Social media update: nieuwe mogelijkheden om kandidaten te bereiken

23 oktober 2017 - Naomi van Bemmelen

Twitter laat een van zijn meest unieke kenmerken achterwege en YouTube biedt nieuwe segmentatiemogelijkheden aan. De vragen over de groei van stories borrelen op en doet Snapchat weer een innovatieve stap in de goede richting

Twitter

In een land waar we vaak veel woorden gebruiken om onszelf duidelijk te maken, is het best lastig om al onze gedachten in een kort bericht van maximaal 140 karakters te pushen. Daarom is Twitter eindelijk met een oplossing gekomen voor het woorden tekort. Het platform heeft het aantal toegestane karakters verdubbeld naar 280.

Het is momenteel nog niet voor iedereen mogelijk om te genieten van deze feature, maar het zorgt er wel voor dat we uiteindelijk nog sterkere Twitter content kunnen maken.

Als het aantal karakters definitief omhoog geschroefd is, betekent dat, dat we recruitment tweets meer diepgang kunnen geven. Content op het platform wordt dan minder globaal en zal duidelijker zijn voor Twitteraars.

YouTube

YouTube lanceert nu een nieuwe targetingoptie genaamd Custom Affinity Audiences. Hierbij staat YouTube het toe om te segmenteren op een doelgroep die affiniteit toont met jouw (employer) brand.

Je stelt een doelgroep samen op basis van zoekwoorden, interesses en/of URL’s, op die manier komt jouw advertentie ook bij de juiste kandidaten terecht.

Dit is interessant als jij al een sterk corporate merk hebt. Als iemand interesse toont in jouw product en/of merk en vervolgens een vacature voorbij ziet komen van jouw organisatie, is de kans van solliciteren groter. Deze vorm van segmenteren kan goed worden toegepast in de consideration of conversion fase.

3D lenses Snapchat

Snapchat doet de afgelopen maanden goed zijn best; de introductie van de 3D lenses. Snapchat heeft eerst een tijd getest met de hotdog die aan het dansen was op je bureau of in je koelkast. Sinds kort kan je ook je personalized bitmoji op je bureau laten dansen.

Nu maakt Snapchat het ook mogelijk om zelf gecreëerde 3D figuurtje op de schermen van miljoenen gebruikers te tonen. Het voorbeeld hieronder toont precies aan hoe het er voor de snapchatter uit ziet. Als je gebruik wilt maken van deze optie, dien je zelf contact op te nemen met Snapchat om samen met hen een concept uit te werken.

Voor het employer brand kan deze manier van adverteren leuk uitpakken. Denk aan een bitmoji in een zaken pakje of t-shirt met jouw logo, waarmee je direct kunt solliciteren.

Stories

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Facebook denkt dat stories de normale newsfeed gaan overnemen als het aankomt op het delen van een status. De camera moet het nieuwe toetsenbord worden. Tegenwoordig gaat bijna alles met mobiel en stories maken het makkelijker om verhalen te delen met vrienden en familie. Zijn stories dé nieuwe manier van content creatie?

Het fijne aan stories is dat jouw employer branding content tussen de stories door wordt getoond. Dat betekent ook dat jouw content op full screen worden getoond. Zo krijgt de content de volledige aandacht van de kandidaat met een directe sollicitatiemogelijkheid door omhoog te swipen.