Messenger maakt Facebook Jobs interessant

14 maart 2018 - Naomi van Bemmelen

Eindelijk is het zover! Na de testfase in Canada en de VS is voor Facebook het moment aangebroken om Facebook Jobs in nog meer landen uit te rollen. 
Facebook Jobs wil een laagdrempeliger sollicitatieproces creëren voor kandidaten en bedrijven. Hiermee speelt Facebook in op lokale ondernemingen waarvoor LinkedIn niet altijd het ideale netwerk is. Niet alle doelgroepen zitten op LinkedIn. Met name de middelbaar- tot lager-opgeleide doelgroepen maken hier minder gebruik van, zeker niet dagelijks. Facebook daarentegen heeft een veel hoger gebruikersaantal (1.87 miljard wereldwijd) en dus een grotere talentpool aan kandidaten. Daarnaast heeft Facebook een ander sterk pluspunt dat zij kunnen koppelen aan het sollicitatieproces; de chatfunctie Messenger.

Facebook Jobs

Facebook gaat de concurrentie aan met LinkedIn, maar richt zich (voorlopig) voornamelijk op lokale bedrijven. Het is de vraag of Facebook Jobs echt een concurrent wordt van LinkedIn of dat ze juist iets extra’s gaat toevoegen aan social media recruitment. 

Wat maakt Facebook Jobs eigenlijk anders dan een traditionele vacaturebank? In tijden van krapte op de arbeidsmarkt kun je je afvragen of door enkel een vacature te plaatsen op Facebook Jobs je de juiste talenten gaat bereiken. Facebook Jobs geeft de mogelijkheid aan bedrijven om vacatures te plaatsen, maar mensen moeten nog steeds zelf actief op zoek om bij de vacatures te komen. De latent werkzoekenden worden dus (voorlopig) niet bereikt. Dat is in onze huidige arbeidsmarkt een veel belangrijker aspect. 

Daar komt het verdienmodel van Facebook Jobs om de hoek kijken. Wanneer je een vacature via Facebook Jobs plaatst, bestaat namelijk de mogelijkheid om de vacature tegen betaling te boosten (adverteren). Op die manier kun je jouw doelgroep targeten zodat de vacature in de tijdlijn van de juiste mensen verschijnt. In die zin is het weinig vernieuwend. Eerlijk is eerlijk, dit doen we al jaren of het nu gaat om marketing of recruitment marketing.

 

De mogelijkheden van Messenger

Wat een vernieuwende en interessante ontwikkeling kan zijn, is de koppeling van Facebook Jobs aan Messenger. Met wat we nu weten over Facebook Jobs, is Messenger de toevoeging waarmee ze onderscheidend kunnen zijn. Je kunt mensen uit de anonimiteit halen en als sollicitant en werkgever makkelijker contact met elkaar leggen. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarbij iemand wil solliciteren, maar diegene twijfelt over iets wat in de vacature staat. Facebook kan de mogelijkheid aan de kandidaat bieden om via Messenger zijn of haar vraag te stellen. Bellen of mailen wordt in dit stadium vaak nog als een te hoge drempel ervaren. Zo creëert Facebook een laagdrempelige, snelle manier om met elkaar in contact te komen. 

Het is nog niet duidelijk of Nederland bij de landen zit waar Facebook Jobs op korte termijn ook te gebruiken is. Mocht Nederland er niet bij zitten, dan houden wij de ontwikkelingen in het buitenland natuurlijk scherp in de gaten.