun vakantie aan zelfreflectie doen. Ontspannen kijken mensen terug op afgelopen jaar. Welke doelen zijn behaald en ben ik als werknemer wel gegroeid? Of was dit typisch zo’n ‘same old, same old’ jaar? Tijdens de vakantie komen dit soort gedachten boven drijven. De vraag hoe je na je vakantie verder gaat wordt dan snel gesteld.

Deze vragen maken het interessant om de doelgroep te bereiken met een nieuwe uitdaging of leuke carrièreswitch. Daar kun je dus slim gebruik van maken met de juiste content en boodschap. Zorg er dan wel voor dat je opvalt in de massa…

Het is namelijk niet alleen voor de recruitmentbranche interessant om in de zomermaanden te adverteren. Belangrijk is dat je duidelijk voor ogen hebt waar je doelgroep behoefte aan heeft en hoe je hen activeert. Speel in op de zomer met vrolijke berichtgeving of geef potentiële werknemers een kijkje in jouw bedrijf met een aansprekend filmpje.

Werven in de zomer heeft meerdere voordelen. Een combinatie van goed weer, vrije tijd en zelfreflectie zorgen voor een doelgroep die openstaat voor jouw werkgeversmerk. Een goede campagne kan hier slim op inspelen en ervoor zorgen dat een social media ‘recreant’ verandert in een potentiële sollicitant.