Kennis

Recruiters en recruitment marketeers opgelet: dit kun jij met AI

Blog
De handigste AI tools voor recruitment en toepassingen van dit moment

Eén van de belangrijkste recruitment trends is de toepassing van Artificial Intelligence. (AI) In 2023 ontdekten steeds meer mensen de mogelijkheden van AI tools in recruitment en zagen we de eerste toepassingen verschijnen. Met kunstmatige intelligentie kun je processen versnellen of zelfs geheel automatiseren en tegelijkertijd de kandidaatbeleving verbeteren. Logisch dat veel werkgevers hiermee aan de slag willen! Maar wat kun je er nu al mee? En welke AI tools zijn het meest interessant? Dat lees je in dit blog!

AI voor recruitment: Mega hype en tegelijkertijd in de kinderschoenen


Met de livegang van ChatGPT op 30 november 2022 nam de toepassing van AI in het dagelijkse (werk)leven een vogelvlucht. Nu kent bijna iedereen de term Artificial Intelligence, ofwel kunstmatige intelligentie in het Nederlands, en het gebruik van ChatGPT groeit razendsnel. In de eerste 2 maanden na livegang had deze AI tool al 100 miljoen gebruikers wereldwijd. Ongekend!

We kunnen dus wel zeggen dat AI een alles veranderende trend is, maar tegelijkertijd staat het nog in de kinderschoenen. In ons webinar van 12 december 2023 vroegen we de deelnemers naar hun gebruik van AI tools in recruitment en slechts 20% van de kijkers heeft een betaald account van een AI tool.

Ook als we kijken naar de ontwikkeling van AI, dan bevinden we ons nog altijd in de eerste fase. Je kunt namelijk 3 fases onderscheiden in de ontwikkelingsreis van kunstmatige intelligentie.

  1. Artificial Narrow Intelligence (ANI)
    Deze vorm van AI is nog vrij beperkt. Het is vooral gericht op taal en er is slechts een klein aantal andere toepassingen. ANI kan taken sneller en/of grondiger uitvoeren dan mensen, maar is niet intelligenter of creatiever dan wij. De huidige AI tools en toepassingen behoren tot ANI.

  2. Artificial General Intelligence (AGI)
    In deze fase komt AI gelijk te staan aan menselijke intelligentie. We zijn hier nu nog niet, al gaan de geruchten wel rond dat we hier heel dichtbij zijn. AGI laat waarschijnlijk niet lang meer op zich wachten.

  3. Artificial Super Intelligence (ASI)
    Bij de laatste vorm van AI is de technologie slimmer dan wij. ASI is op alle vlakken superieur aan de mens, zowel qua intelligentie als creativiteit. Dit is de vorm waarover ethici hun zorgen uiten.
Tot slot kun je AI splitsen in twee soorten: everyday AI en gamechanging AI. We zien nu vooral everyday AI terugkomen. Everyday AI zorgt voor een verbeterde productiviteit, omdat het processen versnelt of automatiseert. Daardoor hoeft er geen menselijke hand aan te pas te komen. Bij gamechanging AI - het woord zegt het al - hebben we het over grote veranderingen die industrieën en diensten compleet omgooien. We zien nu nog weinig gamechanging AI, maar omdat grote bedrijven en tech start-ups AI omarmen en een grote rol toebedelen in hun strategie voor de komende tijd, is de kans groot dat we in 2024 vaker gamechanging AI gaan zien.

De meest populaire AI recruitment tools


Kortom, er gaat nog heel veel gebeuren op het gebied van kunstmatige intelligentie. Toch zijn er allerlei mogelijkheden om AI nu al toe te passen voor recruitment doeleinden. We sommen enkele handige AI tools voor je op en laten je zien wat je ermee kunt.


