“Dit wordt een heel belangrijk jaar voor ons.” - Albert Hoekstra, Manager Recruitment ANWB

26 februari 2019 - Demian Polane

We praten bij met Albert Hoekstra, recruitment manager bij de ANWB. Over de samenwerking met MrWork, de uitdagingen en de vele kansen op het gebied van recruitment.

Albert, waarom deze samenwerking met MrWork?

“Voor de samenwerking met MrWork hadden we natuurlijk ook vacatures beschikbaar. Wij gaven deze zelf een boost wanneer dat nodig was, maar het gewenste resultaat bleef te vaak uit. Op hetzelfde moment onderzochten we hoe we de ANWB als werkgever beter in beeld konden brengen. Het één hangt natuurlijk samen met het ander.

Daarnaast leverde het uitzetten van vacatures op de traditionele vacaturewebsites vaak kandidaten op die niet direct aansloten op het gewenste profiel. We zijn toen op zoek gegaan naar een partij die ons kon helpen om wél de juiste doelgroep te bereiken.”

Hoe zijn jullie gestart?

“We hebben gekeken welk bureau ons het beste kon helpen de doelgroep te bereiken én ons kon ondersteunen bij het maken van campagnes om dit vervolgens weer vorm te geven op social media. We zijn eerder in zee gegaan met andere bureaus maar dat leverde niet het gewenste resultaat op. Uiteindelijk zijn we door ons reclamebureau gewezen op MrWork. Vooral omdat MrWork alle diensten in huis heeft waar wij naar op zoek waren. We zijn toen gestart met een pilot en dat werkte heel goed.”

Wat voor soort pilot was dat?

“Met de pilot van zo’n 6 maanden zochten we naar latent werkzoekende automonteurs. Het voornaamste doel was om duidelijk te maken dat de ANWB ook een hele goede werkgever voor hen kan zijn. In eerste instantie lieten we de doelgroep kennis maken met de ANWB Wegenwacht: wie zijn we en wat doen we. Vervolgens bleven we ze informeren en in het laatste stadium wezen we ze op de beschikbare vacatures.

Het resultaat was dat geïnteresseerden sneller de stap maakten naar onze website. Zo zagen we online een stijging qua bezoek in de secties van de Wegenwacht en de bijhorende vacatures. Zo raakten automonteurs bekender met het werken bij de ANWB Wegenwacht. En dat was de eerste insteek. Met een toename in sollicitaties als mooi gevolg.”

En wat doet MrWork nu voor de ANWB?

“Wij zijn nu bezig met de voorbereiding van een campagne voor onze Alarmcentrale. Tijdens de zomermaanden gaat heel Nederland op vakantie en dus hebben we veel mensen nodig op de ANWB Alarmcentrale. De vijver van vakantiekrachten is gigantisch concurrerend want iedereen heeft deze tijdelijke kandidaten nodig. Een campagne met MrWork geeft ons meer kans de juiste mensen te bereiken. Wij maken samen met ons reclamebureau alle content. Denk aan video’s, speciale banners en foto’s. MrWork zet de campagnes uit op Facebook, Instagram, YouTube en Snapchat en uiteraard nemen we Google mee in dit verhaal. Om inzicht in het gedrag van onze bezoekers te krijgen, monitoren we verschillende zaken op onze website. Waar landen onze bezoekers? Komen ze later weer terug? En wat voor soort content kiezen zij?

We evalueren voortdurend. Iedere week staat er een call met MrWork ingepland, elke zes weken hebben we een meeting en afhankelijk van de resultaten hebben we doorlopend contact. Een behoorlijk intensieve samenwerking. We willen natuurlijk in een relatief korte periode, zo’n 3 maanden, zoveel mogelijk mensen vinden. Op basis van cijfers stemmen we voortdurend af of een campagne eventueel bijgestuurd moet worden.”

Behalve deze campagne, hoe ziet de samenwerking er in de toekomst uit?

“Het wordt een heel belangrijk jaar voor ons. In de nabije toekomst gaan we ons op specifieke doelgroepen richten. Met name de branches waarbij mensen nog niet zo bekend zijn met de ANWB als werkgever. Bijvoorbeeld IT, Marketing en Finance. Daar valt nog veel te winnen. We hebben daar veel vacatures, maar we merken dat potentiële kandidaten ons nog onvoldoende kennen. Het afgelopen jaar hebben we deze doelgroepen, die we echt nodig hebben om verder te groeien, in kaart gebracht. Het plan is om aan de ene kant door te gaan met het onder de aandacht brengen van onze branding: dit is wat we doen en dit zijn onze core values. En aan de andere kant gaan we ons heel specifiek richten op die nieuwe doelgroepen. En elke doelgroep krijgt zijn eigen verhaal. Een IT’er spreek je anders aan dan een automonteur. Zodra we de juiste routes hebben bepaald en alle benodigde content gecreëerd hebben, gaan we deze campagnes aanzetten. Er gaat veel gebeuren.”