Kennis

Succesvol werven binnen de zorg: dit zijn de beste tips

Blog

De zorgsector heeft zelden zo in de spotlights gestaan als in de afgelopen maanden. Het belang van de zorg is door de coronapandemie duidelijker dan ooit tevoren. Toch kampt deze sector met een probleem... het vinden en behouden van het juiste personeel blijft een grote uitdaging. En dus is de grote vraag: hoe zet je deze uitdaging om in kansen? In deze blog behandelen we de beste tips om met recruitment marketing succesvol te werven binnen de zorg.

Veel potentie

Met 1,1 miljoen werknemers is de zorg een van de grootste sectoren binnen Nederland. Maar regionale concurrentie tussen zorgwerkgevers, de groeiende zorgvraag en een relatief hoge uitstroom maken de wervingsuitdagingen er niet bepaald eenvoudiger op. Daarnaast kampte de zorg al voor de uitbraak van COVID-19 met een tekort aan werknemers. Tel daarbij op dat Nederland steeds meer behoefte heeft aan geschikte zorgprofessionals door de toenemende vergrijzing plus bijbehorende zorg en het wordt direct duidelijk dat de nood hoog is. Toch beschikt de arbeidsmarkt van de zorgsector wel degelijk over veel potentie.

Een onderzoek van de Intelligence Group (IG) toont hoopgevende cijfers. Zo gaf 68% van de huidige werknemers (2018) in de zorg aan nooit benaderd te zijn voor een andere baan, terwijl bijna ⅓ (!) hier wel voor open stond. Daarnaast waren 204.000 mensen, niet werkzaam in de zorg, bereid om een overstap te maken naar deze sector. En hiervan had zelfs 22% een zorggerelateerde opleiding afgerond. Ook onder de toenmalige werklozen was maar liefst 69% in het bezit van een afgeronde zorgopleiding. Daarnaast waren er maar liefst 10.000 ZZP’ers die in de zorg (willen) werken en kenbaar maakten terug in loondienst te willen komen. Al met al, een kwart miljoen potentiële medewerkers die klaar staan om hun (r)entree te maken binnen de zorg. Veelbelovende cijfers...

Onze tips

Maar hoe bereik je deze potentiële medewerkers dan? En hoe overtuig je ze om te kiezen voor jouw zorginstelling? Wanneer we kijken naar succesvolle recruitment marketing voor de zorg, komen hier vier concrete tips naar voren:


1: Bereik de verborgen doelgroep

Uit eerder genoemd onderzoek van IG komt duidelijk naar voren dat er een hele grote groep potentiële werknemers bereikt kan worden. Met een uitstekende recruitment marketing strategie heb je de mogelijkheid deze kandidaten kennis te laten maken met jouw zorginstelling. Een strategie die je de kans biedt in contact te treden met je doelgroep op het ideale moment en het meest geschikte social media kanaal. Een goed voorbeeld is de juiste timing. In de zorg heb je te maken met onregelmatige werktijden en juist daarom kan het interessant zijn om bijvoorbeeld ook ‘s nachts de juiste content te presenteren aan de doelgroep.


2: Houd je boodschap realistisch & waardevol

Je boodschap - ook bekend als je employer value proposition (EVP) - is essentieel in het bereiken van schaarse doelgroepen. Met een vacaturedruk van 1:4 kan een potentiële zorgwerknemer kiezen uit meerdere werkgevers. Luxe voor je potentiële kandidaat, maar lastig voor jou als werkgever. Je werkgeversmerk zal daarom inspirerend en tegelijkertijd onderscheidend moeten zijn. Maar het allerbelangrijkste: ook realistisch.

De uitstroom binnen de zorg is namelijk erg hoog. Het CBS meldde in 2019 een instroom van 152.000 zorgwerknemers maar tegelijkertijd ook een uitstroom van 111.000 zorgwerknemers. Met als top-3 hoofdredenen voor vertrek; 1) loopbaanmogelijkheden, 2) uitdaging in werkzaamheden, 3) manier van werken & aansturing. Hoe ga jij als werkgever om met deze belangrijke signalen? Neem het mee in je boodschap!


3: Breng je doelgroep(en) goed in kaart & speel hier op in

Inzicht in je doelgroep(en) is essentieel om succesvol te kunnen werven. Klinkt vrij logisch, maar vaak is dit niet in content terug te zien. Binnen contentcreatie wordt er vaak wel gedacht aan voorwaarden zoals opleidingsniveau of werkervaring, maar minder aan de behoeften van een potentiële werknemer. Een startende verpleegkundige heeft andere behoeften dan een ervaren OK-assistent. Ga daarom het gesprek aan met je huidige toppers om in kaart te brengen wat hen bezighoudt en laat dit terugkomen in je EVP, je online uitingen en je vacaturetekst. En bedenk altijd voor wie je het doet.


4: Zorg voor een goed ingerichte werken-bij site & zet deze effectief in

Je werken-bij site is de plek waar je je doelgroep naar toe wilt leiden. Uiteindelijk is dit de plek waar zij alle informatie kunnen vinden over jou als werkgever, maar ook rol-inhoudelijk. Koppel daarom je werken-bij website los van je normale website. Beide hebben een eigen doel; potentiële werknemers en patiënten zijn twee hele verschillende doelgroepen en hebben elk hun eigen behoeften en interesses. Breng je EVP tot leven door bijvoorbeeld (toekomstige) collega’s en/of managers aan het woord te laten. Zorg ook hier dat je doelgroep(en) het juiste te zien krijgen. Een pas afgestudeerde verpleegkundige hecht vaak meer waarde aan een goede sfeerimpressie, terwijl een ervaren arts wellicht meer geïnteresseerd is in welke innovaties er worden toegepast binnen jouw organisatie.

Op naar de sollicitatie!

Je verhaal klopt, je weet welke potentiële kandidaten je wilt bereiken en je werken-bij site staat klaar. En nu? Hoe bereik je met jouw content nu de juiste mensen en hoe zorg je ervoor dat zij jouw zorginstelling gaan zien als interessante werkgever en uiteindelijk ook solliciteren? Vanuit onze expertise weten we dat slechts 5-10% van de arbeidsmarkt sollicitatie-ready is. Als werkgever is het daarom cruciaal om doorlopend zichtbaar te zijn binnen je doelgroep. Alleen zo kan je hen op een persoonlijke manier kennis laten maken met je werkgeversmerk en vacatures. Maak daarom een bewuste keuze in je kanalen en zorg voor een integrale aanpak. Met de verzamelde data (bereik, verkeer & conversie) kun je vervolgens zien welke content het beste aanslaat en indien nodig aanpassingen maken in je campagne. Want een goede recruitment marketing strategie is nooit af.

Succesvol werven in de zorg hoeft niet ingewikkeld te zijn! Daar kunnen wij je alles over vertellen. Graag zelfs. Jaap is bereikbaar via Whatsapp op +31 6 46326577 en helpt je graag verder.

< >
Plan een gratis demo in bij Mees
Plan een demo in