Social media recruitment advertising in 2018

12 januari 2018 - Mees van Velzen

Momenteel gebruikt 96%* van alle Nederlanders social media. Recruitment via deze netwerken is effectief en door de krapte op de arbeidsmarkt tevens noodzakelijk. Alleen via social media recruitment advertising kan je effectief latente kandidaten bereiken.

Uit ons social media recruitment onderzoek 2017 blijkt dat echter 62% van de organisaties niet precies weet wat ze aanmoeten met social media voor recruitment doeleinden.

Social media bereikt latente kandidaten

Latente kandidaten zijn de mensen die reeds een baan hebben en niet actief op zoek zijn naar een nieuwe, maar er bij een mooie kans wel voor openstaan. 70% tot 75% van het huidige werkveld wordt gezien als latent werkzoekend. Deze groep kandidaten kun je enthousiasmeren voor jouw organisatie door middel van social media. Je bereikt ze op het moment dat ze nog niet actief op zoek zijn naar ander werk, waardoor je als werkgever minder concurrentie hebt. Met de juiste content, kun je ze omtoveren in geinteresseerde kandidaten.

Social media via jouw medewerkers

56% van de organisaties wil zich komend jaar richten op het behouden van kwalitatief personeel. Door prestaties van medewerkers en bedrijfsuitjes te delen op social media, geef je medewerkers in- en extern erkenning voor hun werk. Erkenning zorgt ervoor dat werknemers zich gewaardeerd voelen, harder hun best doen en graag voor de organisatie willen blijven werken.

Social media bespaart geld

Doordat je op social media gericht jouw ideale kandidaten kan bereiken, is social media veel goedkoper dan andere wervingskanalen, zoals kranten en jobboards. 68% van de organisaties is niet tevreden met de jobboards die ze gebruiken. Dit komt vooral door de slechte kwaliteit van de kandidaten die jobboards doorsturen.

Door de juiste advertenties op het juiste platform te plaatsen, bereik je de juiste kandidaten die uiteindelijk solliciteren. Op die manier voorkom je dat er mensen solliciteren die niet op het functieprofiel aansluiten.

Social media bespaart tijd

Tijd is geld. De tijd die jij kwijt bent aan het sourcen van nieuw personeel, kan jij anders besteden. Dankzij de combinatie van data en algoritmes, kunnen social media de juiste kandidaten bereiken. Het kost een recruiter gemiddeld 37 dagen om een vacature in te vullen. Social media recruitment advertising kort deze tijd in. Algoritmes en data zorgen er namelijk voor dat jij LinkedIn niet meer hoeft af te struinen, op zoek naar de juiste kandidaat. Je kunt jouw tijd anders besteden, zoals in gesprek gaan met deze kandidaat.

Social media voor jouw employer brand

Afgelopen jaar werkte 70% van de organisaties actief aan hun employer brand. Dat betekent, tevens door de krapte op de arbeidsmarkt, dat er steeds meer concurrentie is tussen werkgevers. Via social media kan jij je goed onderscheiden ten opzichte van de andere werkgevers.

Social media is op mobiel

Er wordt van je verwacht dat je websites en content mobielvriendelijk is. Als dit niet het geval is, zullen kandidaten dat als hinderlijk ervaren. 83% van de Nederlanders bezit namelijk een smartphone en in 2016passeerde de smartphone (75%) de laptop (71%) als meest gebruikte internetapparaat.

Vorig jaar liep 4 van de 10 sollicitaties reeds via mobiel en uit ons onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de organisaties mobiel solliciteren wil gaan inzetten dit jaar. Social media worden vaak gebruikt via de smartphone. Als jouw advertentie direct door linkt naar een mobielvriendelijke werken-bij pagina, maak je het voor de kandidaat toegankelijker om uiteindelijk te solliciteren.

Social media is international

Social media worden wereldwijd gebruikt, dat maakt het mogelijk om wereldwijd talent aan te spreken. Met de juiste aanpak kan je zelfs talent bereiken in Malaga of Krakau! Maak voor hen wel passende content. Waarden en normen zijn daar anders dan in Nederland.

* Nederlanders vanaf 13 jaar