Snapchat is de ideale omgeving om jongeren te bereiken omdat… ze er simpelweg heel veel tijd op doorbrengen. Het platform is uitermate geschikt voor laagdrempelig contact met en het vergroten van je zichtbaarheid bij een specifieke doelgroep die op andere netwerken minder goed bereikbaar is.
Op Snapchat kun je jongeren tussen (gemiddeld) 16 tot 19 jaar heel gericht bereiken met bijvoorbeeld vacatures voor bijbanen in winkels of de horeca.
Daarnaast merken we dat steeds meer bedrijven Young Professionals aan de haak willen slaan. Ze weten echter niet welke strategie ze hiervoor moeten inzetten. Wederom biedt Snapchat uitkomst. Hier wek je zowel de belangstelling van een derde- of vierdejaars student die stage gaat lopen als de interesse van een middelbare scholier of beginnende student voor je branche en organisatie.
En die timing is belangrijk. Want naast gewoon lekker jong zijn, denken deze jongeren vaak ook serieus na over hun toekomst. Belangrijke keuzes op studie- en loopbaangebied worden op deze leeftijd vaak gemaakt. Wanneer ze op dat moment toffe projecten van mooie bedrijven onder ogen krijgen, worden er al kleine employerbrandzaadjes geplant. De eerste stap in de zichtbaarheid van een werkgeversmerk is zowel voor de jongeren als voor de bedrijven die naar hen op zoek zijn, gezet. En zo loop je langzamerhand in elkaars richting.
Ja maar MrWork, adverteren op Snapchat is veel duurder dan op andere netwerken. Klopt, maar alleen op het eerste gezicht. Je investering betaalt zich namelijk veel efficiënter terug omdat je in één keer een groot deel van je - moeilijk te bereiken - doelgroep bereikt, in plaats van breder inzetten op meerdere platformen.
Daarnaast heeft Snapchat nog een tweede en zeer interessant voordeel: er zijn momenteel weinig bedrijven die inzetten op de advertentiemogelijkheden van Snapchat. De kans dat jouw specifieke doelgroep je employer brand regelmatig voorbij ziet komen, is hierdoor groot.
Snapchat is vooral makkelijk in gebruik. Met een simpele swipe omhoog zit je doelgroep op je ‘werken-bij’-website. Maar dat gemak is wederzijds: het contact is laagdrempelig, de reactie kan dat ook zijn. Verwacht van deze doelgroep en dit medium geen uitgebreide sollicitatiebrief. Soms hebben ze aan één woord genoeg – de vraag is of dat voor jouw vacature ook geldt. Daarom is het slim de kandidaten bijvoorbeeld de mogelijkheid te geven om hun contactgegevens achter te laten. Dan kunnen zij op een ander moment op hun gemak hun sollicitaties afronden. Zo speel je in op de behoefte van je doelgroep om toch snel en makkelijk actie te ondernemen op Snapchat en ontvang jij uiteindelijk relevantere sollicitaties. Win-win.
Benieuwd hoe Snapchat binnen jouw recruitmentstrategie past? We komen graag langs om je er alles over te vertellen.