Vier acties waardoor het huwelijk tussen LinkedIn en Microsoft kan slagen

13 juli 2016 - Zeno Lampe

Het grootste tech-nieuws van afgelopen maand was de overname van LinkedIn door Microsoft. De op één na grootste overname in de tech wereld ooit. Op 13 juni maakten zowel LinkedIn als Microsoft via een persbericht de overname van 26,6 miljard dollar (23,3 miljard euro) bekend. Dat bedrag was bijna twee keer de beurswaarde van LinkedIn die week.

Een paar dagen later werd bekend dat Microsoft niet de enige geïnteresseerde partij was. Naar verluid bood cloud software bedrijf Salesforce zelfs 200 dollar per aandeel, tegen 196 dollar per aandeel van Microsoft. Waar het bod van Salesforce deels bestond uit cash en deels uit aandelen, betaalde Microsoft het volledige bedrag uit in cash. Zou dat de doorslag zijn geweest voor Linkedin om toch te kiezen voor Microsoft? Of zagen ze toch meer potentie en synergie in de integratie met software gigant Microsoft?

Waarom zoekt Microsoft het social?

Na de bekendmaking van de overname werd de waaromvraag het meest gesteld. Waarom koopt Microsoft een nauwelijks groeiend Social Media netwerk? Waarom betaalt Microsoft twee keer de waarde voor LinkedIn? Waarom gaat Microsoft zich mengen in de Social Media wereld? De overname werd overal besproken en er werden grote vraagtekens gezet bij de redenen en denkwijze van Microsoft. De vele artikelen die hierop volgden hadden dan ook vaak een negatieve insteek.

Als het over de nieuwe mogelijkheden en veranderingen ging, kwam het vaak niet verder dan de integratie van LinkedIn met het Office pakket. Voor ons reden genoeg om verder in te gaan op de eventuele mogelijkheden en synergie van deze mega overname.

Nieuwe mogelijkheden

Microsoft wil zich met de overname mengen in de wereld van Social Media, maar zijn er daarnaast meer redenen? Wij lichten vier mogelijkheden toe waarvan wij denken dat ze een toegevoegde waarde kunnen hebben voor de huidige LinkedIn gebruiker.

Skype video solliciteren

Contact leggen met nieuwe mensen op LinkedIn is moeilijk. Met een standaard account kunnen gebruikers alleen met elkaar communiceren als zij al een connectie zijn. Nieuwe mensen benaderen op LinkedIn is vrijwel onmogelijk. Met een premium account kunnen er wel e-mails (ook wel Inmails genoemd) worden gestuurd, maar ook dit kan maar een beperkt aantal keer per maand (afhankelijk van je type account). Zodra er een connectie is, kunnen gebruikers via een Messenger scherm met elkaar communiceren. Communicatie op LinkedIn is zeer beperkt.

Door de integratie van Skype functionaliteiten zoals chat, call en video in LinkedIn kan dit gemakkelijker worden gemaakt. Deze functies zorgen voor een directere vorm van communicatie, waardoor gebruikers elkaar op een gepaste manier kunnen bereiken. LinkedIn kan zo meer interactie opwekken tussen gebruikers.

Daarnaast kan de video functionaliteit van Skype worden ingezet voor gesprekken tussen bijvoorbeeld recruiter en sollicitant. Een telefonisch gesprek is vaak onderdeel van de sollicitatieprocedure. De koppeling van Skype met LinkedIn kan hier in bijdragen, waardoor een recruiter de sollicitant direct visueel kan bereiken. LinkedIn is momenteel het grootste wervingskanaal, maar kan hierdoor nog verder groeien op het gebied van recruitment.

Bing & LinkedIn ads

Bij zoekmachinemarketing denken de meesten direct aan Google Adwords, maar tegenwoordig is Bing een groeiende concurrent. Doordat er minder concurrentie is op dat platform, is de Cost-per-Click lager en wordt een hogere positie sneller bereikt. Ook kan er hierdoor worden geboden op zoekwoorden die in Google Adwords duurder zijn.

Een aantal bedrijven hebben de advertentiemogelijkheden van verschillende platforms al gekoppeld. Zo kunnen YouTube advertenties worden opgezet vanuit Google Adwords en hetzelfde geldt voor Instagram advertenties vanuit Facebook.

De gebruiksvriendelijkheid van adverteren op zowel LinkedIn als Bing vanuit één systeem is niet alleen een groot voordeel, maar het biedt ook nieuwe mogelijkheden. Zo kunnen functionaliteiten van beide systemen worden gecombineerd. Bing kan bijvoorbeeld specifieke demografische gegevens weergeven van bezoekers, waardoor zij via zoekmachine marketing na het bekijken van een LinkedIn pagina opnieuw kunnen worden benaderd.

Data uitwisseling

De data waar beide bedrijven over beschikken is een belangrijk onderwerp voor de overname. Met de data uitwisseling kunnen Microsoft en LinkedIn profiteren van elkaars netwerk. Zo kan LinkedIn adverteren op nog niet aangesloten Microsoft klanten. Microsoft kan =zijn producten aanbieden aan LinkedIn gebruikers. Bedrijfsinformatie zoals grootte en expertise wordt nu beter in kaart gebracht dan voorheen. Microsoft kan deze data analyseren en een gerichtere sales aanpak realiseren.

Een belangrijk punt is dat veel LinkedIn gebruikers vraagtekens zetten bij hoeveel Microsoft dadelijk weet van hun gebruik. Met name de inbreuk op privacy wordt bij dit onderwerp genoemd. Wij zijn benieuwd naar hoe Microsoft dit oppakt.

Sway

Een laatste punt dat we willen toelichten is de combinatie van Microsoft Office en LinkedIn. Zoals eerder genoemd wordt deze combinatie in veel artikelen genoemd, maar wordt er niet verder op ingegaan. We willen verder kijken dan de standaard diensten.

In 2013 heeft LinkedIn nieuwspagina Pulse overgenomen. Op dit platform kunnen gebruikers artikelen posten en delen. Helaas zijn de (opmaak) opties nog beperkt na drie jaar. Een product wat hieraan zou kunnen bijdragen is het Office product Sway. Dit is een programma waar gebruikers interactieve rapporten, presentaties en persoonlijke verhalen kunnen maken en delen. Sway wordt ook wel gezien als Microsoft’s concurrent voor het bekendere Prezi.

Door Pulse toegankelijk te maken voor Sway documenten, zijn er niet alleen meer mogelijkheden, maar neemt de diversiteit in de artikelen ook toe. Hierdoor kunnen bedrijven rapportages en presentaties delen met geïnteresseerden en plaatsen op hun LinkedIn bedrijfspagina. Daarnaast kan Pulse uitgroeien tot een verzamelplatform met informatie uit verschillende branches.

Conclusie

Wat Microsoft en LinkedIn uiteindelijk willen gaan doen, is nog onduidelijk. Wij zijn van mening dat als deze punten worden uitgewerkt het een hele succesvolle samenwerking kan worden.