Reviewing the Numbers

30 juni 2016 - Sander Hoogendoorn

De belangrijkste statistieken, zoals de grootte en de groei van Facebook, Instagram, Linkedin, Snapchat en Twitter onder elkaar.

Facebook: It’s lonely at the top

Ver boven aan de top staat Facebook, al jaren het grootste en meest gebruikte social netwerk. Waar het aantal maandelijkse gebruikers in 2014 groeide met 13 procent is deze groei nu zelfs gestegen naar 15 procent. Eind juli berichtte het bedrijf dat het aantal wereldwijde gebruikers is gegroeid naar 1,71 miljard.

Een nog grotere groei (17 procent) is te zien bij de dagelijks actieve gebruikers, dit zijn er nu 1,13 miljard (66 procent van de maandelijkse gebruikers!). Facebook investeert, met bijvoorbeeld Facebook Canvas en 360 Video, hard om de gebruikers vaker en langer op het platform te houden. We zijn erg benieuwd naar de toekomstige cijfers en een nog stevigere nummer 1 notering.

Instagram: op weg naar een fotofinish?

Instagram is het afgelopen jaar met 25% gegroeid, waardoor het netwerk nu in totaal 500 miljoen gebruikers telt. In deze periode weet de foto-app de dagelijks actieve gebruikers te verhogen naar maar liefst 300 miljoen.

Het dagelijkse gebruik is ook bij Instagram zeer hoog. Zeker drie van de vijf Instagram gebruikers opent de app dagelijks. De stap naar de absolute nummer 1 is nog groot, dus voorlopig zal het blijven bij een foto-filter in plaats van een foto-finish.

Twitter: #140KaraktersNietGenoeg?!

Hoewel Twitter de afgelopen jaren niet weg te denken was uit de top 3, stagneert de groei naar 9 procent. In totaal heeft Twitter 313 miljoen maandelijkse gebruikers, waarvan 43 procent (136 miljoen) van de twitteraars het netwerk dagelijks bezoekt.

De vraag blijft ook hier welk percentage van de gebruikers daadwerkelijk post of dat het daadwerkelijk bots zijn die het netwerk gebruiken. Of de discussies rondom de max van 140 karakters een wanhoopsdaad is om het aantal nieuwe en actieve gebruikers te verhogen is onduidelijk, maar wij zijn wel erg benieuwd wat Twitter gaat doen om niet verder af te zakken de komende jaren.

Snapchat: Vluchtige video vlogs

Als we  kijken naar de percentuele groei is Snapchat de grote winnaar: een verdubbeling van het aantal gebruikers in iets meer van een jaar! Het gebruikersaantal is van 100 miljoen naar 200 miljoen gegaan. Als we kijken naar het dagelijks gebruik is de app ook het hardst gegroeid (ruim 68%). Snapchat heeft op dit moment 150 miljoen dagelijks actieve gebruikers.

Op basis van het aantal dagelijkse gebruikers is Snapchat Twitter voorbij gegaan. Wellicht is de lage gemiddelde leeftijd van de huidige gebruikers hiervoor een verklaring. Wij zijn vooral benieuwd of ze deze hoge score kunnen behouden wanneer het totaal aantal gebruikers zal stijgen in de komende jaren.

Linkedin: Social Business 365

Linkedin maakte eind april bekend dat het totale aantal gebruikers met 24 procent groeide naar 433 miljoen. Van deze gebruikers bezoekt 24,5% (106 miljoen) het netwerk maandelijks, dit aantal groeide met ruim 9 procent. Helaas maakt Linkedin het aantal dagelijkse gebruikers niet bekend, maar de 106 miljoen maandelijkse gebruikers van Linkedin is een stuk minder dan de dagelijkse gebruikers van de anderen netwerken.

Het meer zakelijke karakter van het netwerk kan dat natuurlijk deels verklaren, maar we zijn toch benieuwd wat de nieuwste aanwinst van Microsoft de komende tijd gaat doen om het aantal gebruikers en de frequentie van het bezoek te laten groeien.

Op naar de tweede helft van 2016

We zien dat Instagram en Snapchat de grote winnaars zijn als we puur kijken naar groei. Het zal komend jaar blijken of ze ook daadwerkelijk kunnen gaan strijden voor een vaste plek in de top 3.

Door de gestage groei moeten Twitter en Linkedin uitkijken dat ze niet te ver achter blijven. De cijfers zijn zorgwekkend en we zijn dan ook benieuwd wat  Twitter en Linkedin zullen gaan doen om het gebruik te stimuleren. Vooral de overname van Linkedin door Microsoft schept hoge verwachtingen in een verdere opmars van het netwerk. In ons volgende artikel meer hier over.