Waarom werven in de IT effectiever is met employer branding

9 oktober 2018 - Jaap Konter

Als je op zoek bent naar de behoorlijk gewilde IT-profielen als .NET- en JAVA-developers, analisten en data engineers, is ‘gewoon’ werven al lang niet meer afdoende. Niet dat het niet belangrijk is, integendeel. Het is juíst een belangrijke component van het recruitmentproces. De crux zit ‘m in het gevoel dat een kandidaat heeft bij jouw organisatie. Juist. Employer branding.

Wij geloven hier heilig in en leggen je graag uit waarom.

Jouw IT-kandidaat

Verplaats je eens in jouw ideale IT-kandidaat. Je bent ruim vijf jaar werkzaam als JAVA-developer bij een mooi IT-bedrijf. Je hebt het, in principe, prima naar je zin. Glas is niet vol, maar ook niet leeg, gewoon precies vol genoeg om geen dorst te hebben.
Maar… op je social media zie je steeds vaker leuke berichten van game nights en events van een andere IT-partij. Dát ziet er gezellig uit. Beetje bij beetje word jij steeds nieuwsgieriger naar deze organisatie en wat het werknemers te bieden heeft.

Op hun website zie je mooie, uitdagende projecten en eigenlijk word je steeds enthousiaster. Wat een tof bedrijf, dat had je echt niet verwacht... Een maand later ontvang je toevallig een bericht op LinkedIn van diezelfde organisatie. De recruiter vraagt of je het leuk vindt om een keer een kop koffie te drinken. Ze hebben namelijk een vacature openstaan die je op het lijf is geschreven.

Voel je ‘m? Mooi.

Perfect match

In tegenstelling tot wat bedrijven vaak denken, is employer branding geen hogere wiskunde. Het is alledaagser dan je denkt. Bij werven draait het namelijk, net als met daten, allemaal om de juiste timing voor de perfecte match. Je begint eerst met flirten, iemand verleiden met wat je te bieden hebt om vervolgens tot actie over te gaan. Het employer branding zaadje dat je op dat moment in het hoofd van de kandidaat plant, groeit uit tot een gevoel. Dat gevoel zorgt ervoor dat jouw kandidaat een band krijgt met je organisatie en uiteindelijk sneller bereid is om met jou in gesprek te gaan.

Ook een van onze grootste IT-klanten, Sogeti, heeft een grote vraag naar geschikte, passende IT-kandidaten. Els Reinders, Manager Arbeidsmarktcommunicatie bij Sogeti, is dan ook een groot voorstander van werven via employer branding.

Els Reinders:

“De arbeidsmarkt is krap, zeker binnen de IT-sector. Daarom is het belangrijk om je organisatie en werkgeverschap onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Wij doen dit bij Sogeti enerzijds door te laten zien waar we als organisatie goed in zijn. Anderzijds laten we aan onze doelgroep zien hoe het vakmanschap er voor een IT-er bij Sogeti uitziet; wat zijn ontwikkelingsmogelijkheden en wat kun je bereiken binnen onze organisatie?

Wij zetten social media actief in om ons employer brand te versterken. We beheren onze eigen kanalen en werken samen met MrWork om onze socialmedia-recruitmentstrategie te versterken. Het is voor ons belangrijk om ons te verdiepen in onze doelgroep en te leren van de campagnes. Wij vragen ons constant af wie onze doelgroep is en waar wij deze mensen het beste kunnen bereiken. We blijven ons verdiepen in bronnen die we kunnen inzetten, zowel online als offline.

Bij Sogeti merken we het direct wanneer onze social media campagnes draaien. Eén van de belangrijkste resultaten is dat het verkeer op onze ‘werkenbij’-website dan sterk toeneemt en dat is mooi om te zien. Wanneer we niets aan employer branding doen, kunnen onze potentiële kandidaten wellicht een verkeerd of zelfs géén beeld hebben bij Sogeti. Het is dan logisch dat ze minder snel een bericht van onze recruiters zullen lezen. Je bent als organisatie immers een van de vele waardoor IT'ers dagelijks worden benaderd. Dat maakt sourcing nog een stuk lastiger en uitdagender.“

Dit onderschrijft maar weer: de tijd van puur werven zonder employer branding heeft, zeker binnen de IT, zijn tijd gehad. En dat is niet erg, want wij gaan met de tijd mee en weten er alles van. Social media zijn dé manier om je kandidaat te verleiden en te binden aan je werkgeversmerk. Zo zet jij als recruiter en als organisatie je persoonlijke LinkedIn bericht uiteindelijk meer kracht bij. Wil je hier een keer met ons over sparren of meer weten over onze IT-campagnes, laat het ons weten, dan komen we graag een keer langs.