ChatGPT


De bekendste AI tool van dit moment is ChatGPT. Deze AI tool kan je vooral helpen bij het opstellen, verbeteren en controleren van teksten. Zo kun je ChatGPT vragen om je vacaturetekst na te lopen en verbeteringen voor te stellen, de principes van Cialdini in je social media posts toe te laten voegen, een vacature te laten samenvatten voor InMails of om extra advertentieteksten te genereren voor A/B testing.

Om een goed resultaat te krijgen is het cruciaal om ChatGPT op de juiste manier jouw vraag te stellen. Zo’n opdracht of vraag aan ChatGPT noem je een prompt. Hoe gedetailleerder je je prompt maakt, hoe sterker de teksten zijn die eruit rollen. Als je ChatGPT vraagt om social media posts op te stellen, geef dan bijvoorbeeld informatie over de doelgroep, de tone-of-voice, de vacature, het team en de organisatie.

Met plug-ins kun je het gebruik van ChatGPT nog waardevoller maken. Dit zijn 5 plug-ins die jou het maximale uit ChatGPT laten halen:

  • Voxscript: Deze tool maakt een samenvatting van een Youtube video. Zo hoef je geen video van 20 minuten te bekijken om de essentie eruit te halen, maar zie je dit snel en overzichtelijk als tekst op je beeldscherm verschijnen.
  • Dall-E 3: Genereer afbeeldingen met behulp van AI. Handig voor social media posts, vacaturepagina’s en meer!
  • Zapier: Met deze tool kun je allerlei applicaties aan elkaar koppelen en automatiseringen instellen. Dat scheelt je heel veel handmatig werk.
  • There’s an AI for that: Deze plug-in laat zien welke AI’s momenteel beschikbaar zijn voor jouw vraag. Als je bijvoorbeeld een AI tool zoekt voor video editing, dan heb je met ‘There’s an AI for that’ gelijk een overzicht van de opties.
  • Prompt Perfect: Hoe beter je prompts, hoe beter je output. Alleen is het - vooral als AI-newbie - best lastig hoe je je prompts nou precies opstelt. Prompt Perfect helpt je hierbij door jouw prompts aan te vullen en te verbeteren.

Kapwing AI


Kapwing is een AI tool voor video en podcast editing. Met behulp van Kapwing AI kun je bijvoorbeeld ondertiteling toevoegen, een video opknippen op logische plekken, stiltes weghalen of achtergrondgeluiden verwijderen. Zo verhoog je de kwaliteit van je video in een mum van tijd, ook zonder sterke editing skills!


Midjourney


Deze revolutionaire AI-tool transformeert tekstuele omschrijvingen in hoogwaardige afbeeldingen. Jij beschrijft wat je wil zien en Midjourney maakt er een plaatje van! Dit kan heel handig zijn voor extra beeldmateriaal op je werken-bij website of bij social media posts. Vooral als je even geen passende foto’s van collega’s of jullie locaties hebt.

Friso, Lead Recruitment Marketeer bij Wortell, gebruikte Midjourney zelfs voor een groot deel van de conceptontwikkeling van hun comic book. Het comic book was onderdeel van een recruitment marketing campagne. Op basis van de concept superheld die Midjourney ontwikkelde, kon hij met Dall-E 2 (voorganger van Dall-E 3) en Adobe Firefly aanpassingen doen en deze vervolgens doorsturen naar de striptekenaar. Daarmee heeft hij enorm veel tijd en geld bespaard, want bij traditionele feedbackrondes met een designbureau moet je steeds wachten totdat je feedback is verwerkt. Daarnaast waren de kosten voor het gebruik van deze tools slechts €20 per maand. Daar kan een bureau niet tegenop!


Microsoft Designer


Een vrij nieuwe AI tool komt van Microsoft. Met Microsoft Designer kun je afbeeldingen genereren en editen, designs creëren voor bijvoorbeeld social media posts of illustraties laten maken voor je werken-bij site. En het is nog gratis ook!


Runway


Heb je gave afbeeldingen gecreëerd via Midjourney of Microsoft Designer, dan kun je deze vervolgens tot leven brengen met Runway. Deze AI tool maakt van stilstaande beelden een bewegende video. Dat kan natuurlijk ook met ‘echte foto’s’. Je kunt deze tool bijvoorbeeld gebruiken voor het maken van een vacature video of het creëren van een social media post met video. Goed voor de interactie en het bereik van je post!


Belangrijke kanttekening


Voordat je de vruchten kunt plukken van de productiviteitsverbetering door AI tools, is het belangrijk dat je eerst veel tijd investeert in het leren van AI principes en het ontdekken van tooling. Die tijd moet je vrij kunnen maken en daarom is het belangrijk om de toepassing van AI mee te nemen in je recruitment strategie.

Friso spreekt uit ervaring in het AI webinar en haalt niet voor niets deze quote van Omdenken aan: “Alle tijd nemen is de beste manier om geen seconde te verliezen.” Hij heeft heel veel tijd geïnvesteerd in het verkennen van AI mogelijkheden, ook vanuit interesse, en nu betaalt dat zich terug. Hij is zo’n 20% tot 30% minder tijd kwijt aan bepaalde taken en ziet op diverse vlakken kwaliteitsverbetering.


Een kijkje in de AI keuken bij MrWork


Als software ontwikkelaar kunnen wij uiteraard niet wachten om AI toe te passen in onze recruitment marketing software. Binnen nu en 2 jaar zal AI zelfs centraal staan in de MrWork software. Op dit moment zijn we bezig met de volgende AI toepassingen in onze software:

  • Automatische content creatie: Straks kun je je recruitment campagnes nog sneller live hebben, omdat je AI advertentieteksten laat opstellen in jouw tone-of-voice. Ook heb je met behulp van AI de mogelijkheid om langere employer branding video’s in te korten, zodat deze geschikt zijn voor social media.
  • Optimalisatie van je campagnes: Je hebt nu al een heel duidelijk overzicht van alle data in het MrWork dashboard, maar met AI kunnen we een stap verder gaan. Want wat zegt deze data nou? En wanneer is een CTR eigenlijk goed? Met de integratie van AI in onze recruitment marketing software wordt het interpreteren van data eenvoudiger en krijg je duidelijke adviezen om je campagnes te verbeteren.
  • Skill based matching en knowledge base: Via leadgeneratie tooling kom je makkelijk in contact met kandidaten en krijg je allerlei vragen. Met AI kun je deze kandidaten automatisch matchen aan vacatures op basis van hun skills. Daarnaast kun je kandidaten - op basis van hun vraag - automatisch doorverwijzen naar de juiste persoon in de organisatie of een artikel dat antwoord geeft op hun vraag. Zo zijn kandidaten snel en doeltreffend geholpen!

Gaat AI de baan van recruiters overnemen?


Een veelgehoorde vraag - en misschien wel zorg - van dit moment: gaat AI onze banen overnemen? Op het gebied van recruitment zijn we eensgezind: 93% van de webinar deelnemers denkt dat de mens altijd van belang zal blijven bij recruitment. Daar zijn Mees (oprichter MrWork) en Friso het absoluut mee eens.

Toch kun je AI niet helemaal links laten liggen als recruiter of recruitment marketeer. AI zorgt namelijk voor zodanig grote efficiëntieslagen en kwaliteitsverbeteringen dat je in de toekomst niet meer productief genoeg zal zijn zonder de inzet van AI in je werk. AI won’t take your job, but someone using AI will. Zorg dus dat je meegaat met de tijd en gebruik AI op een slimme manier om jouw werk efficiënter en zeker ook leuker te maken. Met AI kun je namelijk repeterende taken automatiseren en dan kun jij je tijd mooi besteden aan werkzaamheden waarbij jij als mens echt het verschil maakt.

Plan een gratis demo in bij Mees
Plan een demo in