Deel deze Blog
arrow

Hoe corona jouw recruitment blijvend zal veranderen

Nu het kabinet verdere versoepelingen van de coronamaatregelen heeft aangekondigd, kunnen we langzaam maar zeker de blik richten op de toekomst. Gaan we straks weer massaal naar kantoor? Blijven we veel meer thuiswerken? En zo ja, hoe ziet recruitment er dan uit in dit ‘nieuwe normaal’? Eén ding is zeker. De gevolgen van de corona crisis zorgen ervoor dat recruitment voor een ingrijpende verandering staat. Welke? Dat lees je in dit blog.


Linkedin

Thuiswerken blijft de norm

Nu iedereen geproefd heeft aan het thuiswerken, lijkt de kans klein dat we het werken vanuit de huiskamer, studeerkamer, zolder, tuin of bad (?) volledig los zullen laten. De vaak betere werk-leef balans bevalt prima en er zullen weinig mensen zijn die de dagelijkse files missen. Maar dit Nieuwe Werken 2.0 heeft ook een ander effect. De cultuur van organisaties zal veranderen.

De kantoortuin zal minder de plek zijn om samen te komen, overleggen zullen een andere vorm krijgen en collega’s gaan elkaar minder face to face zien. Sterker nog, er zijn al voorbeelden van bedrijven die het thuiswerken op een nieuwe manier omarmen. Maar ook recruitment krijgt hiermee een make-over. Zo voert bijvoorbeeld Young Capital hun eerste sollictiatiegesprekken al lopend door het park. Sollicitaties, onboardingstrajecten en beoordelingsgesprekken worden nu dus al in een andere vorm gegoten. Een die past binnen het meer digitaal samenwerken.

Iedereen online

Online zichtbaarheid gaat dus een nóg belangrijkere rol spelen. Je potentiële kandidaten zullen zich nog meer in de virtuele wereld begeven dus dit wordt, eveneens nog meer, de plek om ze bereiken, te interesseren en te overtuigen. Die trend is al ingezet. De afgelopen coronaperiode waren we 40% meer online dan voorheen. Een interessant feitje is dat er ook meer online geshopt wordt. Ook door mensen die voorheen nooit iets online hebben besteld. Dit betekent dat online steeds meer de standaard wordt, wat ook invloed zal hebben op de recruitmentmarkt. Want waarom zou je een sollicitatiegesprek niet digitaal voeren als dit beter uitkomt?.

Post-coronaproof?

Hoe zorg jij als werkgever ervoor dat nieuwe medewerkers een goed uitgeruste thuiswerkplek hebben en hoe breng je tegelijkertijd de bedrijfscultuur/sfeer toch een beetje naar hen? Hoe zorg je er daarnaast voor dat (bestaande) medewerkers verbonden blijven met jouw organisatie(doelstellingen) en cultuur, op afstand?

Vanzelfsprekend betekent dit ook een andere, misschien wel nieuwe, arbeidsmarktcommunicatie. Want is jouw huidige content als video’s, blogs en werken-bij website wel post-coronaproof? De kans is groot dat met het veranderen van de organisatiecultuur je uitingen ook een nieuwe aanpak verdienen. Of zelfs nodig hebben. Want een juiste afspiegeling van de werkelijkheid in je communicatie blijft natuurlijk je voornaamste doel.

Met het aanbreken van dit nieuwe tijdperk zullen nieuwe communicatievormen een steeds belangrijker onderdeel gaan vormen van een goede recruitment marketing strategie. Live chat, interactief videobellen of de implementatie van AR/VR in een sollicitatieproces zien we steeds vaker terug.

Deze punten geven hopelijk allemaal stof tot nadenken. Wij vinden van wel! Als je bovenstaande informatie waardevol vindt ben je misschien ook geïnteresseerd in onze webinar over waarom conversational marketing de standaard binnen recruitment wordt. Klik hier om je aan te melden!

Wil jij dit soort artikelen nooit meer missen?

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork en ontvang je portie inspiratie maandelijks in je mailbox! Een handige en vooral leuke manier om op de hoogte te blijven van belangrijke zaken rondom social recruitment.

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork