Instagram: meer interactie met kandidaten

15 december 2017 - Janine Tuinfort

Uit het social media recruitment onderzoek 2017 blijkt dat het Instagram gebruik voor recruitment doeleinden is verdubbeld in vergelijking met 2016. Eén op de vijf organisaties zet Instagram in om hun employer brand te versterken. Uit onderzoek blijkt dat merken op Instagram 58 keer meer interactie hebben dan op Facebook en 120 keer meer dan op Twitter.

Wat je moet weten over Instagram

Wereldwijd zijn er 700 miljoen actieve leden en worden er dagelijks 95 miljoen foto’s en video’s gedeeld.

Sinds 2016 is het gebruik van Instagram met 27% gestegen en telt Nederland nu 1,5 miljoen dagelijkse gebruikers. Instagram is het populairst onder de leeftijdsgroepen 14 t/m 20 (62%) en 21 t/m 35 (36%). Ook onder ouderen groeit de liefde voor dit platform. Van de leeftijdscategorie 36 t/m 55 gebruikt 28% Instagram en de app wordt door 13% van de mensen boven de 55 gebruikt.

Instagram recruitment advertenties

Instagram biedt ons verschillende advertentiemogelijkheden. Afbeeldingen, video’s, carrousels en in-story advertenties (deze worden tussen andere stories door getoond).

Afbeeldingen
Dit is de reguliere manier van adverteren door middel van een afbeelding. Het doel van jouw advertentie moet direct duidelijk zijn voor de kandidaat. Op een platform dat draait om beeldende content, moet je sterke, overtuigende en aantrekkelijke content delen.

coolblue-photo

Video’s
Video’s beginnen direct met afspelen zodra ze in beeld komen op Instagram. Afhankelijk van de instellingen van de gebruiker, staat het geluid aan of uit. Met of zonder geluid, jouw video moet een interessant begin hebben, alleen zo krijg je de aandacht van de kandidaat.

defensie-video

Carrousel
Net als op Facebook, kan je op Instagram een carrousel advertentie opzetten. Meerdere foto’s en/of video’s waar je doorheen kunt swipen. Met een carrousel kun je jouw employer brand verhaal visueel vormgeven. Dit is content waardoor een kandidaat klikt op jouw advertentie.

booking-caroussel 1
booking-caroussel 2

Stories
Stories zijn de meest interessante manier van adverteren op Instagram. In-story advertenties zijn namelijk fullscreen. Potentiële kandidaten kunnen niet om jouw advertentie heen. Doordat de story ads lijken op stories gedeeld door vrienden, worden advertenties minder vaak als advertenties ervaren.. Met story ads kan je goed jouw employer branding verhaal vertellen.

story-ad

Tot slot kan je onder jouw advertentie een call to action (CTA) plaatsen. Instagram heeft de volgende CTA’s: downloaden, meer informatie, nu boeken, contact met ons opnemen, nu installeren, shoppen, registreren, en meer bekijken. Om jouw employer brand te promoten werkt meer informatie het beste.

Om resultaten te meten, biedt Instagram metrics zodat jij jouw resultaten kunt meten. Instagram meet impressies, kliks, bereik, engagement en eventueel video views.

Doelgroep kiezen

Instagram is onderdeel van Facebook en beschikt over de gegevens van de gebruikers. Hierdoor kun je op Instagram net zo specifiek targeten als op Facebook. Je kunt segmenteren op geslacht, leeftijd, locatie, interesses, vakgebied, online gedrag en studie.

Zo kun je bijvoorbeeld specifiek segmenteren op sales consultants, wonend in omgeving Utrecht tussen de 20 en 35 jaar oud die recent verhuisd zijn.

Employer brand profiel

Instagram biedt jou de mogelijkheid om een business account aan te maken. Met deze pagina kun je de interne cultuur van jouw organisatie op de kaart zetten. Hashtags onder jouw content, versterken posts en leiden tot meer engagement en volgers.

De emotionele lading die het platform heeft, dekt de emotionele lading die jij met jouw employer brand wilt overbrengen. Geef kandidaten een kijkje achter de schermen, laat de werksfeer zien en successen van jouw organisatie.

Salesforce maakt slim gebruik van hun Instagramaccount door te delen over successen van de organisatie en medewerkers.

insta-salesforce
Met jouw Instagram story kun je kandidaten laten zien waar jouw organisatie, mee bezig is. Het is een real-time vloggen. Daarmee geef je hen een kijkje achter de schermen van de organisatie.

Tip: Sla jouw instagram story op en plak alle video’s en foto’s van een week achter elkaar. Dit resulteert in een leuke vlog!