Is jouw organisatie nog te weinig of helemaal niet met recruitment marketing bezig? Dan voelt jullie recruitment strategie naar alle waarschijnlijkheid als hollen en stilstaan. Er is geen structurele aanpak om het employer brand uit te dragen en talent doorlopend met het bedrijf in aanraking te brengen zodat het "top of mind" wordt. In plaats daarvan wil de business vandaag kandidaten als het goed gaat, een aanbesteding gewonnen is of een grote klant is aangesloten; hollen. Als dit niet het geval is, heeft recruitment totaal geen focus; stilstaan. Dit zorgt vaak voor afhankelijkheid van werving en selectiebureau's met een hoge cost per hire en een hoog verloop als resultaat.
Het alternatief is een strategie die als basis recruitment marketing heeft. Een wereld waarin je het unieke karakter, de waarden en cultuur van jullie bedrijf tot uiting brengt in content die structureel bij jullie doelgroepen onder de aandacht wordt gebracht. Het is nog steeds zo dat maar 15% van de mensen actief naar een nieuwe baan zoekt. Verreweg de meeste mensen wisselen van baan omdat ze in aanraking komen met een bedrijf dat ze triggert, waar ze een betere match voor zichzelf in zien.
Die nieuwe wereld bestaat uit 2 pijlers:
1. Je employer brand en de content die daarbij hoort;
Dit is het einde van hollen en stilstaan. Door voor herkenbaarheid te zorgen bij de kandidaten die je aan wilt trekken, verhoog je het aantal organische sollicitaties. En zullen de latent werkzoekenden jouw als ideale eerstvolgende stap gaan zien. Zo ben je als onderneming in staat om zelf mensen aan te trekken. Onderzoek wijst uit dat mensen die zelf solliciteren, langer bij je bedrijf blijven en beter werk leveren omdat ze een intrinsieke match hebben met de organisatie. Daarnaast bouw je voor de functies die je open hebt staan aan een talentpool van mensen die geïnteresseerd zijn in het werken bij jouw organisatie. Deze mensen houd je warm middels marketing automation inspanningen (hier lees je daar meer over).
Een paar belangrijke voordelen van deze nieuwe wereld die je kunt aanvoeren als argumenten om te helpen bij het creëren van draagvlak:
Volgende keer deel 3 van deze blogserie. Dan kijken we naar hoe je het laatste puzzelstuk van het creëren van draagvlak in kunt vullen met de ROI berekening van een recruitment marketing aanpak. Wil je deze ontvangen in je mail? Schrijf je onderaan deze blog in voor onze nieuwsbrief.
Wil je meer informatie over hoe je recruitment marketing en marketing automation in kunt zetten voor jouw organisatie? Neem dan content met ons op via info@mrwork.nl.