Social Media Recruitment via Snapchat

25 juli 2017 - Cindy Hendriksen

Ein-de-lijk is het zo ver, Snapchat heeft haar advertentiemogelijkheden uitgerold naar de Nederlandse markt. Recruitment via Snapchat is daardoor nog interessanter geworden. Het social media platform dat bekend staat om haar hoge mate van engagement en sterke inzet van beeld content.

In Nederland zijn er 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers, waarvan een groot deel tussen de 13 en 25 jaar. Met dit grote aantal gebruikers is Snapchat dan ook het medium bij uitstek om te werven voor bijbanen en startersfuncties. Met de nieuwe advertentiemogelijkheden is dit ook een stuk makkelijker geworden.

In Nederland zijn er 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers, waarvan een groot deel tussen de 13 en 25 jaar. Met dit grote aantal gebruikers is Snapchat dan ook het medium bij uitstek om te werven voor bijbanen en startersfuncties. Met de nieuwe advertentiemogelijkheden is dit ook een stuk makkelijker geworden.

De nieuwste advertentiemogelijkheden om mee te recruiten

Snapchat zorgt met de nieuwe mogelijkheden dat het belangrijker is geworden voor recruiters om Snapchat in hun strategie mee te nemen. Het platform biedt namelijk veel wervingsmogelijkheden, wat al is gebleken in de VS waar de nieuwe advertentiemogelijkheden al langer beschikbaar en getest zijn.

Geofilter

Op basis van locatie of een speciale gelegenheid kan een organisatie adverteren middels een geofilter. Dit zijn de filters die een gebruiker te zien krijgt als hij naar links of recht swiped na het maken van een foto of video.

snapchat

JPMorgan, een bank in de VS en de UK, besloot Snapchat in te zetten om jongeren aan zich te binden. Door een geofilter in te zetten rondom universiteiten, genereerde de bank meer naamsbekendheid en werd de jongeren aangetoond dat werken bij een bank niet zo traditioneel is als het lijkt.

Sponsored Lenses

Deze vorm van augmented reality zorgt voor een hoge mate van engagement. Dankzij gezichtsherkenning en vereiste interactie met de lense, zoals het bewegen van de wenkbrauwen of mond, is de de gebruiker intensief bezig met een advertentie. Uit data van Snapchat blijkt dat deze vorm van adverteren zorgt voor meer brand awareness dan via andere platformen.

snapchat

In het buitenland is Mcdonald’s al aan de slag gegaan met Snapchat advertenties. Door een korte video van slecht 10 seconden met een sponserd lense, konden gebruikers in Australië solliciteren naar een functie bij de fastfoodketen. Het was simpel, snel en leidde tot veel conversie. In vier dagen tijd wisten ze al 1.000 gebruikers aan zich te binden.

Vertical video

Een kort en krachtig filmpje van maximaal tien seconden. Het filmpje is full screen en wordt afgespeeld tussen de verhalen van anderen door. Door te swipen kan de gebruiker doorgelinkt worden naar een langere video, een artikel, een website link of een in- app app installer. Dit betekent dat de gebruiker Snapchat tijdens het klikken niet verlaat.

Het targeten van de juiste doelgroep

Zoals eerder aangegeven zijn het veelal jongeren en jongvolwassenen zijn die zich op het platform bevinden, waardoor Snapchat zich perfect leent om young professionals aan te spreken of om trainees te werven. Wat met de targeting mogelijkheden ook zeker mogelijk is. Er kan namelijk worden gesegmenteerd op lifestyle (onder te verdelen in 60 subcategorieën), demografie, locatie en device. Snapchat biedt tevens de mogelijkheid om te retargeten en zelfs om een lookalike audience te creëren. 

Genoeg mogelijkheden dus om het recruitmentproces via Snapchat te starten. Wij zijn in elk geval al druk bezig om met onze partners de eerste campagnes op te zetten.