Vero: hype of next big thing?

8 maart 2018 - Mees van Velzen

Update 24 april 2018

Vero: twee maanden later...

Het netwerk was duidelijk een hype. Mensen reageerden vooral op het schaarse aantal beschikbare gratis accounts dat Vero claimde aan te bieden. Na enkele dagen lieten ze het platform dan ook al links liggen. De app werkte niet goed door de plotse grote hoeveelheid aanmeldingen. Daarnaast waren velen sceptisch omdat Vero de eigenaar wordt van al je geplaatste content. Het platform bood uiteindelijk niet veel vernieuwends en blijft sinds maart op drie miljoen gebruikers hangen (wereldwijd).

Wij vonden Vero absoluut interessant, maar zien de relevantie er voor nu niet van in. Een platform zonder gebruikers biedt niets voor je social media recruitmentstrategie. We blijven natuurlijk wel scherp, wellicht verrast Vero ons nog!

8 maart 2018

App Vero is een nieuwe tegenbeweging in ons social media landschap. De vraag is of de Instagram en Facebook gebruiker daadwerkelijk massaal gaat overstappen en Vero zal blijven groeien. Gaat een social media app het volhouden wanneer zij hun verdienmodel bij de gebruiker leggen en geen advertentiemogelijkheden aanbieden? Wij vragen het ons af.

Aangezien de app nog klein is, vinden wij Vero nu niet relevant genoeg voor onze klanten. In het verleden zijn er meerdere kapers op de kust geweest om vervolgens weer aan de horizon te verdwijnen, dus wij zijn benieuwd.

Als social media bedrijf vinden we het de moeite waard om Vero onder de loep te nemen en onze visie met je te delen.

Mocht het nieuws rondom Vero je de afgelopen week zijn ontgaan, lees dan dit artikel voor een update.

Social media is meer dan Facebook

De hype rondom Vero zette veel mensen aan het denken en creëert tot op de dag van vandaag discussie. Daar is natuurlijk niets mis mee. Wij vinden het interessant als er nieuwkomers ons social media landschap binnen treden en voor een beetje opschudding zorgen. 

Om een voorbeeld te geven; bij MrWork werken wij aan recruitment campagnes voor klanten op de Chinese markt. Hier domineren social media zoals Weibo en WeChat het social media landschap. Dit zijn netwerken waar men in onze westerse, door Facebook gedomineerde social media wereld, niets tot weinig van weet terwijl het juist veel nieuwe mogelijkheden en kansen biedt. 

Facebook en Instagram hebben dus zeker niet de wijsheid in pacht als het gaat om hoe social media netwerken zouden moeten werken. Echter de vraag is wat Vero hieraan toevoegt?

De toekomst van Vero

We weten niet of Vero een lange termijn speler wordt waarvan het aantal gebruikers zal blijven stijgen. Vero is jong en volgens kenners is de hype zelfs alweer gezakt. Wij vinden de app voor nu nog te instabiel om te gebruiken voor onze klanten. We zijn benieuwd of het Vero gaat lukken om een gevestigde concurrent van Instagram en Facebook te worden. 

De oprichters van Vero geven aan dat zij niet per se tegen adverteren zijn. Zij zijn er vooral op tegen dat sociale netwerken ervoor kiezen data te verzamelen en te gebruiken om de inhoud van jouw tijdlijn te bepalen. De mogelijkheid bestaat dat Vero een andere vorm zal bedenken waardoor er toch kan worden geadverteerd op de app. Er moet ten slotte geld worden verdiend. Er is vast een vorm te bedenken waarbij de gebruiker alsnog de ervaring beleeft die Vero belooft.

Social media recruitment op Vero

Het is nog te vroeg om de (on)mogelijkheden van deze app voor de uitrol van je employer brand en social media recruitment strategie te analyseren. Mocht de groei van Vero aanhouden dan is het relevant en interessant om af te wachten wat de mogelijkheden voor bedrijven worden. Toen Facebook en Instagram begonnen, was het op deze netwerken ook niet mogelijk om te adverteren. Uiteindelijk hebben zij door het aanbieden van advertentiemogelijkheden een effectief verdienmodel voor zichzelf gecreëerd. 

Mocht Vero ervoor kiezen om nooit advertentiemogelijkheden aan te bieden, dan wordt het een stuk lastiger om via dit netwerk volgers op te bouwen. De eigen medewerkers zullen dan een grote rol moeten spelen in het delen van content en het uitdragen van het employer brand via dit platform. Het betekent wel dat je organisch een “fanbase” kunt opbouwen van mensen die écht binding voelen met je employer brand. 

Kortom, wij blijven Vero en de mogelijkheden die het netwerk kan bieden voor de uitrol van je employer brand en recruitmentstrategie zeker in de gaten houden. Voor nu is de app nog niet relevant voor arbeidsmarktcommunicatie campagnes. Dat wil echter niet zeggen dat dit in de toekomst niet gaat veranderen. Wij houden je op de hoogte...