Waarom werven via social juist voor retailers zo goed werkt

18 oktober 2018 - Samantha van Yperen

Het werven van geschikt personeel is in meerdere opzichten een lastige klus voor retailers, zien we. Niet alleen hebben ze te maken met een groot verloop van hun veelal jonge personeel, hun doelgroep is ook nog eens behoorlijk lastig te vinden én te verleiden. 

Werven via social media vormt een groot deel, zo niet het volledige, antwoord op dit wervingsvraagstuk. Aan de hand van deze klantcase – een internationaal opererende grote retailer - leggen wij je graag uit waarom.

Dit wisten we

Op de vacatures van onze klant komen veelal jongere mensen af, op zoek naar een bijbaan. Middelbare scholieren, mbo-studenten en / of jongeren met een afgeronde (veelal lagere) opleiding. Deze doelgroep heeft een aantal kenmerken, die bepalend zijn in de wervingsstrategie.

  1. De doelgroep heeft weinig tot geen binding met een merk, er wordt gewerkt voor het geld.
  2. De motivatie tot het volgen van een uitgebreide sollicitatieprocedure is laag.
  3. De doelgroep is het grootste gedeelte van hun tijd met hun mobiele telefoon bezig.

Dit deden we

Deze gegevens leiden tot het besef dat je a. zeer lokaal moet werven, b. de procedure zeer toegankelijk moet zijn en c. dat je moet zijn waar zij zijn: op social media. Het grote voordeel van werven op social is dat je zeer specifiek kunt zijn. Een story van de lokale retailer de tijdlijn van een potential candidate beklijft beter dan de algemene landelijke commercial van het merk. Het voelt dichtbij en vertrouwd. Niks mailen of bellen (dus gedoe, dus laat maar): nee, kom even langs, je bent toch in de buurt dan vertellen we je graag alles.

Ook kun je, naast specifiek op locatie, op social ook specifiek op datum zijn: in maart refereren aan de zomervakantie die eraan komt, en je doelgroep eraan herinneren dat daar toch écht geld voor nodig is, loont zichtbaar de moeite. Nu werken, is straks op vakantie.

Je doelgroep vinden en verleiden gaat makkelijker als ze vlakbij zijn. Gebruik je socials en haal ze binnen. Hulp nodig? Wij helpen je graag - kom gerust langs of geef een belletje.