blog
arrow

Recruitment rond de feestdagen: tips voor de juiste social strategie

2020 belooft een mooi jaar te worden voor social recruitment. Maar 2019 is nog niet voorbij. Sterker nog, met de laatste maanden van het jaar voor de deur zijn er een aantal belangrijke trends om direct rekening mee te houden. Denk bijvoorbeeld aan het jaarlijkse e-commerce geweld rond de feestdagen, maar ook hoe je kan inspelen op de relaties van jouw doelgroepen. Wij zetten voor jou een aantal tips op een rijtje voor de beste social recruitment strategie zodat jij als recruitment specialist goed voorbereid de feestdagen in kunt gaan.

TIP 1: Blijf zichtbaar

December met haar feestdagen staat vaak in het teken van cadeautjes, samenzijn met familie en vrienden en lekker eten. Dit betekent natuurlijk een gat in de markt voor e-commerce bedrijven, horeca en retailers. Het online budget voor de laatste maanden wordt bij dit soort bedrijven dan ook vaak flink opgeschroefd. Het resultaat: timelines staan vol met producten en cadeausuggesties.

Wat betekent dit voor jouw social recruitment campagnes? Om maar meteen met de deur in huis te vallen.. Het bereik van jouw campagnes daalt hierdoor en dat is minder leuk nieuws. Je bereikt je doelgroep minder makkelijk of je moet er meer geld tegenaan gooien. Hoe dan ook, het duurt voor jouw kandidaten vaak langer om hun candidate journey te doorlopen. Dit is overigens niet per definitie negatief, want uiteindelijk heeft iedereen die adverteert hier last van.

Tip: Zorg dat je zichtbaar blijft en weeg goed af welke content je inzet rond het einde van het jaar. Zo zagen wij vorig jaar bij onze klanten dat het tot 25% duurder kan worden om jouw advertenties te tonen aan de doelgroep en 5% tot 10% minder mensen worden bereikt. Dit betekent dus dat je rekening moet houden met dat niet iedereen in jouw doelgroep de content voorbij zal zien komen.

TIP 2: Zet in op de kracht van delen

Hoewel jouw doelgroep online lastiger te bereiken is, zijn zij wel meer bezig met het onderhouden van sociale contacten. Dit betekent dat jouw recruitment campagne ook offline de kans heeft om de juiste mensen te bereiken door in te spelen op de de kracht van delen. Het is leuk dat jouw bedrijf zegt wat voor leuke werkgever het is, maar het wordt nog veel krachtiger wanneer iemand uit jouw doelgroep kan vertellen hoe goed jij bent als werkgever. Zo wordt jouw werkgeversmerk op de meest effectieve manier verspreid.

Maar hoe doe je dit dan? Door eind 2019 jouw content nog meer in het teken te zetten van je werkgeversmerk om jouw doelgroep te enthousiasmeren. Vaak werken bijvoorbeeld ludieke kerstvideo’s goed waarin je jouw bedrijfscultuur duidelijk kan laten zien. Bereik je iemand die misschien nu net niet in je gewenste profiel past, maar is diegene wel enthousiast over jouw organisatie als werkgever? Mooi meegenomen, zo creëer je namelijk indirect ambassadeurs voor jouw werkgeversmerk.

Hoe tof is het als vervolgens die persoon aan het kerstdiner jouw verhaal perfect kan overdragen aan zijn vrienden en familie. Wie weet zit jouw ideale kandidaat daartussen, waarmee je diegene alsnog kunt bereiken. De kracht van mond tot mond reclame moeten we niet onderschatten.

Tip: Zet content in die mensen onthouden én waarderen om ervoor te zorgen dat jouw werkgeversmerk gedeeld wordt tijdens de feestdagen. Sluit hierbij aan op wat er op dat moment in hun leven speelt, maar ook past bij wat er op dat moment binnen je bedrijf speelt. De feestdagen zijn een makkelijk thema maar zorg wel dat het authentiek blijft en echt laat zien hoe dit binnen jullie bedrijfscultuur een rol speelt.

TIP 3: Zet jouw doelgroep aan het denken

Tijdens de feestdagen nemen de meeste mensen vrij. Door alle hectiek, sociale aangelegenheden, vakanties en gezelligheid zijn zij minder bezig met hun werk. Combineer dit met het lagere bereik op social en je zou een reden kunnen hebben om te denken dat jouw recruitmentactiviteiten weinig zullen bijdragen. Niets is minder waar. Zo is het einde van het jaar vaak een moment voor reflectie. Denk maar eens aan alle goede voornemens die als doel gesteld worden. Dit betekent dat ook de latente kandidaten rond deze tijd meer nadenken over hun carrière.

En zie hier, het perfecte moment om te laten zien hoe geweldig het is om voor jouw bedrijf te werken. Dit betekent niet dat men tijdens de kerst direct zal solliciteren, maar deze periode is ideaal voor het vullen van jouw talent pipelines die na de jaarwisseling conversies zullen opleveren.

Tip: Focus jouw boodschap op jouw employer brand en probeer niet te veel op harde conversies (lees: sollicitaties) te focussen. Wanneer je jouw doelgroep aan het denken zet, volgen de conversies na de jaarwisseling. Zo zien wij bij veel van onze klanten die werken aan employer brand activatie een piek aan sollicitaties in de eerste maanden van het jaar.

Het lijkt misschien dat de decemberperiode, maar ook de tijd ervoor, een periode is waar jouw recruitmentactiviteiten minder impact zullen hebben. Maar zet je jouw employer brand op de juiste manier in, dan kan dit juist veel waarde opleveren en een basis creëren voor het nieuwe jaar!

Wil jij graag weten op welke manier MrWork jou kan ondersteunen, ook in het laatste kwartaal van het jaar? Laat het ons dan weten, dan komen we graag met jou in contact.

Geplaatst door Kevin Juffermans