Deel deze Testimonial
arrow

Tientallen IT-ers aan je binden; zo lukt het Eneco

Om de tafel met Eneco. Hanneke van der Heijden (Employer Brand Specialist) en Ella Beijer (Recruitment Marketeer) zaten met een pittige wervingsvraag: hoe trekken we meerdere IT’ers aan binnen korte tijd? Het tweetal vond de oplossing in een succesvolle eerste social campagne met MrWork. “We zijn meer dan alleen een energieboer. Samen met MrWork hebben we dat laten zien.”


Linkedin

Wat was voor jullie de reden om een campagne met MrWork te starten?

Ella: “Laat ik eerst de situatie schetsen. IT bij Eneco was lange tijd verdeeld over verschillende business units. Dat zorgde voor eilandjes onder onze IT’ers. Men wist niet altijd waar de ander mee bezig was. Toen dit gecentraliseerd werd in één BTO (Business Technology Organisation) was dat euvel opgelost, maar door de groei ontstond ook de behoefte om zo’n 25 á 30 nieuwe IT’ers met verschillende disciplines binnen te halen. Die zoektocht naar meerdere IT’ers was voor ons een mooie kans om een campagne als deze op te starten.”

Hanneke: “We genieten als Eneco een grote naamsbekendheid, maar er zijn doelgroepen op de arbeidsmarkt die onvoldoende weten wat voor mooie uitdagingen er bij Eneco op je liggen te wachten. Zo kwamen Ella en ik samen. Ella zat met een wervingsvraag, ik zocht naar een manier om het verhaal van Eneco te vertellen en zo ontstond onze campagne-wens. De wijze waarop MrWork haar funnels inricht en hoe ze ons daarin wilden nemen, sloot goed aan bij onze visie en werkwijze. Het creëren van content voor de awareness-fase, het opbouwen van een talentpool om dit vervolgens te filteren naar geschikte kandidaten, die filosofie delen wij met MrWork dus daar was direct sprake van een goede match.”

Waarom viel jullie keuze op een social recruitment strategie?

Hanneke: “IT’ers behoren tot een supergewilde doelgroep. Iedereen wil ze. We hebben eerst een eigen onderzoek uitgevoerd onder onze eigen IT’ers. Een uitkomst was dat we onder IT’ers onvoldoende een gezicht hebben op de arbeidsmarkt. Simpelweg omdat we daar in het verleden te weinig aandacht aan hebben besteed. Een logisch gevolg is dat we het niet gingen redden met alleen het uitzetten van een vacature op onze website, een vacaturesite en LinkedIn. Er was meer voor nodig om die tientallen nieuwe IT’ers aan ons te binden. We zochten hiervoor een sterke mediapartner met de focus op social. Dat bracht ons op het spoor van MrWork.

Ella: Hanneke en ik zijn allebei goed in het maken van content. Maar dit keer moesten we meer energie steken in het bereik omdat dit geen kandidaten zijn die we enkel via ons netwerk gaan bereiken. MrWork vertelde ons dat een gemiddelde IT’er 60 contactmomenten nodig heeft voordat hij besluit om te solliciteren. Bij andere disciplines is dit vaak slechts 30 contactmomenten. Om te voorzien in die behoefte was een social campagne niet meer dan logisch.

Toen dat duidelijk was, hoe kreeg deze campagne vorm?

Ella: We hebben eerst een ambassadeursgroepje opgericht met IT’ers die al bij Eneco werken. Met hun input kregen we een beter beeld hoe we nieuwe kandidaten het best konden bereiken, maar we konden ook content bij dit groepje testen. 

Hanneke: “En ze hebben een belangrijke rol gespeeld in het verspreiden van de content.” 

Ella: “Toen we de samenwerking met MrWork waren gestart, zijn we ook in zee gegaan met een videoproductie partij The Social Club. Zij hebben het creatieve stuk op zich genomen, uiteraard in samenspraak met MrWork. Beide partijen deelden insights en gaven elkaar feedback. Zo zijn we tot een aantal video’s gekomen en hebben we die neergelegd bij MrWork.

