Instagram, wat een showhond nodig heeft voor Advertisement

14 april 2016 - Mees van Velzen

Zuckerberg weet het zeker in 2012: Instagram gaat het helemaal worden. Hij adopteert het kleine netwerk voor een slordige 1 miljard euro. Veel geld voor een puppy, die op dat moment wordt omschreven als een ‘gezellig fotonetwerkje’. Dat met net zoveel actieve gebruikers als dat er mensen woonachtig zijn in de Benelux.

Sommigen noemden het zelfs een midlife crisis aankoop, zoals heren van middelbare leeftijd toch die net-niet Porsche kopen. Zuckerberg kijkt verder. Ook hij ziet dat beeld veel belangrijker wordt op Social Media en op Facebook in het bijzonder. Facebook gebruik je om vrienden en familie te volgen, Instagram is volgens hem veel meer gericht op persoonlijke inspiratie.

Instagram maakt adverteren mogelijk

Het is september 2015 en de puppy is volwassen geworden. Er staat een bijzondere showhond klaar om het podium te betreden. Met 400 miljoen actieve maandelijks gebruikers, die gemiddeld zo’n 20 minuten interactie hebben per dag, is Instagram klaar om als advertentieplatform wereldwijd live te gaan.

Wat betekent dit concreet? Het netwerk heeft deze maand aangekondigd dat adverteerders gebruik kunnen maken van het platform. Hiervoor is onder andere de maximale speeltijd van video’s op Instagram verlengd tot 30 seconden. Daarnaast is er afscheid genomen van het kenmerkende, vierkante karakter dat het netwerk had. Afbeeldingen kunnen nu ook in landschapsmodus worden getoond.

Wat maakt Instagram interessant?

Wat Instagram interessant maakt is de doelgroep die er actief is. De gemiddelde leeftijd op het netwerk is rond de 20 jaar en deze categorie is immer bezig met merkbeleving. Dit is de generatie die bedrijven willen aanspreken door via Instagram een beleving toe te voegen aan het merk. Het netwerk is uitermate geschikt voor het uitdragen van de bedrijfsboodschap en de dialoog aangaan met de juiste doelgroep.

Onderzoeksbureau Forrester berekende dat de mate van engagement op Instagram met 4.21%, de vloer aanveegt met netwerken zoals Facebook en Twitter (beide ongeveer 0.1%). Keiharde eis? Sterke content. Meer dan ooit staan of vallen advertenties op Instagram met het beeld dat je jouw doelgroep voorschotelt. Sterke beelden dragen bij aan het verhaal dat een bedrijf wil vertellen.

Instagram is een snel netwerk. Gemiddeld krijgen uitingen van grote merken gemiddeld 200 reacties, waarvan 50% in de eerste 6 uur. Daartegenover staat dat sterke engagement content er langer over doet om meer dan 50% van het de doelgroep te bereiken. Grote voordeel hiervan is dat kwalitatieve content langer blijft ‘hangen’ bij de doelgroep en dat interactie met het merk veel sterker wordt.

Voor bedrijven met een duidelijk, visueel product is Instagram makkelijker dan voor bedrijven die een ontastbare dienst aanbieden. Het is nu belangrijk om kritisch te kijken naar de inzet van elk social media platform en te bepalen wat je aan welke doelgroep wilt laten zien.

Het hebben van een showhond is niet makkelijk, maar levert je op de lange termijn veel status op. Zorgen voor goede hondenbrokken dus!