Hanneke: “De eerste laag van de campagne was het aan het woord laten van aansprekende Eneco-IT’ers met een goed verhaal. Wanneer de doelgroep dit gezien had, presenteerden we hen vervolgens een blog om ze te voorzien van aanvullende informatie. En wanneer we zagen dat ook deze content gewaardeerd werd, wezen we ze uiteindelijk op de vacature. Zo hebben we de doelgroep via Facebook, Instagram en Google Search stap voor stap voorbereid op het solliciteren bij Eneco.”

En wat zagen jullie terug in de resultaten?

Ella: “Een belangrijk punt is dat we de campagne ook goed intern hebben gelanceerd. Voor ons was het belangrijk dat de gezichten die we aan de buitenwereld lieten zien ook echt Eneco-collega’s waren die een eerlijk verhaal konden vertellen. We zijn gestart met een kickoff event waar onze IT-directeur aanwezig was met zo’n 100 andere IT-collega’s. We zagen dat hierdoor collega’s de content ook deelden op hun eigen socials. Dus hoewel de campagne in eerste instantie voor extern was bedoeld, heeft het intern ook een mooie lading gekregen. Dat is minstens zo belangrijk.”

Hanneke: “Ik zou het interne trots willen noemen. Onze IT-organisatie is trots op het feit dat ze met hun werk naar buiten getreden zijn. Niet alleen op de social kanalen, maar ook via narrow casting op bijvoorbeeld de schermen van onze koffieapparaten. Dat leverde uiteraard weer mooie reacties van andere afdelingen en disciplines.”

Intern dus een mooi slag geslagen. En extern?

Hanneke: “Meer verkeer naar onze website. Van 10.000 bezoekers schoten we naar 13.000 bezoekers. Daar doe je het uiteindelijk voor. Bovendien zagen we ook een duidelijke toename in het aantal nieuwe bezoekers: in twee maanden een stijging van 17%. Als Brand Manager ben ik daar erg blij mee want zo bouw je aan een groter bereik van je merk. En uiteindelijk zagen we ook in de conversie dat we meer sollicitaties ontvingen. En dat was een primair doel. Voor ons was de campagne geslaagd als we meer bezoekers naar onze website zouden krijgen, meer vacatures mochten invullen en de interne trots zouden uitbouwen. En achter deze drie punten kunnen we een vink zetten.”

Ella: “Ook de engagement, bijvoorbeeld hoe lang mensen een video bekijken, hebben we meegenomen in dit verhaal. Deze resultaten waren ook positief.” 

Hanneke: “De campagne heeft 3 maanden gedraaid. Voor een social recruitment campagne is dat natuurlijk niet heel lang. Toch hebben we onze doelstellingen behaald. Dat maakt deze campagne een goede eerste kennismaking met MrWork. Voor ons zijn de resultaten een bevestiging dat zichtbaarheid een grote bijdrage levert aan het invullen van de ‘lastige vacatures’. We zijn trots op deze campagne. Ik hoop dat we vaker kunnen samenwerken."

Hoe kijken jullie terug op de samenwerking met MrWork?

Hanneke: “Zeer positief. MrWork heeft keer op keer haar beloftes waargemaakt. Zeker op rapportage-niveau hebben ze het uitstekend voor elkaar. Ze hebben ons, maar ook bijvoorbeeld onze recruiters actief meegenomen in hun aanpak en de stappen die gezet werden. Naast de campagne hebben we nog een Analytics-training gehad en ook dit was uitstekend verzorgd. Ze hebben ons geholpen met alle instellingen, een Google Datastudio opgezet en een dashboard gecreëerd.

Ella: “Dat was zeker van toegevoegde waarde. Maar overall kijken we terug op een hele prettige eerste samenwerking. Ondanks de korte doorlooptijd van de campagne hebben we veel nieuwe inzichten opgedaan en intern deze manier van campagne voeren mogen introduceren. Wanneer we van andere afdelingen te horen krijgen dat ze ook zo’n campagne willen, geeft dat wel aan dat het goed is ontvangen.”

Wil jij dit soort artikelen nooit meer missen?

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork en ontvang je portie inspiratie maandelijks in je mailbox! Een handige en vooral leuke manier om op de hoogte te blijven van belangrijke zaken rondom social recruitment.

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork